HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch? Erfarenheter och intryck!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:35:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Surfade runt på nätet och ramlade in på Klipsch hemsida! Är ju synnerligen intressanta högtalare måste jag säga... Har läst mycket om deras gamla högtalare som fått någon sorts stjärnstatus på nätet.

Är dock mer intresserade av modellen RF63 som jag kikat närmare på. Har någon här lyssnat på dem och kan bidra med intryck? Mig veterligen är det Stockholm som gäller för en provlyssning och det är 16 mil bort vilket är lite långt att åka...

Själv lyssnar jag mest på rock och metall och undrar hur dessa högtalare skulle funka i mitt system och om jag kommer uppleva några fördelar/nackdelar mot mina PMC? Missförstå mig inte, är väldigt nöjd med mina PMC, men det är alltid kul att kolla runt lite.

Alla intryck är intressanta!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:16:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
mitt intryck från arkenmässan var mkt gott, jag var inne och lyssnade på jamos öppna monster och när demonstranten bytte över till klipch så tyckte jag att det lät friskare, rappare och helt enkelt bättre.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:27:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
OcA - Görans HiFi i Växjö, www.goranshifi.org, annonserade flitigt om Klipsch för ett halvår sedan, om det skulle passa dig bättre. Såg också att de hade Klipsch-högtalare inne i höstas. Kom emellertid aldrig så nära att jag kunde se modeller.

Edit: Lyssningintryck kan jag tyvärr inte ge några, eftersom jag enbart hört Klipsch datorhögtalare i sådan omfattning att jag har någon uppfattning om dem. (Datorhögtalarna ProMedia Ultra 2.0 äger jag och det beror på att jag tycker de är bra.)

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/07 21:32:42
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:11:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har inte själv hört just RF 63:an men väl dom tidigare Trictrax högtalarna från Klipsch. Dom jag lyssnade på var så pass bra att jag faktiskt övervägde att byta högtalare till min 5.1 anläggning. Diskanten var ganska luftig och det var totalt ett bra tryck i ljudet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:32:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag diskuterade lite högtalare med en handlare häromdagen då bla dessa RF63,och de är riktigt bra enligt dem. Inte "helt" neutrala men desto roligare var komentaren. Och glöm testen i Hifi&Musik då de exet som de hade testat inte kan ha varit inspelade ordentligt. Enligt butiken som jag pratade med så är de mycket vassa i diskanten innan de har blivit helt inspelade.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:05:42  Show Profile Send tian a Private Message
Har själv Klipsch RF 83, modellen större med 3st 8" istället för 3st 6.5" som det är på RF 63.
Jag är grymt nöjd med mina skapelser, håller på att leta steg så jag kan inte utvärdera dom helt.
Har drivit dom nu men en Behringer A500 som inte riktigt håller måttet när det gäller att driva dom fullt ut , men det är faktiskt helt okej med tanke på priset på det steget.

Men när jag köpte dom fick jag lyssna på en Lavardin förstärkare, å det var då jag slog till direkt på dom.
Grym närvaro känsla, mellanregistret är fruktansvärt bra samt att den spelar så himla "rent".
Basen är torr och blixtsnabb samt att en gedigen botten finns där.

Sen så kommer ett triumf kort för Klipsch och det är D Y N A M I K E N, allt bara smattrar ut blixtsnabbt, helt grymt helt enkelt :)

Så jag kan bara säga att du ska provlyssna, det kommer du inte att ångra.

MVH // tian , en nöjd Klipsch ägare.

Edited by - tian on 2007/03/08 10:07:26
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:18:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Var i veckan hos en nystartad hifi-handlare i Eskilstuna som heter Audioart, de hade klipsch och jag tror mig ha sett en högtalare som liknar RF63 stående i lyssningsrummet. Jag lyssnade tyvärr inte själv på dem så jag har inga intryck att bidra med. Eskilstuna kanske är något närmre för dig och du slipper gröta i Sthlm?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:06:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter som en kapabel rockmanglare helt enkelt! Att ha ett helt neutralt ljud är inget jag eftersträvar egentligen. Gillar stampa takten faktor och att mina rockplattor låter bra istället för helt neutralt.

Är bara lite orolig för hornladdad diskant... Känns som det kan bli väldigt mycket av det goda med sådan konstruktion? Har bara erfarenhet från PA-världen där hornen inte låter något vidare mer än att de låter mycket.

Frågan är sedan drivning av dessa högtalare? Med tanke på känslighet känns som att 2x100 watt Silverline är nästan mycket? Hur funkar de med rör?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:21:47  Show Profile Send tian a Private Message
Rör ska fungera ypperligt till Klipsch, har inte lyssnat själv.

Den hornladdade diskanten är absolut inte vass eller påträngande på någe vis, kan förstå att man är lite rädd för det (det var jag med).
Men den är inte vass alls, bara ett helt enormt rent diskant ljud kommer ut.

Angående effekt till Klipsch så är dom väldigt lättdrivna, men dom kräver ändå en del med ström.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000