Author |
Topic |
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2007/02/25 : 22:37:15
|
Efter fredagens besök på Berns för att kolla in Diamond Dogs, kom jag att tänka på att det vore kul att höra hur ni listar ljudet på olika klubbar/liveställen. Och era eventuella teorier om vad som skulle kunna förbättras på ställen där det är dåligt ljud. Tex är det rätt intressant att Nalen och Berns har så olika kvalitet på liveljudet!
Berns stora scenen: Uselt ljud när jag har varit där! (Diamond Dogs och Solution)
Nalen stora scenen: Utmärkt ljud! (Kjell Höglund, Toni Holgersson)
Debaser: Ganska dåligt ljud... (Diamond dogs bägge gångerna)
Mosebacke: Utmärkt ljud! (Diamond Dogs)
Raw Eskilstuna: Ganska bra ljud! (Diamond Dogs)
Fyll på med era erfarenheter och synpunkter...
Mvh Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/02/25 : 22:52:38
|
Sämsta ljud på konserter för egen del var utan tvekan Marillion's konsert på Frölunda Borg 1986 (osäker på årtalet), ljudet var bara en "distmassa" och musiken uteblev pga detta.
Som nummer två kommer första halvan av Mike Oldfield's Discovery Tour konsert på Ullevi (också på 80-talet).
Skönaste konsert? Hmm... Måste vara Bachman Turner Overdrive på Rockefeller i Oslo (tror det var 1990), maken till gung har jag aldrig upplevt före eller efter den konserten. Ljudet då? Ja, vad ska man säga? musiken, stämningen, ett par pilsner till mackorna, det var så underbart att ljudkvaliteten upplevdes som väldigt hög. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2007/02/26 : 13:45:48
|
Upplevede både ett av de sämsta ljud jag upplevt och det kanske bästa konsertljud jag upplevt samma kväll på Cirkus för några år sedan. Ett förband som lät förskräckligt. Allt var helt åt skogen och man tänkte hur skall det gå när huvundartisten Lucinda Williams kommer. Några minuters paus och en ny ljudtekniker som var från USA?? verkade göra lite småjusteringar medan han latjade omkring lite. När så Lucinda började, strömmade ett otroligt balanserat och rent ljud ut ur högtalarna, kanske det bästa konsertljud jag hört. Man hörde allt klockrent på en behaglig nivå.
Med en duktig ljudtekniker kan man nog få till bra ljud på de flesta ställen. Hur många sådana duktiga ljudtekniker finns det idag? Vilken utbildningar har dagen ljudtekniker? Är de bara mediokra gitarrister som tycker det att är kul att få gitarrer att låta så högt som möjligt som blir ljudtekniker? |
S |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2007/02/26 : 13:58:46
|
Kristoffer Åström var förband. Håller med dig hela vägen. I Globen har jag aldrig hört något vettigt ljud. Verkar inte ens som amerikanska tekniker lyckas där. Jänkarna är ofta suveräna på att krana ljud. Det går fort dom grejar lite voila! Måste vara deras rutin. Amerikanska band/artister måste oftast lira ute oerhört mycket. Konkurrensen är stenhård, taskigt ljud/framförande = inte välkommen tillbaka nästa gång. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2007/02/26 : 14:54:19
|
Har varit i USA på ganska många ställen både inomhus och utomhus på konserter och inte är det ofta man behöver man klaga på ljudet. Det verkar som musikerna själva är mera ödmjuka och inte måste "glänsa". Skall någon sola eller lägga på ett stick så dämpar de andra musikerna sina intrument istället. Konkurrensen som Svejk skiver är stenhård och sköter man sig inte står 1000-tals på kö. Klart att det finns rötägg även där. Ta tex ett välkänt litet ställe i utkanten av Nashville. Ett ställe där många kända bra artister uppträder. De gånger jag varit där har ljudkillen gjort allt för att vrida upp alla instrument till öronbedövande nivå men glömt bort sångaren. Då har det varit singer/songwriters så texten har en avgörande betydelse. Hoppas han har fått sparken till nästan gång jag besöker stället. |
S |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2007/02/26 : 16:12:48
|
Det sämsta jag har hört var Dream Theater på Hovet i Stockholm 2005. Visserligen satt vi inte riktigt optimalt, men ljudkvalite´n var hemsk. Hade innan konserten bara hört dom på skiva/DVD så förväntningarna var nog lite för högt ställda. Så tveksamt om jag beger mig till nämnda arena igen.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 00:06:17
|
Självklart spelar ljudteknikerna en stor roll, men tex Berns lär vara ökänt... Lokalen är säkert svår, men det borde gå att åtgärda med akustikreglering. Nalen är ju tex också en gammal lokal med pelare och högt till tak osv, men med mycket bättre ljud! Kanske bättre PA och akustikförbättring där? |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 01:08:04
|
Bland det bästa jag varit med så långt är Al Di Meola i konserthuset 1978 eller så. Satt ett par stolar bort från mixerbordet och bara njöt, både ljud och konsert var i mitt tycke superba!
