HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Slagborrmaskin - KÖPT, se längre ned på sidan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:48:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag fick en B&D slagborrmaskn av min far när jag flyttade till min första riktiga lägenhet för cirka 25 år sedan. På senaste tiden har den blivit ännu tröttare än tidigare.

Nu vill jag alltså ha förslag på prisvärda slagborrmaskiner för hemmafixaren; märken, modeller o s v. Har ingen aning om om var pris/prestanda möts i en lämplig kompromiss för mig, men inte för dyrt och inte för dåligt ska det naturligtvis vara.

Gärna förslag på lämpliga inköpsställen - internet eller butik - emottages.

Tack på förhand...

/Jörgen G

PS
Som framgår av rubriken - nu är den köpt. Se längre ner på sidan /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/04/14 23:11:03

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:53:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Måste fråga vad du vill ha egentligen. En slagborr är ju inte så himla bra på det där med slag utan då är det mer en borrhammare man bör ha. Själv har jag en 700W B&D slagborrmaskin (iofs inte toppkvalitet, men rejäl effekt), men i praktiken är det en kraftfull borrmaskin, den är oerhört ineffektiv på alla hårda grejer ( betong, tegel etc), där en borrhammarväxlad historia gör processen kort.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:04:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Min Dewalt har hittills fungerat bra till det jag har använt den till.
Men den är ju inte helt gratis.. Ca 2000:- har jag för mig.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:16:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Magils - jag är ute efter ett verktyg som jag kan bora i tegelväggar med. Dessutom avser jag med samma verktyg även kunna borra i mjukare material såsom puts, trä och gips. Ett och annat hål kommer säkert att göras även i metaller t ex stål. Betong är inte aktuellt för närvarande, men med tanke på min borrmaskinsanskaffningsfrekvens kan den borrmaskin jag köper nu säkert komma att avändas även i detta material någon gång i framtiden.

Tobbe_L - två papp känns mycket. Men kanske måste man upp dit för att få en maskin som jag blir nöjd med. Vi får se vad tråden kan ge fortsättningsvis.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:20:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Dewalt eller Bosch, prisläge 1200-2000:-
B&D var förr bra maskiner, men dom har tappat oerhört på kvalitèn idag. IMO...
AEG är också bra men dyra!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:34:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jula har en Bosch för 995:- den funkar säkert bra till dina behov

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:01:18  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag kör med en Bosch för ca 2000:-. Det var den billigaste jag hittade med pneumatisk borrhammare. Som bonus fick jag två snabb chuckar (SDS+vanlig) och huggmejseln man kan koppla på har varit ovärderlig för mig för att hacka bort betong och klinkers mm. Sen kör jag med en billig batteridriven sak för enkla saker som att förborra i trälister och dyl.

Fast jag har ju en hel källare i betong och tegel som du har är ju inte direkt omöjligt att borra i med en vanlig billigare slagborrmaskin (fast man blir ju döv av dom vanliga och får jobba ihjäl sig i betong).
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:00:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tackar för tipsen.

Det verkar som att man ska hålla sig till märkesmaskiner med gott rykte i 1000-1200kr klassen.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:51:54  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har man en gång använt borrhammare i betong, tegel, sten, granit och annat jobbigt så går man INTE tillbaka till vanlig slagborr. Med en given budget hade jag hellre köpt en enklare borrhammare än en bättre slagborr eller om man så vill, hellre okänt märke borrhammare kontra välkänt varumärke slagborr. Jag gillar också hanteringen med SDS borr! Jag köpte en rätt dyr DeWalt borrhammare för över tio år sedan och den har fått jobba duktigt, men ställer alltid upp men jag hade inte varit rädd för att köpa en billig Kina borrhammare idag, jag gissar att en sådan också håller i 10 år utan problem...

Artphotography
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:02:01  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Satt i ungefär samma sits som dig när jag skulle köpa ny maskin. Man vill ha en bra maskin men inte betala för det.
På jobbet har vi Hilti maskiner och det är precis som Dan skrev. Har man använt en riktig borrhammare så går man inte tillbaka. Jag köpte mig en begagnad hilti maskin på blocket för 700:- och är kanonnöjd.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:36:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nja, anledningen till att jag är ute efter en slagborrmaskin och inte en borrhammare är att jag aldrig känt behov av en borrhammare. Den numera rätt trötta slagborrmaskinen har gjort sitt jobb hyfsat.

