HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Frågor om internet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:05:28  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Nu är det så att vår bindningstid snart är över med Felia. Och jag letar efter ett alternativ till att byta leverantör.

Därav kommer några små frågor.

Vad är det för skillnad på att ha en dynamisk IP adress mot en statisk?
Jad vet redan skillnaden på orden, jag undrar bara om det blir en skillnad på hur internet beter sig. (fördelar och nackdelar)

Är det någon som har erfarenhet av tdc, hur är dom att hålls med?

Det är väl dom frågorna jag har... Tacksam för svar.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:22:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Statisk vs. dynamisk beror lite på vad du gör. Med statiskt adress har du ju samma ip-adress hela tiden vilket ju ex. är (nästan) nödvändigt om man vill kunna sätta upp en enkel server av något slag.
Statisk adress kan också göra det lite enklare att sätta upp brandväggar, routers etc. Jag tycker också det är enklare att felsöka om man har en statisk adress.

Så svaret är statisk alltid är bättre än dynamisk, fast för "normalanvändaren" som bara surfar så spelar det oftast ingen större roll.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:27:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Glömde påpeka en sak. begreppen "statisk" och "dynamisk" används också när man konfigurerar förbindelsen vilket kan vara lite förvirrande
"Statisk" innebär då att man själv skriver in en permanent adress någonstans medan "dynamisk" innebär att man tilldelas en adress av servern via DHCP.
Men det vanligaste numera är att man använder DHCP ÄVEN man har en statisk adress, då tilldelas man SAMMA adress varje gång man kopplas upp.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:44:04  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
det andra du skrev visste jag.
Det första verkar det som om det är större nytta med en statisk IP.

Någon som har en aning om hur TDC är? bra/dålig service? Jobbiga att hålls med? Är dom någonting att välja?
Det verkar som om dom har ett av dom billigare alternativen i alla fall.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:12:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har dynamiskt (som dom flesta) o har inte bytat Ip på 1 år. Det var andra bullar för 3-5 år sedan då kunde man byta Ip flera ggr per dag.

*edit*
Rättat fel i texten

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/03/11 03:31:42
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:23:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Johan, du menar att du har dynamisk antar jag?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/11 :  03:31:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt rätt, det gick liiite för snabbt där

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/03/11 :  08:54:03  Show Profile Send Klingan a Private Message
TDC har bara fungerat bra under min tid med dem. Även flera av mina kompisar har börjat använda sig av TDC.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000