HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-förvaring, ev i pärmar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/03/11 :  12:22:45  Show Profile Send hogga a Private Message
Hallå hej,
nu har jag tröttnat på IKEAs Benno-hylla för CD-förvaring. Jag har 6 st och skulle behöva köpa två till för att få plats med cd-skivorna. Dels får det inte plats med två Benno till och dels skulle jag vilja ha en smidigare lösning när man fyller på nya skivor.
Jag har alla skivorna sorterade i bokstavsordning och när det börjar bli fullt i facken måste man ju flytta en massa skivor.

Jag har två idéer om vad jag skall göra.
1) Köpa slim-fodral som bara är 5 mm tjocka och fortsätta med mina Benno. Det löser ju utrymmesproblemet.
2) Satsa på ett system med pärmar och plastfickor.

Har ni några tips på bra system/fickor där man kan förvara cd-skivorna, framsida, baksida och ev. booklet.

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/03/11 :  16:33:21  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Slappa.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/03/11 :  16:46:35  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Jag har alla skivorna sorterade i bokstavsordning och när det börjar bli fullt i facken måste man ju flytta en massa skivor.


Dagens I-landsproblem?

Jag tycker du ska fortsätta med Benno, de är snygga, tar inte upp så mycket golvyta och är praktiska. Jag har också flera Benno och när jag köper nya skivor är problemet "löst" med att jag lämnar utrymme för fler skivor i varje fack.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/03/11 :  17:31:52  Show Profile Send forken a Private Message
Slappa har bra produkter. Funderar själv på att gå över till deras SL-2400x väskor.
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:01:19  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Det sämsta som finns är alla fula och plastiga CD-fodral.
Jag funderar starkt på att gå över till plastfickor så att eländet tar mindre utrymme.
Den som uppfann CD-fodralet borde käppjagas mot skymningen!
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:06:14  Show Profile Send hogga a Private Message
Ha ha ..., slappa, det har jag gjort halva helgen.

Musse80, Jag har gjort precis som du, men till slut blir det fullt. Jag har inte plats för fler Benno. Jag försökte rensa bort ett gäng CD, men lyssnade igenom dem innan de skulle till garderoben. Slutresultatet var att jag bara kunde stuva undan ca 10 skivor.

Forken o Hinken74. Jag skall kolla vad Slappa har att erbjuda.
Tog en sväng till Claes Ohlsson och köpte några slim-fodral och en pärm med plats för upp till 90 CD från aidata som jag skall prova. Helst skulle jag vilja ha något snyggare än denna pärm.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:41:24  Show Profile Send hogga a Private Message
Nu har jag tittat på www.slappa.com och såvitt jag kan se har de bara väskor för cd-förvaring. Deras fickor verkar bra, men helst skulle jag vilja ha sådana i någon form av pärmsystem som man kan ställa i en hylla.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:51:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag med, det är bara en tidsfråga innan jag fyllt min förvaring...
Pärmar lockar, har sett att Clas i sjön ska ha en del, men jag tar itu med problemet den dagen det kommer, ungefär som du gör nu hogga. Men hittar du något strålande, så skriv gärna om det

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/12 :  07:52:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Små IKEA papplådor (de med etiketthållare på framsidan), lägg skivor och artwork i lämpliga plastfickor (finns hos Svalander t ex), skriv etiketter med de bokstäver låddan innehåller och bläddra som i en vanlig skivback...jag har dumpat alla mina trista plastlådor och kör bara med plastfickor numera...har aldrig vänt mig om sedan dess...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/03/12 :  17:17:43  Show Profile Send l99_man a Private Message
Exakt som du beskriver har jag gjort, Zombie!!! Dock har jag beslutat mig för att ta fram alla gamla cd-fodral och återgå till tider då Dacke red förbi på gatan... av den enkla anledning att det är så mycket roligare att ta fram en skiva förpackad i ett ordentligt originalfodral.

Ännu bättre är ju LP-skivorna...

/Martin
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/13 :  09:38:48  Show Profile Send Stormen a Private Message
Kör med Case-logics skinnväskor 200cd. Med frontkonvolutet och cd:n.
Fungerar förvånansvärt bra. Gör likadant med alla filmer. Dock inte samma känsla som att bläddra i hyllan. Men nu 3 fulla väskor blir mycket skivor på väggen, o inte är det snyggt heller när man tapetserar med plast i kulörta färger. Framför allt inte DVD-konvoluten. (men bra för akustiken
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/13 :  10:22:11  Show Profile Send Rob a Private Message
Kollade in Slappa's produkter och blev rejält sugen.

