HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HItta bostad i Götet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:04:17  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har lite drömmar om att kunna flytta tillbaka till Göteborg, men vet att det är oerhört svårt att hitta en bostad där eller i närliggande områden.

Anything goes ...; men dock helst antingen en relativt stor etta eller en liten tvåa. Låt oss säga mellan 40-65 kvadratmeter, och hyresrätt. Inga svarta kostnader eller i andra hand.

Finns det något område i Västra Götaland där det finns rimliga chanser att hitta en bostad? Helst inom en femmils radie från Göteborg.

Jag funderar på att våga bryta upp och flytta dit. Med hopp om livet och nytt jobb. (Man måste våga chansa lite också!)

Vore oerhört tacksam för alla seriösa svar som kan tillbringa klarhet i min situation.

/Jukka

Edited by - pick-me-up on 2007/03/01 19:06:55

felsteg
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/03/01 :  21:53:10  Show Profile Send felsteg a Private Message
att du inte är så kräsen ligger till din fördel!

innerstan går nästan inte om man inte har kontakter utifrån. runtliggande områden är lättare (men fortfarande svårt) mitt största tips är att ta reda på alla hyresföreningar i göteborg (skall finnas en bok med detta register men kommer tyvärr ej ihåg namnet) skriva ett personligt brev och skick runt att du söker bostad.
eftersom gbg inte är som en normal stad ( med bostadskö) utan att djungelns lag råder här så är det lurigt i början.

grannkomunerna har jag ingen koll på men det kan ju inte vara svårare, hoppas jag.

finns även www.boplats.se som skall vara gbg svar på en bostadsförmedling. funkar som så att du anmäler dig som sökande och så logga in och söka lämpliga lägenheter som huresvärdar lagt upp. ähh lättare om du går in och kollar själv. men är du singel och kille så är det inte stor chans att du får nått där(för det ska du inte skippa denna, en chans är alltid en chans!!). (nu vet alla hur min status är, nästan iaf. )

lycka till och fråga på om du vill veta nå mer! tycker absolut du ska ge det en chans, vi behöver allid fler go gubbar i denna stad!


mvh/ johan
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:13:11  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Johan!

Jag ska fundera på om jag ska leta alla hyresföreningar och skriva ett personligt brev till dem. Men idén är inte så dumt, faktiskt.

Har registrerat mig redan på boplatsen. 141 lägenheter i hela Göteborg samt närliggande kommuner låter inte mycket,och bara tio av dem skulle matcha mina önskemål. Vissa lägenheter har flera tusen som är intresserade!

Trodde aldrig att det skulle vara så här överdjävligt totalt omöjligt *s*, men vad ska man göra?
Go to Top of Page

PB
Member

127 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:36:44  Show Profile Send PB a Private Message
Farsan letar också efter en hyresrätt i stan och har pratat med ett bostadsbolag, jag kommer bara inte ihåg vilket det va. Han fick lite tips och annan nyttig information, men om det gäller generellt för alla bolag eller bara det bolaget vet jag inte.

*Att det är flera tusen intresserade på en lägenhet har inte så stor betydelse. Enligt bolaget så får dom i snitt in kanske hundra till två hundra intressanta ansökningar per lägenhet, resten sorteras bort som "icke önskvärda hyresgäster".

*Har du inte fast jobb får du inte ens söka bostad hos vissa bolag. Hjälper oerhört mycket att ha ett fast jobb.

*Kan du få arbetsgivaren att gå in som en garanti för att dom får ett års hyra oavsett om du flyttar inom ett år och lägenheten står tom så får du nästan garanterat högsta prioritet hos bostadsbolaget. Tyvärr är det få personer som lyckas få arbetsgivaren att ställa upp på något sådant.

Det va dom tre tipsen farsan fick från bostadsbolaget som han pratade med, men jag utgår från att det stämmer.

Hoppas det kan vara till någon hjälp...

MVH / Patrik

Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

felsteg
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:05:48  Show Profile Send felsteg a Private Message
sökte runt lite. hittade denna länk. kan vara bra för alla som bor under tak ;) http://www.fritzes.se/Njab/EBooks.nsf/ByKey/34706001/$file/toc.htm

inte hittat nått om den där boken. f*n att man ska glömma saker!

// johan
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:47:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Patrik!

Jag ringde just nyligen till ett företag som hyr ut, och de sa att det är nästan ingen chans att få hyra en lägenhet utan att ha ett fast jobb. Det är ju helt rimligt i och för sig. För vem skulle våga riskera när det finns mängder av sökanden att välja och varka mellan?

Det är en tuff värld vi lever i dag. Ingenting att göra åt. Det ser ut att det är i princip omöjligt att hitta en lägenhet utan jobb. Men jag misstänker att läget är ännu värre i Stockholm.
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:27:13  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.

http://www.poseidon.goteborg.se/index.asp

Var å sökte lägenhet för några år sedan, men fanns inget när jag sökte på nätet.
Eller rättare sagt, fick inget napp på ansökningar även om det fanns.
Gick in till bostadsförmedlaren i stället och berättade om mina omständigheter och fick bostad direkt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/03/02 :  14:51:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tja, fast jobb och fast jobb...
Samhället förändras och fasta jobb delas inte ut lika lätt längre. Jag är snart 26, har varit yrkesaktiv sedan studenten, men aldrig haft något fast jobb. Har gott om vänner i samma sits. Ändå har vi lyckats få tag i både hyres- och bostadsrätter, både i och utanför stan. Så nog finns det hopp!

