HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Var hittar man " baffel tätning" ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/04 :  07:31:25  Show Profile Send Zei a Private Message
Någon som vet var man hittar material man kan lägga mellan högtalarlåda och baffel.. ?

Jag menar inte fönstertätningslist eller liknande, utan ett större stycke tät skumplast/gummi ca: 1-1,5mm tjockt som kan täcke ett större område.

Hoppas någon förstår vad jag är ute efter här..

/Z


Signatur..

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/04 :  08:42:07  Show Profile Send diffen a Private Message
Kanske IKEA eller Silvan, Posten kanske. Kan tänka mig sådant som är kring emballage, i paket eller så. Går nog att få gratis dessutom. En gissning bara. Mvh Stefan.

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/04 :  09:14:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Golv-foam, finns ju. Sånt man kan lägga under parketten. Tätt och dämpar. Men det kanske inte var så du menade?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/04 :  10:04:42  Show Profile Send Zei a Private Message
rannagarden. YO DA MAN!!!
Golvfoam såklart!! Det hade ju fungerat klockrent. Skönt att det finns snubbar med huvudet på skaft.

Golvfom kommer testas.. Undra hur tätt det är egentligen.. får prova att blåsa hårt igenom en bit och se...

diffen. tack du med såklart.

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/04 :  12:19:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kork??
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/04 :  15:57:07  Show Profile Send Zei a Private Message
Mmm. kork skulle antagligen fungerat kan jag tänka mig..
Troligtvis hade man kunnat se den i skarven och det vill jag inte på det här projektet..

Tack för tipset Soundbrigade!

Jag har funderingar på om inte neopren kan fungera. ?
Tyvärr vet jag inget om neopren egenskaper så jag kan inte spekulera i hur bra det hade blivit..

Önske materialet är någon som "sluter tätt" och samtidigt går att komprimera mycket i storlek..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:02:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hifikit?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:02:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Önske materialet är någon som "sluter tätt" och samtidigt går att komprimera mycket i storlek..

Silicon.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:08:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Minns en udda högtalare som byggdes av ett specialmaterial (betong/kolfiber - NIMS127) som fogades ihop mha korklister. Dock låg inte bitarna dikt an mot varandra ut det skulle lämnas en 1mm bred spalt. Korklisterna tätade sedan lådan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:18:16  Show Profile Send Bardis a Private Message
Akrylfogmassa. Går att måla över.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:48:30  Show Profile Send Zei a Private Message
Otroligt många bra tips som jag inte tänkt på.

Har kollat hifikit och kan inte hitta något som skulle passa. ( poängterar att jag inte är ute efter en smal "list" som man vanligtvis använder för att täta själva elementen utan ett stort ark (ca:A4) av ett liknande material..

Ingen som har erfarenhet av Neopren? eller som vet ifall materialet är tätt alternativt blir det när man komprimerar det?.

Annars känns det rent spontant som om golvfoam skulle kunna fungera kanon. Kommer prova det,, lätttillgängligt och billigt..Tack rannagarden!!


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/04 :  19:57:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Går det inte med vanligt gummi? Kanske är lite för stumt förvisso.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/03/05 :  04:46:01  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Neopren är tätt (det är gummi med luftbubblor i).

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000