Får väl lägga till att det är Sthlms konserthus som avhandlas. |
J. Ullberg |
Edited by - Buggsson on 2007/02/27 01:08:47 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 01:35:38
|
Globen är inte lätt att få till ljudet i... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Perry SWE
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 09:45:42
|
såg Kristofer Åström på Cresendo i Norrköping(litet ställe) i sommras och det var riktigt bra ljud speciellt gitarerna annars så brukar ljudet vara riktigt bra på Vega i Köpenhamn och KB i Malmö tyvärr kan barerna i de lokalerna störa |
Be quiet. Play music. It'll be all right. John Darnielle
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 12:40:54
|
Cirkus är nästan alltid bra, Stockholms konserthus likaså. Kägelbanan inte så tokig.
Att Berns skulle vara ökänt har jag aldrig hört, men upplevt. Häng med nu, för det här är de mest otroligt jävliga jag varit med om; Tog med hustrun för att se ett av världens bästa live-band, Southside Johnny and the Asbury Jukes, och hoppades på en lika trevlig kväll som de fem senaste gångerna vi sett dem. När bandet drog igång var volymen fullständigt öronbedövande. Det var alldeles omöjligt att höra skillnad på gitarr, blås och sång!!! Virvelkaggen var det enda som gick att urskilja ur dånet, och det endast för att den lät som pistolskott. Jösses! Nå, ljudteknikern börjar skruva febrilt på allt han hittar, och sänker faktiskt ljudtrycket något. Till slut hittar han ett läge där de inbitna fansen som hört låtarna många gånger förut (bl.a. jag själv) åtminstone förstår vilken låt som spelas, jag överdriver alltså inte nu. Karln skruvar lite till och uppnår till slut ett ljud som bara är det sämsta jag hört på en konsert, men uthärdligt. Vad händer då? När man tror att ljudteknikern börjar bli lite nöjdare med livet sedan han räddat ansiktet hjälpligt. Jo, karlj¤#+ln HÖJER, läs HÖJER, masterreglarna!!!!! Vilken fullständigt fantastisk jubelidiot!!!!!
Vi gick.
Det hör till saken att jag själv lirat i band i många år och vi var allt annat än sparsamma med ljudtrycket. Jag brukar faktiskt gnälla en del över för låg volym på gig, rock`n`roll kräver krut! |
Nicke the Rocker |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 14:46:30
|
Nefertiti i Göteborg har tidigare haft ett fin fint ljud tycker jag.... har för mig att man skaffat nya ljudsaker och nu är jag inte lika säker. Någon som har färska erfarenheter och åsikter?
/Mattias |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 19:37:44
|
Skall till Nefertiti i morgon (Laleh) så vi får se.
Det bästa livestället jag varit på är Lisebergs stora scen. Nästan alltid perfekt där.
