HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/20 :  01:16:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Modifierade gälar som har utvecklats under många år.
Om jag minns rätt nu dvs.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/20 :  11:03:01  Show Profile Send Roq a Private Message
Är de t.o.m. konstruerade för att djuret ska klara sig utanför vattnet?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/20 :  12:12:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tja - det borde det vara. Det fiinns ju krabbor som går ju upp på land för att lägga ägg - typ - och sedan ska de nyfödda ungarna (eller vad de kallas) ta sig ut i vattet igen.

Något mer kunskapsgöverförande svar på din fråga har jag naturligtvis inte Roq...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/20 12:13:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/20 :  12:21:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror att dom måste hålla gälarna fuktiga o i dom länder där krabbor finns både i vatten o på land har regnskogsklimat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/20 :  23:06:42  Show Profile Send Roq a Private Message
Johan B verkar ha rätt.
Från nån krabbsida:
"Crabs use their gills to extract oxygen from the water, much like a fish. However, crabs can survive for long periods out of water, and some live almost exclusively on land. As long as a crab can keep its gills moist, oxygen from the air will diffuse into the moisture, and then into the gills. One way to keep their gills from drying out is to seek out cool, dark and moist hiding places when on land. This way they can keep breathing and stay hidden from predators. Also, they have articulating plates around their gills that help seal them in and prevent drying out. Land crabs have even more adaptations to prevent drying out. They drink water from dew and the ground, they get it from food, and even from water vapor. They also store water in their bladder, blood, and specialized pockets throughout their bodies."
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/03/21 :  21:10:17  Show Profile Send Swirve a Private Message
När vi ändå är inne på gälar..
Jag hade en kille i min klass på gymnasiet som säger/påstod att han föddes med gälar. Han hade mycket riktigt 2 st stoora ärr på halsen på varje sida och kompisar till honom har sett bilder från när han var liten innan de opererades bort. Alltså det är aldrig sagt att det var fullt utvecklat på något vis, men ändå så det fanns gällock.
Hur tusan kan det bli så? ja har aldrig hört om nåt liknande och hittar inget på nätet. till saken hör att killen är absolut ingen som ens skulle tänka sig att ljuga eller hitta på.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/24 :  15:01:04  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Jag hade en kille i min klass på gymnasiet som säger/påstod att han föddes med gälar....Hur tusan kan det bli så?...

Det där vet jag lite om i alla fall.
Utvecklingsmässigt så har vi rester kvar från förhistoriska djur som levde i havet. Det visar sig inte på den färdiga människan men mycket tidigt under fosterutvecklingen så utvecklas något som heter gälbågarna och gälfickorna till olika strukturer som bygger upp huvud och hals och organen där i.
När allt är färdigt försvinner resterna av gälbågar och gälfickor men ibland så sker inte detta. De vanligare resttillstånden man kan få heter medial- eller lateral halscysta. De brukar opereras bort då de kan bli infekterade. De kan också ha öppningar ut mot huden.

Jag tror att din kompis hade några slags rester av gälfickor eller gälbågar där han sen sa att han hade haft "gälar och gällock".
Var det väldigt "gällikt" så hör det inte till vanligheterna men den embryologiska förklaringen stämmer på det också.



Edited by - Roq on 2007/03/24 15:01:41
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/24 :  15:06:02  Show Profile Send Roq a Private Message
5. Varför ger skrikande ljud obehag?
Undrar varför så många (däribland jag) reagerar med riktiga obehagskänslor och ibland "ilningar" när man hör ljudet av tavelkrita mot svart tavla eller bestick som skriker vasst då man skär i tallriken.
Varför är det här inbyggt?? Varför har evolutionen plockat fram denna "funktion"?
Jag kan inte komma på några andra ljud som ger mig samma obehagskänslor (förutom kanske "nu måste vi städa").
Teorier?