Men ni menar alltså att t ex CoTech borrhammare på Clas Ohlson för 400-500 spänn borde vara prisvärda?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/08 22:37:23
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/09 :  07:45:50  Show Profile Send Vox a Private Message
Skaffa dig slagborrens "High End" - Hilti

Tyvärr har jag ingen Hilti själv, men jag brukar "dräggla" lite ner jag ser hantverkare jobba med sina Hilti.

Kostar tyvärr en slant, men smakar det så kostar det.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/03/09 :  07:58:29  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jag köpte mig en Bosch för 700:- på Claes Olhson,helst skulle jag vilja ha någom ur den blå serien men de kostar rätt mycket.med tanke på att vi har trä i väggarna på första och andra plan å bara betong i källaren.650w modellen i gröna serien kostar runt 1000:- och skall man som jag använda den en till två gånger i månaden som jag själv,så räcker den garanterat.

EDIT! KÖPTE MIG ÄVEN EN BLÅ BOSCH 12v MODELLEN SOM ÄR STARK SOM BARA DEN!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/04/14 23:21:34
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:07:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dagens lunch intogs vid sidan om ett par butiker som saluför borrmaskiner och borrhammare.

Konstaterade att det är en slagborrmaskin jag ska ha. Borrhammarna är allt för allmänt klumpiga för att deras prestande ska motivara ett inköp för mina behov.

Konstaterade även att Cotech hos Classe och B&D känns smäckiga, klumpiga och dåligt avvägda. Förälskade mig i Bosch...

Inget inköp ännu dock.

Ser alltjämt fram mot tips och synpunkter om det är någon som har något ytterliger att tillföra.

Tack för hjälpen alla så här långt.

/Jörgen G

PS
Kan för övrigt inte låta bli att återge de omedelbara svaren när jag slängde ut denna fråga vid fikabordet på jobbet. "Den dyraste" och "Den billigaste" från två olika personer. Efter lite resonemang fick jag emellertid ungefär samma råd som här. /DS


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/09 13:43:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/09 :  14:15:47  Show Profile Send mayro a Private Message

http://www.biltema.se/

Smartast är att köpa BÅDE slagborr och borrhammare.. Och göra detta där priserna är rätt..

Så kollar du Biltema så grejar du tre maskiner som via SINA arbetsområden gör bättre än en med alla funktioner i..

Så skulle då jag köpt mitt nya sett borrutrustning..

Mina OLIKA borrmaskiner jag köpt vid olika tider o behov är nu använda i garaget mm under massa massa MASSA år och fungerar perfekt ännu..

Samma sak med svets o luftkompressor mm mm mm.. Biltema rakt igenom. Aldrig haft problem någonsin som jag kan minnas...

edit
Men med borramaskiner mm så är ju VAD du skall göra viktigt att tänka på. Rent byggnadsarbetande kräver ju liiiiite mer än hobbymekande hemmavid.. sådant är ju avgörande för om kvaliteten räcker eller ej med dom lite billigare grejorna... Fast som min svets vet jag man använder rent regelbundet på bilverkstäder till o med..och slagborrmaskinen jag har har misshandlat så den fasiken stinker om den ibland.. men den går lika glatt varje gång..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/03/09 14:19:58
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/09 :  22:18:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har blivit imponerad av en slagis från Rusta som bara kostade 3-400kr och den funkade mycket bra motför de så kallade slagborrisar som saluförs som slagisar och som man även kan ha som borrmaskin.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/14 :  22:37:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Var på Fredells i Nacka i annat ärende idag. Där hade de någon slags kampanj på en sån häringa. AEG SBE 600R:


Den slog jag till på eftersom den verkar vara en vettig kompromiss mellan mina krav och önskemål. Förmodligen en utgående modell eftersom min heter 600 i st f 630 och har litet svagare motor men i övrigt är precis likadan. Pris 699 riksdaler.

Info om 630 på AEG:s hemsida

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/04/15 00:49:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000