HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snabbkaffe - yay or nay
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:15:46  Show Profile Send n0p a Private Message
Ja, vad säger vi om snabbkaffe, sprang på det för en billig penning när jag handlade på Willys tror en burk av deras eldorado kostade ca 20:-

Det smakar väl sisådär... rätt ok kaffe, men ibland så får man några (ska vi kalla det...) intressanta bismaker. Nåväl, billigt var de ju ialla fall och det går att dricka.

Någon som har testat något av Nescafé Lyxs varianter?

GP testar snabbkaffe - http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=330202

Exit Planet Dust

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:18:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
nay för mig personligen,

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:22:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Nescafe lyx värstingsorten, funkar på semestern, men bara funkar.
Vill inte tänka på billigare sorter
Oftast har vi med oss melittafilter och svenskt kaffe.
(Finns det svenskt kaffe på hotellet?)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:14:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nescafe är helt OK om man först värmer mjölk o sedan häller i snabbkaffe, riktigt gott faktiskt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:18:36  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Nescafe är helt OK om man först värmer mjölk o sedan häller i snabbkaffe, riktigt gott faktiskt
Men då är det ju inte kaffe längre
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:20:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
visst är det !! lika mycket som café au lait

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:35:54  Show Profile Send mace a Private Message
Néscafé Blend 32 är den enda som jag tycker är god.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/11 :  08:27:45  Show Profile Send edison a Private Message
Nestlé får inte min peng...

Var dock snabbkaffe, märke okänt, som dracks när jag "lärde mej" dricka kaffe för tusen år sen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/03/11 :  08:37:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag köpte en burk av Willys "Eldorado" och den smakar totalt vedervärdigt Annars är det Näscafe eller Gevalia som gäller.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/11 :  08:50:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Snabbkaffe är det man 'överlever' på då vanligt kaffe inte finns, kan erbjudas eller frambringas.
Snabbkaffe kan jämföras med smaksatt té, så som de med jordgubb, skogsbär eller vad det nu kan tänkas; Visst kan smaken likna den äkta varan under desperata/påtvingade förhållanden, men alla de riktiga smakämnena är borta. Kaffe innehåller en mängd lättflyktiga smakämnen som är svåra att bevara - och bör därför tas för en extrem färskvara. Både i malet och 'bryggt' tillstånd. Dessa lättflyktiga ämnen, som får drycken att smaka gott på eftersträvsamt vis, är flydda för längesedan i snabbkaffe.

Men man får lov att säga att tillverkarna ofta lyckas göra det bättre av situationen, vilket de borde ha en eloge för. Men kaffe? Nay.

/M
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/11 :  15:41:36  Show Profile Send short_cuts a Private Message
snabbkaffe e väl som snabbwhisky - att undvika om det går

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/03/11 :  15:48:54  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag drack under ganska lång tid Gevalia Ebony i pulverbaserad form, medan min espressomaskin var trasig. Mest som en spark i arslet på mig själv. Tänkte att "om jag köper en vanlig kaffebryggare, så kommer jag väl dricka bryggkaffe i all oändlighet och aldrig bry mig om att laga min älskade Pavoni." Det blir aldrig riktigt kaffe, men efter en tid vänjer man sig.

Nu har jag äntligen lagat maskinen och är tillbaka på spåret med att mala bönor och göra RIKTIGT kaffe igen. Det är lycka... Händer dock vid enstaka tillfällen att jag dricker pulverkaffe även nu. Mest när jag har för bråttom för att ha tid med omständliga processen som äkta kaffe innebär.

Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet!

Snabbkaffe: Nay, fast det går ner i nödfall.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/11 :  16:01:19  Show Profile Send jerico a Private Message
Snabbkaffe funkar om man är ute och det är lååååångt till närmsta fik (läs vandring etc) eller man står på ett skitigt fabriks golv med sämre kaffe i automaterna som de tar 1:- muggen för...

Kör på lidels billighets variant kan jag säga. Om det är gott? Näva!!!! Så att kalla det kaffe är en överdrift helt klart!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/11 :  16:36:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snabbkaffe är som nödproviant, duger när det gäller att överleva.

Håller mig till Red Cup ( 150-200% dosering) och mjölk. Frun kör gärna nån spexial med Nescafe Espresso, som lägges i het mjölk.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/03/11 :  23:51:29  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag väntar hellre ett par timmar på ett gott kaffe. Snabbkaffe är äckligt!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/03/12 :  07:15:30  Show Profile Send Figge a Private Message
Nödlösning, Zoegas skall det vara eller från "La machina". Köpte en kvarn i lördags, håller på att prova mig fram till bästa malning.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/03/12 :  08:03:45  Show Profile Send Jazz a Private Message
Snabb kaffe duger endast om det är effekten man är ute efter, inte smaken:)

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/12 :  10:29:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har en kaffemaskin på jobbet som pressar ur sig ganska sunkigt brunsvett, har dock vant mig vid smaken och därför har den blivit en god vän på morgonen när man ska ha sin morgonkaffe. En dag är den trasig med lapp på om att reparatör kommer att dröja.... vad göra..

I skåpet hittar jag en gammal snabbkaffeburk från Lidl och börjar försöka dricka det... vidrigt... men några experiment senare så smakar det faktiskt riktigt bra. Man får vara extremt noga med doseringen, lite för mycket så smakar det väldigt beskt och fränt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/12 :  10:41:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tja,, Kan man göra snabbkaffe,, så finns det ju vatten,, Då föredrar jag det, så NAY!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/12 :  10:48:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Instämmer med Zalve

Snabbkaffe kan jag klara mig utan...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/03/12 :  10:52:49  Show Profile Send Melker a Private Message
Snabbkaffe använder man bara för att göra Frappe.

M

Halmstad
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/13 :  05:10:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
En kompis' fru är en hejjare på att koka bra pulverkaffe. Det handlar mest om att hitta rätt teknik. Jag blev imponerad över hur bra hennes pulverkaffe smakade.

Vattnet måste få koka upp ordenligt innan man häller i pulvret i kastrullen. Och sedan låta det dra 5-10 minuter. Efter koket är det en doseringsfråga. Man måste experimentera lite innan man hittar den optimala tillagningen. Allt för många tycker bara "Blä" och skiter i att ens försöka hitta rätt. De personerna tycker jag inte har rätt att uttala sig.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/13 :  08:44:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Allt kaffe = nay har inte lärt mig tycka om kaffe och kommer troligen aldrig att göra det heller.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/13 :  08:51:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Snabbkaffe = nödkaffe.

Om annat kaffe icke går att få tag i - med rimlig arbetsinsats/väntetid - fungerar snabbkaffe.

Doseringen, vattentempraturen och tid att dra är emellertid väsentliga komponenter för att få kaffet att göra hela jobbet; det vill säga smaka tillräckligt bra, vara tillpiggnande samt ge en stunds avkoppling.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/13 08:52:57
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/03/13 :  09:00:36  Show Profile Send mace a Private Message
När jag gjorde "kaffe" åt arbetskamraterna på sjukhuset i Bristol så sade de till mig att vänta tills vattnet slutat koka i kannan innan jag hällde på det på pulvret.
Det absolut bästa var att hälla vatten i muggen först för att sedan skopa i (för lite) pulver.
Kenco

Anledning! Man får ju inte bränna pulvret

M

Å andra sidan så envisades en stor andel av personalen att kalla diskmaskinen i köket för sterilisator

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/13 :  12:58:11  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Färskmalda (arabica) bönor i bistrobryggare. Annars icke. Låter jäääättepretto men så har jag lärt mig att tycka om kaffe.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000