Author |
Topic |
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:55:59
|
Tjena!
Jag har just köpt mig ett par Audiovector M3 och förvånas lite över hur pass instabilt de står. Jo jag har dom i perfekt våg på mitt golv och de står på superspikes, så det är nog inte justering som är problemet.
Jag började istället att fundera på att skruva fast en järnplatta 5-10 mm tjock under högtalarna, och låta den ha en större yta än botten på högtalarna för att sen sätta spikesen ute i kanterna på den plattan istället. Gör man den sen trekantig dessutom så borde det ju bli jättestabilt.
Skulle man kunna tänka sig några direkta nackdelar med en sån lösning? Jag tycker att det borde bli jättebra?
mvh |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:09:49
|
Enda nackdelen är väl arbetet kanske... Mycket god idè,speciellt bra att du håller dig på 3st. =) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 17:20:13
|
Smidesarbete tar jag nog in en konsult på, jag ska ju ändå ha det i möblerade rum liksom :) |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 11:28:29
|
Byt till SD-fötter istället så blir det både bättre och stabilare? |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 22:36:14
|
hehe njae jag är inte sån att jag tror på det där med mjuka fötter. jag har testat det med men gillar inte riktigt hur det funkar.
(inte tänkt som flambete) |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8628 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 23:22:56
|
Nej då är det bättre att koppla högtalaren så stummt som möjligt till golvet så hela golvet sjunger med. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 23:57:43
|
mer vibrerande massa betyder mindre vibrationer. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/11 : 03:04:10
|
"Byt till SD-fötter istället så blir det både bättre och stabilare?" - Byt frågetecknet här ovan till ett utropstecken och du har svaret klart!
"hehe njae jag är inte sån att jag tror på det där med mjuka fötter. jag har testat det med men gillar inte riktigt hur det funkar." - Gosse! Det handlar inte om hur man tycker att det fungerar, det handlar om ATT det fungerar. Det gör däremot inte spikes! I och för sig är det bara en akademisk fråga eftersom lådans bidrag till vibrationer i golvet är försumbart under normala omständigheter.
Det allra mesta av vibrationerna i rummet kommer från ljudet i rummet. Högtalarens kontakt mot golvet är en nästan försumbar vibrationskälla. Det bästa man kan göra om man vill att själva högtalaren skall sprida vibrationer genom golvet är att ställa den på spikes. Om man använder 3 st spikes står lådan hårdare på spikarna som då sprider vibrationer ännu bättre ner i golvet. Det bästa man kan göra för att förhindra vibrationer ner i golvet är att inte låta lådan vidröra golvet alls. Det näst bästa är att ställa den på något mjukt, som SD-fötter. Det går bra med annat gummiaktigt också.
Som jag sade tidigare så sprider inte själva lådan särskilt mycket vibrationer ner i golvet. Vibrationerna kommer till nästa 100% från ljudvågorna som sprider sig i rummet. Eftersom det är på det viset spelar det till slut inte så stor roll hur lådorna står så man kan alltså använda spikes men bara för att dom är snygga.
På min hemsida har jag skrivit lite mer om spikes och varför dom inte gör nytta.
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/11 : 21:32:35
|
Först säger du att SD-fötter är bättre sen säger du att det inte gör någon skillnad. Hur ska du ha det?
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/11 : 23:48:40
|
"Först säger du att SD-fötter är bättre sen säger du att det inte gör någon skillnad. Hur ska du ha det? "
- Det verkar märkligt. Men så här är det: När man mäter saker och ting tenderar man att nå ut till ytteligheter. När man är ute i ytterlighetsträsket och mäter på högtalares förmåga att genom direkt kontakt till underlaget få underlaget att börja vibrera är SD-fötterna något av det bästa man kan använda. Det sämsta är faktiskt spikes med metall hela vägen. Då är det faktiskt bättre med en vanlig träsockel.
Detta var ytterliheterna.
När man sedan gämför vad som får ett golv att vibrera upptäcker man ganska snart att golvet vibrerar mest av ljudvågorna som sprider sig i rummet. Vibrationerna från högtalarlådan är försumbar i sammanhanget.
Alltså: Gummifötter är bättre än spikes. Båda drunknar dock i ljudet från rummet.
Sensmoral: Avänd det man tycker passar för de märks ingen skillnad ändå.
|
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 16:59:20
|
Jag använder Spikes under högtalarna, 4st, som står på en tjock granitskiva, som i sin tur ligger på fyra gummikuddar. En i vardera hörn á ca 30X30X10mm och det märks skillnad till det bättre. Tydlig skillnad. |
Good enough, är bra nog... |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 17:27:25
|
Köp sylomer! Ett vibrationsdämpande gummi som dessutom inte repar parketten/gör hål i golvet. Tanken med alla resonansdämpande material är att OM det skall ha verkan över huvudtaget (till det bättre) skall det stämmas av till viktförhållandet på lådan.Själv skulle jag nog satsat tid och pengar på akustikreglering.
Staffan
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 22:00:58
|
Någon här på forumet (eller kanske flera?) har gjort "fötter" eller stödben till högtalarna som ökar stabiliteten i sidled, dvs de har flyttat ut stödpunkterna utanför högtalarens normala anläggningsarea. De fötter som jag tänkte på var i blank metall och hade iskruvade superspikes. Tror de satt fastskruvade i orginalskruvhålen under ett par B&W N804.
(I övrigt så är jag anhängare av mjuka fötter, med stödben så blir det mindre risk för tippning om man har småbarn eller djur eller fest...) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2007/03/13 22:02:00 |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 14:54:15
|
precis, det är ju i första hand minskad tipprisk jag är ute efter.
Mitt rum är rätt så akustikreglerat med stor plufsig soffa med dunkuddar och lite eccophonplattor på bra ställen.
:) |
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
|
Topic |
|