HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fasvänd diskant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/03/06 :  08:57:19  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har sedan mina Proac-kloner blev färdiga brottats med något som jag trott varit ett aukustiskt fenomen i mitt rum. Nu börjar jag dock tro att felet ligger inne i högtalarna. Diskanten på ena högtalaren låter men är "dov" som attan. Men det är enbart diskanten, inte det andra elementet.

När jag planerade inför bygget av dessa högtalare så läste jag på en del sidor att vissa hävdade att på originalet av denna högtalare så var diskanten fasvänd. Vad resulterar detta i ljudmässigt? Går det att förklara i ord? Misstänker nämligen att den är det men ville kolla sannolikheten innan jag drar fram lödkolven med feber och förkylning i kroppen.

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/03/06 08:58:32

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:04:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Att ljudet är dovt från den ena diskanten beror inte på att den eventuellt skulle vara fasvänd. Om en högtalare är fasvänd så resulterar ljudet i att stereo bilden blir bredare jämfört med en icke fasvänd högtalare. Ett annat sätt är att försöka notera i vilket läge (+ eller -) som de olika instrumenten är helt fixerade i ljudbilden. Jag vet att det kan vara knepigt men du får försöka lyssna noga i stereobilden.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:40:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Prova först att kasta om högtalarna, dvs. om diskanten fortsätter att vara dov...den kan ju vara paj! eller filtret, men det kan du bara testa genom att byta plats på diskanterna.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:23:50  Show Profile Send Stormen a Private Message
Om du kastar om sladdarna på burkarna (höger till vänster o vice versa) Ingen skillnad ?
Om du byter plats på högtalarna ? Om det inte är någon skillnad då får du gå till distriktssköterskan o spola öronen
Fölåt, kunde inte låta bli.
Skämt osido, Det kan vara svårt att höra fasfel, speciellt på bara ett element i lådan. Och som du skriver. är det akustiskt ?
Som gsc skriver
Lyssna på rosa eller vitt brus. Fasvänd ena högtalaren o lyssna igen. Om det krymper ihop o blir mer i mitten så är det rätt. När det blir diffust och bortom högtalaren är fasen fel. Detsamma gäller på basen, tex en kontrabas.
En del människor gnisslar tänder så fort en högtalare i tex en bil är felfasad (våran radio tv tekniker fick alltid provsitta bilen efter montering, han tyckte det var jättejobbogt när 1 av 8 var med fasfel). Jag är tyvärr själv tämligen lomhörd till detta. Men man märker garanterat skillnad när det "trillar på plats i ljudbilden"
Du kan för skoj skull ladda in ett melodistycke i ett ljudprogram och fasvända ena kanalen. Detta för att lära sig lyssna efter fasfel. Vissa instrument är lättare att detektera än andra. (körer kan vara svåra att höra skillnad på)
Om ljudet bara är dovt så verkar felet ligga i membranet eller i filtret

Edited by - Stormen on 2007/03/06 14:26:38
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:32:42  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej!

Lånar en bild från Troels Gravesen där han visar på hur ett filter summerar med "rätt"(röd) och "fel"(blå) fas på diskanten. Ett rejält dipp vid delningsfrekvensen kan alltså resultatet bli...

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:32:46  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Att fasvända diskanterna gör stor skillnad. När delningen mellan bas o disk implementeras vill man få en så jämn och omärkbar övergång som möjligt. Att då fasvända kommer att ge en rejäl utsläckning av diskant i delningen och ett dovt ljud. Överhuvudtaget är inte orgionalfiltret helt lysande och mitt tips är att bygga efter Troels schema nedan för bästa resultat.

http://www.geocities.com/diyproac25/Troelsmodifiedcrossover.JPG
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:54:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag brukar dock inte uppleva att diskanten blir dov utan mer att ett begränsat område bli dovt och att översta toppen (/översta diskanten) är lite överfokuserad. Dessutom låter övre mellanregistret lite "flyktigt" och ljudbilden saknar stabilitet vid delningsfrekvensen.

Låter hela diskanten för dov kanske det är felkopplat och nått motstånd är ihopblandat? 47 istället för 4.7 ohm?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:59:39  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Sedan är det (faktiskt) svårt att sätta ord på "dov diskant", ett rejält dipp vid 3-8khz kan säkert uppfattas som "dov" diskant även fast nivån i övrigt är ok.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:15:31  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Revisorn - det är det filtret jag använder.

Stormen - om jag byter plats på sladdarna så slocknar bas/mellanregister ordentligt så det är inte allt som ev. är felkopplat.

Visst har det funnits någon länk till rosa brus här på forumet?

Om nu ljudet blir såpass försämrat pga fasvänding, varför hävdar vissa att originalen är gjorda sådana? Oavsett vilket filter som används så borde ju dippen vid delningsfrekvensen finnas med?

Tack för alla svar förresten.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/07 :  08:34:35  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Marcus,
om du har 12dB filter så skall du fasvända det ena paret högtalare.

Edit: Nu ser jag att du skall köra 18dB's.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2007/03/07 :  10:31:58  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Revisorn - det är det filtret jag använder.


-Ok, i detta är ju diskanten fasvänd i förhållande till basen? Bara för säkerhets skull - kolla igenom filtren så att de är exakt som designat av Troel, det är lätt att koppla fel.

Det går inte att säga att fasvändning alltid skall ske vid vissa elektriska filtertyper, 6db-gör si - 12 db-gör så. Att designa filter är mycket mer avancerat än så dessvärre. Allt måste anpassas till det specifika fallet (elementen-frekvenser-baffel etc etc)

mvh

Edited by - Revisorn on 2007/03/07 10:34:31
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:28:01  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Gjorde ett snabbt test nu med rosa brus. Låter perfekt. Skumt...

Kan i förbifarten rekommendera en skiva jag hittade: Bink Audio Test CD http://binkster.net/extras.shtml

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000