HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken integrerad förstärkare ska jag välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/02/27 :  00:05:50  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Jag har en CD-spelare som heter Advance Acoustic MCD203

Vinyl-spelare Thorens TD-160 med SME arm och Ortofon OM30 Pickup

RIIA är ett Project med en 5, 6 år på nacken

Tänker köpa Engelholm Audio Mino högtalare och troligtvis en högtalarkabel från Marcuscables.

De förstärkare jag funderar på är:
Rega Brio III
XTZ Class-A 100D II
Marantz PM 7001
Cambridge 640A v2
Thule Spirit IA60


Den ska alltså kosta kring 5000:-

Någon som kan hjälpa mig med bra råd och tips?

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/27 :  00:13:59  Show Profile Send svejk a Private Message
En tanke från min sida. Till Mino högtalare finns det basmoduler som skall delas aktivt. Dvs 2st slutsteg. Kanske kolla på för o slutsteg?
Med tanke på uppgradering i framtiden. Brukar juh drabba oss här!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/27 :  10:15:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Nya integrerade Rega-förstärkarna har både pre out och main in vilket gör dom möjliga att använda i en aktiv EA lösning. Hur det är med gamla Brio'n vet jag inte.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/02/27 :  11:53:50  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Jag hade tänkt att försöka klara mig med endast en stativhögtalare.
Valet står mellan Quad 11L eller 12L som jag endast läst recensioner om och inte haft möjlighet att provlyssna och Engelholm Audio Mino som jag lyssnade på på senaste Arken-mässan.
Jag tyckte Mino lät förträffligt för sin storlek och sitt pris. Bas saknades inte heller konstigt nog.
Det spelades ju även på Mino ihop med sina bashögtalare, då hamnar ju i ett helt annat prissegment...men fint lät det.

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/02/27 :  12:02:19  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm min smak i det fältet säger att du har ett svårt val ;-)
Den stärkare jag skulle räkna bort för EGEN del (Detta är altså MIN åsikt) är Cambridgen.
Rega låter ju alltid trevligt. UR modellen på brion står och sprider välljud i mitt sovrum...
Men Thulen låter väldigt rent. Jag tycker att den kan dra sig åt det analytiska hållet.
XTZan låter varmt och behagligt men kan i vissa lägen sakna energi...
Marantzen är klart trevlig. Det var i den uppsättningen jag lyssnade på den inte något som saknades...

Men det är alltid tycke och smak som spelar roll...
Men rega är INTE fel

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/02/27 :  14:59:05  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Sen är ju frågan om Rega Brio III räcker för att driva Mino tillfredsställande.
Rega Brio III har ju också inbyggt RIIA-steg, kanske är bättre än mitt gamla Project.
Svåra beslut att fatta. Men vad jag än väljer så kommer det nog att låta bättre än min gamala HK surround-förstärkare från 1997.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/02/27 :  17:18:22  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej

Jag har för mig att Mino demades med just Rega elektronik på Arken mässan?.

Jag misstänker att EngelholmAudio har provat med flera olika förstärkare/slutsteg till sina Mino & borde vara mycket insatt hur Mino låter med olika kombinationer.

Mvh
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/02/28 :  02:36:04  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag har en Marantz PM7001. Prisvärd enligt mina öron. Gott om kraft och med ett fylligt och avslappnat ljud. Jag var väldigt nöjd med denna ända tills jag råkade lyssna på lite Naim-elektronik för ett tag sedan. En helt annan prisklass dock... För 5kkr låter den dock mkt bra. Det finns en Ken I. uppgraderad variant av PM 7001 som ska vara väldigt mkt bättre men har tyvärr inte hört denna.

Ett intressant alternativ kanske kan vara Flying Mole?
Har hört mkt gott om Flying Mole och vet att PMC rekommenderar Bryston och flying Mole till sina högtalare.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/02/28 :  10:50:35  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Jag hade tänkt att försöka klara mig med endast en stativhögtalare.
Valet står mellan Quad 11L eller 12L som jag endast läst recensioner om och inte haft möjlighet att provlyssna och Engelholm Audio Mino som jag lyssnade på på senaste Arken-mässan.
Jag tyckte Mino lät förträffligt för sin storlek och sitt pris. Bas saknades inte heller konstigt nog.
Det spelades ju även på Mino ihop med sina bashögtalare, då hamnar ju i ett helt annat prissegment...men fint lät det.




Jag vill inflika lite egna åsikter kring Quad 11 respektive 12L

Jag är själv extremt nöjd ägare till ett par Quad 12L mkII. Dessa driver jag med en NAD C352.

Skillnaden mellan 11L och 12L ligger främst i mellanregistret. Skillnaden i basen är faktiskt ganska marginell, de är "avstämda" för att spela ungefär lika djupt. Men 12:orna har ett klart bättre mellanregister, bättre röståtergivning. I mina öron är 12:orna värda att satsa på. De spelar dessutom enligt mig fullt tillräcklig bas, har aldrig reflekterat över en sub. Har du möjlighet att lyssna till dem - gör det!

Vad ska man då driva dessa med? Tja, de trivs fantastiskt bra med min NAD C352 som har duktigt med "hästkrafter" Quad:arna är på papperet ganska tungdrivna, och jag har provat dem med bl.a. Rega Brio. Detta var kanske inte en helt optimal kombo. På låga nivåer fungerade det hyfsat, men vrider man upp nivån lite (behöver inte vara några blodiga nivåer) så tycker jag inte att Regan orkar riktigt. Lite konstigt kanske, men en Rega Mira skulle kanske fixa det. Då snackar vi iofs lite andra pengar också.

Mino-burkarna har jag aldrig lyssnat på, men det verkar ju få bra kritik bland dem som har lyssnat på dem.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/03/11 :  01:03:23  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Det blev en Rega Mira III integrerad förstärkare och Engelholm Audio Mino högtalare som ska stå på stativet Empire RC24 från Ljudmakarn.
Mellan stativ och högtalare blev det "kuddar" från Sonic Design.
Beställde också 8 st. Goldring Perfect Sound Discs och 2 st. Master Snake One nätkablar från Ljudmakarn till förstärkare och CD-spelare.

Så om en vecka eller två när allt har dykt upp blir det till att njuta av skivsamlingen på nytt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000