| Author |
Topic  |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 12:21:14
|
| Jag är ute efter ett par stativare (och gärna även stativ) eller små golvare. Pristak 1500kr (exkl stativ) för stativare och 2000 för golvare. Gärna DIY. |
Edited by - regner on 2007/03/09 18:49:12 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 12:39:05
|
Skriv inte halva komponentvärdet i samma mening som ett humant pris på en produkt som någon ägnat kanske hundra+ timmar att utveckla och förfina.
Seriös, halva komponentvärdet får du betala möjligen på ingående delar, men konceptet, tiden och ansträgningen får du inte på köpet. Skulle tro att de flesta skulle ge dig elementen i handen hellre...
Nä, du får säkert napp eftersom många som håller på med DIY gör det som en hobby, för att det är kul. Om de kan glädja dig på samma gång finns det säkert några som tycker det är kul med.
Men kalla inte priset för humant är du snäll. Humant är möjligen okej på en färdig produkt där man förklorar lite pengar, men nu tycker du ju arbetet med utvecklingen, kunskapen, testtimmarna, byggtiden och ytbehandlingen är värda zipp. Det enda som räknas är komponentvärdet. Det är inte humant räknat. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
|
Draken
Member

1550 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 14:04:56
|
| Tack kaffekoppen för dom orden! |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 14:57:32
|
kaffekoppen, ok, jag uttryckte mig klumpigt så annonsen är editerad. Men faktum är att för att få tex DIY högtalare sålda så måste man oftast gå ner på närmare halva tillverkningspriset och personligen skulle jag ALDRIG betala tillverkningskostnad för ett par högtalare. Hur kan man som köpare förlita sig på att konstuktören är nog kunnig när det kommer till komponentval och tex konstruktion av filter att man själv slipper byta ut delar och bygga om!? Åka halva sverige runt för att lyssna på högtalare/elektronik känns inte speciellt ekonomiskt försvarbart när det är såpass billiga prylar det är frågan om. Så med andra ord är det grisen i säcken som gäller. Att priserna ligger där de ligger är väl ett tecken på att många delar min uppfattning!? Om nu priserna låg närmare tillverkningspriset så bygger jag hellre själv.. vilket jag förvisso gör men tiden räcker bara till att bygga på vardagsrumsanläggningen. |
Edited by - regner on 2007/02/28 18:02:33 |
 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 15:23:51
|
Helt okej att inte vilja betala mer. Köparen har rätt att sätta sina begränsningar, och jag tycker om att du på förväg talar om vilken nivå Du känner är vad du vill betala.
Lycka till! |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
|
ERAJOMA
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 21:08:35
|
Hej Har ett par trevliga golvare med Tiele element, 2-vägs, med inköpspris ca 11 kkr, nu 3 kkr. Kolla på http://home.rixtele.com/~Hifitillsalu/ Finns i STHLM. |
Varför inte göra det nu, sen vet man aldrig vad som händer och fötter. |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2007/03/04 : 16:43:44
|
| Erajoma, snacka om klipp! Bo melins skapelser är otroligt bra (har ägt dawn och håller på att bygga ett par sky extended) så mer välljud för 3000kr lär man knappast hitta, men tyvärr föll de inte riktigt sambon i smaken och när de ska stå i sovrummet så har hon sista ordet. :\ |
 |
|
| |
Topic  |
|