HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 tips om ni inte har att fjutta på med till brasan.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/03 :  20:44:08  Show Profile Send mayro a Private Message
zalve.. Nu börjar du fan gå för långt. OM du är så omogen så du inte inser faran med saker som du skriver mot att starta en brasa med en snutt silvertejp så är det rent sogligt...

Desutom startar du med att håna mig via ditt avslut ..

quote:
Fast vi kanske ska ta samma parallell, nästa gång du rekommenderar en högtalare,
Att folk faktiskt kan tro att du menar allvar,,,



maken till missbruka sin ställning har jag fan inte sett någonsin på ett forum...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/03/03 20:45:00
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/03 :  20:52:49  Show Profile Send mayro a Private Message


ryssen Jag talar om att ha bensinångor o sedan tända på.. DET är fara för sitt liv man göra sådant..

Elda med papper eller en snutt tejp är inte riktigt samma sak.tror inte du fattat att jag sagt det heller...

Med en liten bensinmängd i en eldstad kan man faktiskt starta en explosion... Man kan skada sig oerhört illa. och till o med dö med lite otur.'

Att skriva sådant som tips inser varenda vuxen mäniska kan vara en dödsfälla för en okunnigare.. och dom finns.. Dom råkar varje år illa ut med lekande med bensin o dess ångor...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:11:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
En fingerborg bensin i ett oljefat räcker för en jävla smäll!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:13:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan du tala om för oss att det HELT ofarligt att elda Silvertejp, Mayro?
Tala om hur många som dör av rökning varje år oxå Mayro.

Intressant varför du inte reagerat på andra inlägg förutom mitt, som tex hade en eldkastade i det.


Missbruka min ställning?


Nu ska jag kolla klart på Andra chansen,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:14:18  Show Profile Send pix a Private Message
Ok, för att göra tråden lite seriös..
Har en tälgstenskamin som eldas varje dag (åtminstånde vinterhalvåret)

Har man bara drag så brinner det mesta.
Så när jag kommer hem från jobbet, en hopknölad tidning i botten. Sen några vedträn korslagda (horisontellt, ej stående !!)

Men sen till själva grejjen,
tänd ett litet värmeljus på toppen (ej vedtränna, ännu)
Efter ca 20 minuter har jag drag i rören !
Tar ut värmeljuset och tänder tidningen.
Voila !!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2007/03/03 21:19:04
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:18:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Bensin ska man vara ytters försiktig med.
Så det tycker jag inte är något bra alternativ.

O andra sidan tycker jag inte silvertejp är något bra alternativ.
Inte för att det är någon större fara att elda det utan mer ur miljösynpunkt.
Vår miljö är tillräckligt ansträngd ändå.

Så jobbigt är det inte o tälja till lämpliga småstickor.

Mjölkpaket mm är inte heller någon höjdare då de är plast på dem.
Vissa plaster går bra o elda, men en hel del av dem har någon form av syra som restprodukt. Dessa plaster är ingen höjdare att elda...





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:19:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
ryssen Jag talar om att ha bensinångor o sedan tända på.. DET är fara för sitt liv man göra sådant..

Elda med papper eller en snutt tejp är inte riktigt samma sak.tror inte du fattat att jag sagt det heller...


Då kanske du fattar att de flesta tejper mm innehåller plaster av något slag som avger GIFTIGA ångor/gaser vid förbränning.Det är ditt eget beslut om du vill andas in dom varje gång du tänder på...
En gång går nog bra..
quote:
ej stående !!

Någon speciel orsak?Stående har funkat för mig i 25år.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/03 21:23:10
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:25:53  Show Profile Send pix a Private Message
Är det bara jag som drunknar i reklam varje dag.
Något problem att få en miljövänlig "tändare" torde väll knappat vara ett problem.
Får man i alla fall någon nytta av reklamen
Har två högar under diskhon.
En för blankt papper (insamlingen), och en för "torrt" "fnöskepapper" (braständare)
Torr ved, "fnöskepapper" och drag, då finns inga probem att få fyr.
Behövs inga kemikalier el dyl. !!!!!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:33:28  Show Profile Send mayro a Private Message


Zalve.
Om du inte förstår den otroliga faran med ditt tips oavsett att du skämtar.. så är det ingen ide att diskutera det vidare här..


Så tillbaks till topic.. Och den handlar om tipset att kunna tända sin brasa med en snutt silvertejp..

Inte miljöutredningar eller fi är diskutionsämnet här.. utan att den hedervärda silvertejepen visar sig ha en magisk förmåga till

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:36:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Att tända med silvertejp är inget vidare bra råd.

Dels innehåller plasten giftiga ångor vilket är skadligt både för den som tänder och såklart även för naturen i stort.

Dessutom är det fullständigt olagligt att elda plast, både i kaminer, brasor, utomhus eller på annat sätt. Plast skall återvinnas eller i de fall det är "bra" plast (polyeten etc vilket endast ger koldioxid och vatten vid förbränning i hög temperatur) eldas i värmekraftverk.

Hur bra det funkar att tända med hör liksom inte till saken även om jag inser att det säkert funkar.

mvh miljömoralens väktare

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:46:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte mest på den som står och drar i sig,men för mig får folk dra i sig vad dom vill..
Jag tände förr med reklam o tidningar,hittade sedan ett ställe som sålde säckar med näver bitar 20:- säcken som hittat,2-3-säckar/vinter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:58:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Bara för att det funkar bra att tända kaminen med så behöver det väl inte vara ett bra sätt.