Finns det någon återförsäljare i landet och vet någon vad de kostar.

/Pelle

Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/13 :  10:37:40  Show Profile Send Rob a Private Message
Beställde två 240:or på Webbhallen precis... 249 SEK/st...

Pelle
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/13 :  10:39:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kör som Zombie, men med clas ohlsons dubbelsidiga fickor.

Sparade nästa två stora Billybokhyllor utrymme!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/13 :  13:31:53  Show Profile Send nin a Private Message
tänk på att du kanske förstör ljudet genom ta bort alla bokhyllor! Så har man plats, så bör man ha kvar dom, enligt mig. Finns inget värre än sterila och echoliknade rum.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/03/13 :  13:58:28  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Precis, bokhyllor är bra för akustiken under förutsättning att de är fyllda med böcker och/eller skivor.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/13 :  14:21:26  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Precis, nin och Musse80.

Istället för skivor står där böcker och 10 årgångar av allt om mat;-)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/13 :  22:05:09  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Billyhylla, med fler hyllplan så slipper man flytta om så mycket när man köper något på "A".

Tror det här topic har varit uppe till diskussion förut.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/03/13 :  23:15:39  Show Profile Send hogga a Private Message
Skall kolla upp Case Logics grejer, de hade en hel del på sin hemsida.
Det lutar åt jag gör en rejäl rensning bland cd-skivorna. Behåller nog Benno-hyllorna fyllda med de viktigaste skivorna och plockar in de "ratade" skivorna i pärmar från t.ex Case Logic som sedan hamnar i en annan bokhylla.

nin: Även om vi tog bort en bokhylla skulle nog de flesta kalla vår lägenhet för "övermöblerad". Sambon kom aldrig riktigt ur bokslukaråldern så vi har samma problem med alla böcker. Men det är ju lättare för mig att rensa ut ett hyllplan av hennes böcker än att gallra bort några av mina cd-skivor.

En plan håller på att ta form om att bygga om väggen bakom högtalarna, med infällda cd-hyllor och dämppaneler mm. Men det är nog minst ett år dit.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:26:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Zombie & l99_man
Gjorde det inte ont i själen? Inte minsta lilla? Jag vet inte om jag vågar ta språnget, speciellt inte med Digi-Pak och LE-utgåvor...
Hmmm blir hur splittrad som helst. Ska man då spara dessa? Då får man ju leta på 2 ställen... Dessa problem, dessa problem, är de del av hifi-sjukan eller går de in under samlarsjukan?
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/03/14 :  14:17:29  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm jag kör med pappkartonger och mjuka cd fodral från Josef. info hittar du där....

Det får plats massor med musik i en papp låda som ser skapligt snygg ut...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/14 :  16:59:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ont? För en massa plastlådors skull? Knappast. Digipakarna har jag i samma lådor. Det finns plastfickor som tar upp till 5 CD tror jag + tjocka häften. Specialutgåvorna kan man ju ha i en särskild låda, precis som en del ställer LP-boxar för sig...no big deal.
Gott råd: köp de lite större fickorna med plats för baksidan från början. Då slipper du kladdet med att vika alla baksidor en 3-4 mm per sida.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/03/14 17:01:27
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/19 :  09:26:34  Show Profile Send Stormen a Private Message
Huzze
Det går nog under hamstersjukan (samlarsjukan) Igentligen behöver man nog bara 10 skivor som man verkligen lyssnar på och är bra.
Ju fler skivor jag har i min samling desto mindre hittar jag något jag vill lyssna på. Inte för att det är oordning utan för att jag blir kräsen. Har jag 100 skivor så lyssnar jag igentligen bara aktivt på ca 10%. Har jag 1000 skivor så lyssnar jag aktivt bara på ca 10 st (1%) iallfall.
Har jag 10 000 skivor hemma så kommer jag inte att vilja lyssna på nästan någonting, bara 0.1% duger. (alltså de absolut bästa o finaste i samlingen)
Så det borde rent matematiskt räcka med 10 riktigt bra skivor från början

Edited by - Stormen on 2007/03/19 09:27:54
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:06:49  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Gott råd: köp de lite större fickorna med plats för baksidan från början. Då slipper du kladdet med att vika alla baksidor en 3-4 mm per sida
Låter kanon. Ska undersökas. Vilken sort är mest prisvärd?

Stormen: Ja det är med skivsamlingen som kvinnor med sina skor. Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag sagt "Jag har ju inga skivor"...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000