HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med Akustik!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:11:42  Show Profile Send geten a Private Message
Undrar om någon kan ge förslag på vad jag kan göra i just mitt rum för att förbättra ljudet?

Kan man tex göra så att basen blir mindre "bullrig" och få diskant mellanregister att framgå lite mer?

Mitt rum är ju inte perfekt på grund av att jag har vägg på högra sidan men på vänster sidan är ju ingången till rummet så det känns som mycket ljud från den vänstra högtalaren försvinner ut ur rummet liksom?
Men detta är ju inget jag kan göra något åt, jag tänker ju liksom inte fixa en stor planka jag kan dra för ingången när jag lyssnar på mysik även om detta hade varit det bästa för maximalt väljud.

Vad finns det för olika "Tweaks" man kan prova och vad gör som för skillnad på ljudet? Detta handlar ju säkert om smaksaker som det mesta gör men jag vill ändå ha lite tips på vad man kan göra.

Jag vill exprimentera lite, så om ni har några förslag motages dessa mycket gärna!

För att se rummet kolla bilderna på länken under.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=geten

// Johan

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:37:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Plugga igen basreflexporten med en hoprullad socka är väl det enklaste tweaket man kommer att tänka på.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:43:20  Show Profile Send geten a Private Message
Det har jag redan gjort... med den tillhörande "pluggen" som är till för att sätta över basreflexen.

// Johan
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:00:17  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Linken funkar inte

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:12:57  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Jå då , sidan e lite seg bara.
Det är ju inte världens minsta baskapabla högtalare du har

För att AAD ska spela mindre bas , ut med dom från väggen och försöka att få båda att spela fritt. Med andra ord inga saker så nära.

Fast dit rum är inte det största för dom kolosserna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2002/11/26 18:15:56
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:50:02  Show Profile Send Mattias a Private Message
Kikade lite på ditt rum. Kanske har du redan testat men jag skulle testa med att flytta högtalerit till att stå framför ngn de två övriga väggar i rummet, en bit ut från vägg dessutom. Ser ut som det vore möjligt med väggen där soffan står samt väggen till höger om soffan, tänk att du sitter i soffan. Se hur det fungerar då.

Liten förvarning bara, detta görs inte på kort tid... se till att ha gott om tid på dig och gör det ordentligt. Då blir det ofta bäst resultat.

De som är så bra är att det är helt gratis och resultatet kan bli helt förbluffande! Sen när grejerna får stå och gosa till sig, när allt är justerat. Då är det bara att njuta.

I mitt rum är enbart en vägg acceptabel, placeras högtalerit framför ngn av de övriga låter det verkligen uselt... dessutom spelar det då knappt ngn roll hur långt från väggen de står. Funkar inte, helt enkelt! Har provat detta vid minst tre olika tillfällen och kommit fram till samma sak.

Lycka till!

/Mattias
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/26 :  20:22:21  Show Profile Send anders a Private Message
vill du köra med den där placeringen så skulle jag prova att vinkla in högra högtalaren en del, alternativt låta den spela något högre än den vänstra för att kompensera för öppningen. iofs bör ju fönstret på höger sida kompensera en del, men tydligen inte tillräckligt mycket då du tycker att du får mer ljud från höger. på bilden ser det ut som du har högra högtalaren väldigt nära sidovägg, det skulle kunna orsaka en del av bullrigheten, prova att flytta allt lite åt vänster.
pröva att sitta ganska framåtlutad i soffan.
sen tror jag att lite välfyllda bokhyllor inte skulle skada, jag tycker i alla fall att de har en klart positiv inverkan på ljudet, men jag har inte mätt upp mitt rum så jag vet inte säkert.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:46:03  Show Profile Send geten a Private Message
Tack för alla svar!

Nej det e svårt detta, jag vill ju inte gärna möblera om. Provade lite snabbt att vinkla högtalaren, och tycker jag kan urskilja en viss förbättring.

Hade ju gärna ställt högtalarna längre från väggen men då står som ju mitt i rummet, ser inte klokt ut.

Saken är ju inte den att jag tycker det låter illa, men det var mycket mindre bas när jag provlyssnade dem på Ultimate. Så mitt rum förstärker basen något enormt! (man tänker ju lite på grannarna med) :)

// Johan
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/11/27 :  10:40:18  Show Profile Send KC a Private Message
Hej Geten! Kollade lite på ditt rum samt placeringen av högtalarna.
Baserat på din ritning, så har du följande resonansfrekvenser i basregionen i ditt rum:

På längden 48, 96, 143, 191
På bredden 38, 77, 115, 153

Proportionenrna på rummet är hyfsade, men dimensionerna gör att du får basproblem.
Tyvärr har du gjort saken ännu värre med placeringen av högtalarna och
lyssningspositionen. Jag misstänker att högtalarna är konstruerade för helt
andra typer av rum och placering. Orsaken till problemen (förutom just dimensionerna
på rummet) är:
1- Båda högtalarna står på tok för nära bakväggen. (2x bas)
2- Högre hägtalaren står på tok för vära sidoväggen (2x bas)
3- Högre högtalare står lika långt från båda väggarna, i hörnet. (= 4x bas)
4- Soffan står för nara bakväggen (2x bas)

Jag vet, jag vet...det är ett litet rum med begränsade möjligheter. Jag bara berättar
vad orsaken till problemen är.

Tre lösningar på problemen (eller kombinera):

1- Köp/bygg 8-12st Tube Traps och ställ två-tre i varsitt hörn, ovanpå varandra.