Men vi kanske ska fullständigt strunta i miljön o hoppas på att den reparerar sig själv.

Vad händer när syrorna från plasten har frätt sänder div rökgångar o det börjar läcka ut rökgaser där de inte hör hemma, tex in till barnens rum?
Man kanske inte märker att det läcker o utsätter sig för en långvarig exponering med följd av div otrevliga sjukdomar.
Detta är ju bara vad man själv utsätter sig själv o sin omgivning för o inte vad som händer med miljön.

Så jag tycker allt att man kan ta sig tiden i spänta lite stickor o använda lite vanligt tidningspapper (inte blankt sådant).
kan inte ta mycket längre tid än att göra ett gäng tejpbollar.






Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/03 :  22:08:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men för mig får folk dra i sig vad dom vill..

Oj,tänkte inte på dom andra i hushållet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/03 :  22:13:01  Show Profile Send mayro a Private Message


Lås tråden..... jävla Miljömaffia detta.. sabba min tråd ..
Om två små jävla snuttar silvertejp är så upprörande så ni skall sabba tråden kan ni ta tråden o dra igen den bara..

bedrövligt....




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/03 :  22:17:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vaddå sabba den.

Får man inte kritisera ditt sätt o använda silvertejp??

Jag tycker det är ett uselt förslag på tändhjälpmedel.




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/03 :  22:21:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Outspätt hemkört borde ju funka oxå.
OBS:Dåligt skämt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/03/03 22:26:46
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/03/03 :  22:46:33  Show Profile Send ninja a Private Message
Mayro, nästan alla dina trådar slutar med du mot "någon"!

Förstår inte riktigt varför är du så känsligt på alla inlägg från moderatorer/administratörer


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/03/03 22:47:16
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/03 :  23:17:52  Show Profile Send short_cuts a Private Message
jajajaja
quote:
Om ni skall tända ved i kakelugnen eller öppna spisen.och inte har nåt att direkt tända med... Då stoppar ni in lite silvertejp

e väl för fan inget att bråka om...
Nästa vinter när det e 2m snö o bara silvertejp kvar i huset kommer ni va skitglada för den här infon o bara längta efter växthuseffekter...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/03 :  23:24:22  Show Profile Send CC a Private Message
Vet ej hur farligt lite silvertejp är att elda med så där kan jag inte yttra mig, däremot så har jag från skorstensfejaren hört vid ett flertal tillfällen att det INTE är bra att elda tidningspapper! Det sätter sig tydligen skit i rökgången som långsiktigt kan förstöra skorstenen med följd utav brand...

En snabb koll på nätet så hittade jag följande:

"Och elda inte pappkartonger och skräp, som dessutom belastar miljön! Material som inte förbränns helt, ger upphov till flagor som kan antända sot och tjära i skorstenen."

Källa: http://www.viivilla-energiochvarme.se/satellite/sat_articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=3110&Cat=&sCat=131


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/03 :  23:28:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nej,det är inte bra att elda ved heller..med för lite drag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/03 :  23:49:51  Show Profile Send mayro a Private Message


OK. Tråden kan gå vidare eftersom det inkommer inlägg med humor och ändå seriositet. Tack CC för det... Och lägg av med miljömaffia här nu ni andra som roar er med det.. Vill ni sabba trådar så dra igång egna då o kvadda.

Detta är faktiskt ett BRA tips.. Och som tidigare jag skrivit säkert inte ett dugg sämre än kartonger o annat elände man använder..

"man" anväder gäller ÄVEN mig ibland tyvärr.....

Men jag upptäckte att silvertejp i några små remsor ihopknöglade lite gör underverk helt enkelt.. Och sotaren gav beröm nyligen för vi hade en torr o fin skorsten.. Med perfekt utseende ifråga om sot osv... Så vi eldar uppenbarligen rätt ur den synvinkeln..med bra värme i förbränningen vilket JAG anser viktigt.. Det ger mindre utsläpp också..



I högre hörnet ser miljömaffian våra kassar med papper osv som vi lämnar till miljöstationen för övrigt.. Så är även det komenterat..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/04 :  00:05:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tja,om det är okej att hitta på olika namn på folk hela tiden så....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/04 :  00:11:47  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Eldar själv i en vedpanna, 80-90 kW, värmer ett par tusen kvadratmeter.

Och det kan vara miljöfarlig verksamhet om man inte ser till att sköta det ordentligt, har man bara en tillräckligt hög förbränningstemperatur så är lite silvertejp inget att bekymmra sig över, därimot som någon påpekade, för låg temp vid förbränningen är rena miljöskandalen.

Kommer pannan upp runt tusen grader så försvinner det mesta, betänk de kommunala värmeverken, där det förbränns både det ena och det andra.

Mayros silvertejpstips är ganska harmlöst, OM förbränningen i hans öppna spis skötes på ett riktigt sätt, och det gör det tydligen enligt sotarmästaren.

Tyvärr finns det för många eldningsamatörer, och det är de som är de riktiga miljömarodörerna.

Zalves eldningstips hade jag nog försökt att undvika




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/03/04 :  00:23:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Eldar själv i en vedpanna, 80-90 kW, värmer ett par tusen kvadratmeter.

Hinner du göra annat än elda?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/04 :  00:32:51  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Hinner du göra annat än elda?


Näää, men jag har lärt mig hur det funkar

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000