Edited by - Roq on 2007/03/24 15:07:13
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:40:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jag kan inte komma på några andra ljud som ger mig samma obehagskänslor

Håkan Hellström?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:41:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har en fundering som inte är av samma djupa karatär, men som drabbar mig i vardagen.
Mjukt bröd som ligger framme (icke inplastat) blir hårt.
Hårt bröd som ligger frammer blir mjuk....

Roq ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:08:46  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jag har en fundering som inte är av samma djupa karatär, men som drabbar mig i vardagen.
Mjukt bröd som ligger framme (icke inplastat) blir hårt.
Hårt bröd som ligger frammer blir mjuk....

Tror det har med luftfuktighet att göra, det mjuka ger ifrån sig och det hårda tar åt sig fukt... anpassar sig liksom.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:22:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Exakt - det mjuka brödet har högre fuktighet än luften och det hårda är mindre fuktigt jämfört m luften. Har du några mer funderingar Zalve så fram med dem.

Ingen teori om ljudet förutom att evolutionen arbetat fram ett inbyggt skydd mot Håkan Hellström?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/04 :  18:09:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kanske inte riktigt rätt ämne,,,

Men hur fungerar det om man säger "ETT dubbelklick",,,

Dubbelklick är ju av "naturen" inte ett singularis ord
Så det är väl knappast nåt man säger "ETT" om,,,

Nå alla språkvetare :D]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/04 :  18:14:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ett dubbelklick/dubbelklicket/dubbelklicken
En hjuluppsättning/hjuluppsättningen/hjuluppsättningarna
En pappersbunt/pappersbunten/pappersbuntarna

Ser du ett mönster? Varje sak betecknar ju en enhet av någonting, dvs singular. Det är först när datorn inte reagerar som det blir dubbelklicken.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/04 :  18:39:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur kunde jag gissa att DU skulle svara Z,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/04 :  18:59:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
Av samma skäl som det funkar att säga "ett par"?
Bäst är ju om man kringgår att använda bestämd form av dubbelklick.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/04 :  22:49:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
. Varför ger skrikande ljud obehag?


Skulle gissa att det har med en inbyggd reaktion på varningsljud... dvs. att ngn skriker för att varna för fara...

Ren gissning!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:04:05  Show Profile Send Roq a Private Message
Magils: Jaa, det är en väldigt bra förklaring och den mest uppenbara

Har inte tänkt på det för jag har nog tyckt att man reagerar mer på tavelljudet än på någon som skriker (vilket då borde ge samma reaktion). Man kanske testa att bli överraskad av någon som skriker från 3 meters håll- det kanske ger samma obehag?

edit: Jag nöjer mig med det svaret från expertpanelen i alla fall.

Edited by - Roq on 2007/04/05 11:05:43
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:12:17  Show Profile Send Roq a Private Message
Zalve
quote:
Dubbelklick är ju av "naturen" inte ett singularis ord

Jo, det är det.
Dubbeklick är ett sammansatt ord: "dubbel" och "klick". Det är "klick" som bestämmer vilken bestämd form (-en eller -et) det blir- alltså "klicket" och "dubbel" har inget att säga till om.
(Jämför med "brevlåda" - brev (brevet, ett brev), låda (lådan, en låda)) - lådan bestämmer.

Kör gärna fetstil och ett nummer på frågan Zalve. Om det skulle bli många frågor och svar är det lättare att referera till. Det här är inte bara min tråd med mina knäppa funderingar .
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/06/08 :  19:51:47  Show Profile Send Roq a Private Message
6. Mekanik blir elektromagnetism?
Några enstaka gånger då en motorcykel passerar på vägen och man själv sitter i bilen kan det hända att radion börjar spraka precis i takt med motorljudet från motorcykeln. Det händer alrdig med bilar och inte med de flesta motorcyklar.
Vad är det här för ett fenomen?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/06/08 :  20:01:10  Show Profile Send Roq a Private Message
7. Koldioxid som lager trots dess tyngd?
När jag lyssnar på debatten om växthuseffekten undrar jag över en sak: Koldioxid är en tung gas, i alla fall tyngre än luftblandningen som helhet. Hur kommer det då sig att den kan bilda ett reflekterande lager på många tusen meters höjd då den egentligen borde sträva mot jordens mittpunkt?P

