HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 50 VA 15 VAC trafo stor nog för lm1875
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:10:50  Show Profile Send jaste a Private Message
Hejsan forumet!
Såg en annons på tradera angående en 2*15 volts trafo på 50 VA och tänkte att den kanske man skulle para ihop med två st LM1875 till en liten liten stärkare. Är det ens att tänka på eller kommer trafon inte orka me? Jag förväntar mig inga monstervolymer men lagom...

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:17:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Räkna baklänges.

Effekten på LM 1875 x2 (stereo) sen får du räkna en del i förluster... så dubbla effekten så borde du nog ha lite.

50VA borde räcka till 12-15W per kanal således... om jag har rätt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/03/03 :  13:54:30  Show Profile Send jaste a Private Message
Bugar och bockar! Blir nog bygga av. Ett par högtalare med ca 89db känslighet kommer väll låta lagom?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/03 :  14:26:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
beror på hur högt du tänkte spela :)
89dB är ju inte speciellt känsligt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/03/03 :  14:56:46  Show Profile Send jaste a Private Message
njae det e ju inte det, men det kommer ju låta iaf. Funderar dock på om dom lm3875 chip jag redan har kanske också kan funka. Klart dom också kommer spela men kommer dom "dra för mycket"? Måste jag säkra av på sekundärsidan för att inte skada trafon?
Go to Top of Page

James
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:27:47  Show Profile Send James a Private Message
Såg att samma person hade en annons på en 2x9V ringkärna. Han hade angivit den till 100VA men efter lite detektivarbete kom jag fram till att det är per lindning, alltså ligger den troligtvis på 200VA. Jag skulle nog hellre ta den och seriekoppla till 1x18V. Du kommer behöva mer muskler än 50VA imao. Samma pris var det också som för den du tittade på.

För att skydda trafon så ska du säkra av på primärsidan, på sekundärsidan är väl mest för att inte elda upp ditt chip :)

EDIT:Tog bort mitt trams om likriktningen.

Edited by - James on 2007/03/03 21:52:08
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:44:28  Show Profile Send jaste a Private Message
Is that so... Mjae kanske, men då blir själva kretsen lite mer omfattande om man har enkel matning. För det är väll det du menar?
Go to Top of Page

James
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/03/03 :  15:47:49  Show Profile Send James a Private Message
Blir ingen skillnad på likriktningsdelen förutom att du inte ansluter något till ena växelströmskontakten på likriktarbryggan. Om du använder dioder för att likrikta så blir snarare kretsen mindre.

EDIT: Vet inte om jag satt i min egen värld förut men givetvis så är det helvågslikriktning med spänningsdubblare jag pratar om. Du hade givetvis rätt att med halvvågslikriktning så får du bara ut + och neutral.

Edited by - James on 2007/03/03 21:53:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000