2- Köp en parametrisk EQ av högsta kvalitangs (se annan tråd här på forumet för tips)
och helt enkelt dra ner på signalen för de frekvenser som är problematiska.

3- Placera om hela skiten. Genom din investering har du redan etablerat dig som
galning, så bry dig inte så mycket om hur det ser ut. Det behöver inte bli så
illa. Prova följande: vrid hela anläggningen, inklusive soffa (lyssningsplatsen) 90
grader medurs. Placera soffan ungefär där du har ritat 3,6m linjen på diagramet.
Placera högtalarna minst ca 0,75-1,0m ut från framväggen, och så långt från sidoväggen
som är praktiskt/estetiskt möjligt (viktigt är att de inte är samma distans som
från framväggen). Om du kan få till en 40-50cm så är det bra. Ställ TVn mot framväggen.
Börja nu finsjustera all placeringar. Flytta soffan fram och tillbaks, flytta
högtalarna ett par cm hit och dit, osv. Små justeringar kan ha stor inverkan.
Koncentrera på basen så länge. När basen låter bra kan du börja vinkla in högtalarna
mot dig för att få lite mer fokus och mindra störning från sidoväggarna. Du kan också
placera en bokhylla/växter/etc. mot sidoväggarna strax framför högtalarna för att ta
hand om lite reflexer.

Ett annat, mindre trevligt, alternativ är att byta till högtalare med mindra bas.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/27 :  11:14:40  Show Profile Send ayayay a Private Message
Blir det inte lite väl dyrt med 12st tubetraps? Jag har i-och-för-sig bara sett de som "MårtenDesign" har, o de kostade ju 2800-3800kr/st

Ett dyrt men ruskigt effektivt "tweak"

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/27 :  11:26:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Flytta hela möblemanget ca 50 cm åt vänster. Det borde inte se alltför konstigt ut. Vinkla in båda högtalarna och flytta ut dem från väggen så långt du står ut med.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:41:10  Show Profile Send geten a Private Message
Jag provade nu för 10 minuter sedan att dra ut högtalarna 50-60 cm från väggen.... Ja vad ska jag säga?

ALLA problem med basen försvann!! Jag kan inte fatta det alltså!! Jag är helt i extas här nu!!!!

SATAN vilken skillnad!!!! Helt otroligt! Alltså alla har ju sagt till mig att jag ska flytta ut högtalarna en bit från väggen, och jag har tänkt "visst jag kan prova men det LÄR ju inte göra en radikal skillnad!" Men där hade jag FEL!!!!

Basen blev näst intill precis som jag vill ha den! Inte alls lika bullrig och dom andra registrerna kommer fram mycket tydligare!!

Men problem kvarstår, jag kan ju inte ha högtalarna så långt ut Det ser inte klokt ut

// Johan
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:53:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Du kan ju dra ut högtalarna när du ska lyssna och sedan skjuta tillbaka dem.

Jag har högtalarna c.a. 1,5m ut från min bakvägg och såklart klagade min sambo att det inte såg klokt ut.....men hon fick lära sig att leva med . Numera har hon accepterat det...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:53:39  Show Profile Send Viktor a Private Message
Du får väl flytta ut högtalarna när det är dags för seriös lyssning och ha dem närmare väggen till vardags.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:55:26  Show Profile Send Viktor a Private Message
Sanoj han visst före
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:59:52  Show Profile Send geten a Private Message
Hehe... ja jag får väl göra det, känns inte som det finns mycket annat att göra

// Johan
Go to Top of Page

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:03:04  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
Du kan ju flytta väggen 60 cm bakåt.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:06:39  Show Profile Send geten a Private Message
bjoben: det har du ju fan rätt i! Varför tänkte jag inte på det själv? Va dum jag känner mig nu!!

*plockar fram den STORA släggan*

// Johan
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:19:59  Show Profile Send Saro a Private Message
geten: man vänjer sig med att ha högtalarna långt ut i rummet.. själv så har jag mina ca 2m ut i rummet.. jag tycker att det är fult nu när man ställer in dom mot väggen (60 cm) och som tur är så tycker sambon att det är ok att ha ett par högtalare mitt i tvrummet.. :)
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:43:45  Show Profile Send B Peter a Private Message
Testa för skojs skull att ställa två stycken skumgummimadrasser, en bakom varje högtalare. Försök få dem att stå/ligga rakt (inte som bananer). Om du gillar effekten (på ljudet) så kan du skaffa två billiga madrasser (den du testade med behövs ju till sömnen antar jag) eller passa på att byt till ännu bättre säng. Ta sen dina nya "stereomadrasser", gör en enkel träram till varje och måla madrasstyget i någon färg och mönster som du (din sambo) gillar. Hemma så hördes en tydlig skillnad när jag testade men eftersom jag flyttar söderut i morgon så brydde jag mig inte om att göra ramarna.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:52:33  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag glömde ett test du kan göra. Om du har någon av de där fyllda säckarna som var populära som "fåtöljer" en gång i tiden så kan du ställa en eller lägga flera ovanpå varandra i närmaste hörn bakom högtalarna. Budget-tubetraps
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:34:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Sacco-säckar! Fungerar faktiskt! Det är väl knappast fråga om någon optimal dämpning men ett par Sacco i hörnen ger en behaglig dämpning. Så upplevde jag det i alla fall. Dessutom ser det faktiskt inte så tokigt ut. Vad gäller att ha högtalarna ute i rummet tror jag att du vänjer dig vid hur det ser ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000