HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Likriktning??? Vad gör jag för fel? Inget alls!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:26:07  Show Profile Send icewall a Private Message
Hej forumet!

Hjälp mig förklara vad jag gör fel innan jag går och köper en förstärkare! Kopplade in mina nya likriktarbryggor till sekundärerna på trafon och spänningen jag får ut tycker inte jag stämmer.

Trafon är en 2x36V 800VA och mäter obelastad 39,5 VAC ut. Det som jag tycker inte stämmer är att när jag kopplar in likriktarbryggorna så får jag bara 35,5 VDC ut från var och en av dem.



Skall inte likriktningen öka spänningen med en faktor på ca 1.41?? Eller är jag bara dum i hela huvudet??? Svara helst inte på det senaste påståendet

- never stop exploring -

Edited by - icewall on 2007/03/01 18:37:43

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:27:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Utan kondingar inkopplade efter likriktarna får nu nog väldigt konstiga mätvärden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:30:47  Show Profile Send icewall a Private Message
Du svarade alltså på det sista påståendet!
*skrattar högt åt min egen dumhet*

Stort TACK, fuling!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:38:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ibland missar/glömmer man de mest uppenbara saker.
Drar mig till minnes en gång då en icke angiven forummedlem (inte jag) stod och kliade sig i huvudet när hans stora dyra förstärkarbygge inte gav några livstecken ifrån sig. Inte så konstigt med tanke på att nätsladden hängde löst...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000