Min erfarenhet, både när det gäller söka arbete och bostad, är att man inte ska skicka brev. Ett brev är alldeles för lätt att slå ifrån sig - "Nähä, stavat fel till "bostadsförmedling", han får inte bo i mitt hus. Nästa!" - Att ringa funkar lite bättre, det är inte så snyggt att lägga på luren i örat på någon. Fast som klar nummer ett, som jag nästan alltid tillämpat, så gäller fysisk närvaro.

Skit i att dom skriver "Endast ansökning via formuläret på vår hemsida". Åk dit, kliv in på kontoret, ta i hand och var trevlig, få dom att förstå att just du behöver just den bostaden (utan att vara självömkande och tigga). Det brukar ta mindre än 5 minuter att komma först i kön.

Själv tycker jag inte att det borde funka så, men precis som felsteg sa, så är det djungelns lag som gäller, så vill man ha bostad så måste man nog ta till lite fula knep ibland.

Slutligen. Det finns faktiskt folk som får lägenhet via boplats. Har vänner som lyckats, de blev lika förvånade som jag! Visserligen hade dom ju sökt ett hundratal lägenheter i ett års tid, men det gick iallafall.

Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:33:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Det finns inget som heter "fast jobb". Det heter tillsvidareanställning.

Sorry, men jag kunde inte låta bli......




edit: s

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2007/03/02 15:53:56
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/03/02 :  15:42:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tillsvidareanställning om vi nu ska vara sådana.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:25:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Wow!

Tack alla som har skrivit här. Det börjar kännas att det finns lite hopp trots allt.
Nu är det ju så att jag har inte bestämt mig hur jag ska göra i framtiden, men vet alla fall hur man kan ska gå tillväga.

Det är tur att jag har bara mig själva att råda över. Då blir saker och ting mycket enklare.
(Låt inte det onda råda över det goda, utan gör tvärtom, låt det goda råda över det onda.)

Edited by - pick-me-up on 2007/03/03 17:26:22
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/03/04 :  09:07:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message
När jag bestämt mig att flytta till götet sökte jag lägenhet på boplats.se Det gick över förväntan. Jag fick en lägenhet i stadsdelen härlanda (för övrigt den tredje mest populära stadsdelen i göteborg ). Lägenheten är en 1:a och har bra förbindelser med kollektivtrafiken, det är ett lungt område och supernära till en bra badplats (härlanda tjärn)

Jag sökte lägenhet med anledning att jag skulle plugga(och angav också detta i min ansökan), så varför de valde mig är kanske lite svårt att förstå.... eller....

På den tiden (för tre år sedan) fanns det en liten box där man kunde skriva lite (ungefär 250 tecken) om referenser eller övrig info. Jag skrev: "Skötsam och rökfri norrlänning", jag fick ett förstahandskontrakt på mindre än 2 veckor

Jag håller även med masund, förvånande nog har jag hört många som gjort detta. En på mitt förra jobb gick en kollega in med "arbetskläder" (kostym och slips) på poseidon och sa att han söker en bostad åt en nyanställd på bolaget som precis hade flyttat till göteborg, han fick två lägenheter att välja på

Så lycka till pick-me-up, väljer du att flytta till göteborg får du säkert lägenhet om du ligger i.

Edited by - Merkurius on 2007/03/04 09:10:13
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/04 :  09:40:14  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Merkurius!

Jag har inte tagit beslutet ännu. Vi får se hur det blir. Tror ändå att det är bättre om man har något jobb först.
Men jag har många fina minnen av livet i staden och har besökt Göteborg flera gånger sen dess.

Ibland får man ett bemötande så att man baxnar Alltså oerhört artigt, omtänksamt och vänligt. Då blir man sugen att bo på ett sånt ställe igen.
Man tänker sig att hur kan det vara möjligt att människor är så här snälla och omtänksamma mot någon de har aldrig träffat förut?

Så de är något visst med den staden ... Jag känner det i allting när jag promenerar och vistas där. En fantastiskt känsla om att befinna sig där man hör till och känner sig välkommen.

Edited by - pick-me-up on 2007/03/06 09:47:24
Go to Top of Page

felsteg
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/05/24 :  22:20:11  Show Profile Send felsteg a Private Message
lyfter tråden igen med lite info om boplats.se

från första januari bestämdes det att det skall vara kösystem även här. kön bestäms utifrån hur länge du varit sökande kund hos boplats. kan ju läggas i åtanke att du bör varit sökande i minst 1,5-2 år innan något hyfsat centralt kan falla i din rätt.

ett steg frammåt iaf!
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2007/05/27 :  18:10:21  Show Profile Send lbstr a Private Message
Boken det refereras till i tidigare inlägg är sannolikt Göteborgs Fastighetsägarförenings medlemsmatrikel. Har själv använt den när jag sökte lägenhet för ca. 10 år sedan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000