Jag misstänker att det egentligen rör sig om en ökad koncentration koldioxid i hela luftpelaren men när man hör debatten i media så framställs det ofta som att det rör sig om ett reflekterande lager.
Är det verkligen ett lager och i så fall, hur går det till?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/08 :  20:17:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
6. Mekanik blir elektromagnetism?
Några enstaka gånger då en motorcykel passerar på vägen och man själv sitter i bilen kan det hända att radion börjar spraka precis i takt med motorljudet från motorcykeln. Det händer alrdig med bilar och inte med de flesta motorcyklar.
Vad är det här för ett fenomen?

Tändsystemet agerar radiosändare.
quote:
7. Koldioxid som lager trots dess tyngd?
När jag lyssnar på debatten om växthuseffekten undrar jag över en sak: Koldioxid är en tung gas, i alla fall tyngre än luftblandningen som helhet. Hur kommer det då sig att den kan bilda ett reflekterande lager på många tusen meters höjd då den egentligen borde sträva mot jordens mittpunkt?P

Jag misstänker att det egentligen rör sig om en ökad koncentration koldioxid i hela luftpelaren men när man hör debatten i media så framställs det ofta som att det rör sig om ett reflekterande lager.
Är det verkligen ett lager och i så fall, hur går det till?

Det är väl bara koncentrationen som stiger i atmosfären, inte att koldioxiden bildar ett eget lager.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/08 :  20:24:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
6. Vad jag vet så är det normalt inte motorcyklar utan mopeder och snöskotrar som är problemet. Det beror på att de oftast använder högvarviga tvåtaktsmotorer med magnettändning(tror jag det kallas, jag kan inte mycket om motorer) med hög spänning (högre än i ex. bilmotorer) som helt enkelt skickar iväg en ordentlig elektromagnetisk puls varje gång de tänder, dessutom är de ofta inte ordentligt avstörda.
Hur som helst så är tvåtaktare ökända för detta.

7. Visserligen skiljer sig atmosfärens sammansättning beroende på höjden, men koldioxidhalten är så vitt jag vet hög nära jordytan.
Tänk på att anledningen till växthuseffekten är att CO2 reflekterar tillbaka värmestrålning till jordytan (=infraröd strålning) till jorden, dvs. CO2 gör att jorden "isoleras" och värms därför upp.
Så vad jag vet så finns det inget isolerande "skikt" av CO2.
Däremot finns det ett skikt av ozon högt upp i atmosfären som skyddar oss mot UV-strålning, att ozon finns på hög höjd beror helt enkelt på att det skapas när infallande strålning från rymden joniserar syre.







Edited by - f95toli on 2007/06/08 20:37:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/08 :  20:32:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Man kan få en snygg skärning på en flaskbotten. Ta en tomflaska (glas) full med vatten, ca 1 cm från fullt. Slå till med handflatan på öppningen (ordentligt) så ploppar botten ut med snygg skärning
Finns en annan kul grej, bind en tråd indränkt i T-sprit runt en flaska, tänd eld på den och när det brunnit en stund sänk ner flaskan i vatten. Då går den tvärt av i ett snyggt snitt. Så kan man kapa glasrör i laboratoriet också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/06/08 :  21:17:24  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Tändsystemet agerar radiosändare.

ztenlund: Kortfattat Jo, det var nåt sånt jag tänkte mig.
quote:
Det är väl bara koncentrationen som stiger i atmosfären, inte att koldioxiden bildar ett eget lager.

Stämmer med min uppfattning liksom:
quote:
Så vad jag vet så finns det inget isolerande "skikt" av CO2.

f95toli: Ozonet hade jag koll på men tack för lite fördjupning på nr.6 !
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000