Pratade med Anna Ternheims trummis/producent innan hennes konsert på Konserthuset i Göteborg (Stora salongen) och han tyckte det var fantastiskt lättspelat där men när man sitter i publiken är det inte alls lika kul med rockmusik i den salongen. Då tycker jag att Stenhammarsalen (Lilla salongen) är bättre men där tyckte han att det var väldigt svårspelat.
Stora Teatern (Gbg) har okej ljud om man inte sitter för nära väggarna. |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 16:05:33
|
Mejeriet i Lund har jag varit på många konserter och ljudet... lämnar väl mer att önska om man säger så... En gång fastnade jag framför ena fronten på en Ramoneskonsert och var så grymt nära att spy efter att ljudvågorna hade förflyttat samtliga organ till ryggen
Förb...at bra ljud var det i Västerås konserthall(heter det så) på Orphei drängar förra året!
På Royal Albert Hall tappade jag tidskoncepten helt under ett framförande av Monserrat Caballe - det var det tvärdjä..ste bästa ljudet jag varit med om - man var helt chockad efteråt *drömmer sig bort* |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 16:14:52
|
hehe - Vi var och såg Nitzer Ebb på kåren i GBG för ca 1000 år sen - det va så grymt dåligt ljud och de spelade så högt så vi tappade nästan hörseln... - rätt som det var, så skingrades folket framför scenen och vi tog chansen att sticka fram(vi hörde ju ändå knappt ngnting längre). Vi blev konfunderade över all rök (NE har inga rökmaskiner) och förstod efter ngn sekund att det var tårgas - det var en mindre bra konsert men ett "kul" minne iaf -who says grown men dont cry? |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 17:36:52
|
Aha! Det var tårgas. Det kunde ha varit uppbrända kablar, monitorer eller för den delen slutsteg som rök. Har hänt undertecknad, på sthlms Stadion, vilket troligen gör mig och det band jag spelade i då till de enda som fått betalt för att spela där utan att göra det. Arrangören var inte så där jätteimponerad av ljudkillen som kom släpande på ett stort och fint PA som han aldrig hade provat förut. Fiffigt att köra med oprövat på stor arena, upplagt för publiksuccé. Snygg brasa, flera stora röda bilar. |
Nicke the Rocker |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 01:40:04
|
Kan ju inte låta bli att fråga vilket band det gällde Nicke?
Förövrigt kan jag avlägga rapport från Nefertiti. Ljudet där var mycket bra. I alla fall där jag stod. |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 01:54:12
|
Storan i Gbg tycker jag har ett bra ljud. Senast jag var på Nef lät det dåligt. Lågt i tak, kala, hårda väggar och öronbedövande högt. Det var iofs nästan ett år sedan jag var där sist, kanske har det förbättrats. Måste hålla med om att ljudet är bra på Liseberg nuförtiden. För ca fem år sedan tyckte jag ofta tvärtom att ljudet var ganska dåligt men på senare år har det blivit bättre. Om det beror på bättre utrustning, ombyggnader eller bättre ljudtekniker låter jag vara osagt. Undvik Pusterviksbaren om du vill ha bra ljud-har aldrigt tyckt att det låtit ok där. Henriksberg har genomfört ett akustikprojekt, har tyvärr inte varit där. En av de bästa liveupplevelserna jag varit på är Franz Ferdinand på Accelerator-festivalens utescen (på Trädgårn) för några år sedan. Ljud, musik och stämning var på topp. |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 02:07:33
|
Globen måste vara felkonstruerad eller någonting. Rent akustiskt borde en rund byggnad kunna bli mkt bra . När jag såg Simon och Garfunkel där för några år sedan hördes all musik två ggr. Här snackar vi mkt eko och lång efterklangstid. Trots det njöt jag oerhört. Jag älskar musiken och att se dem live var ngt jag aldrig trodde att jag skulle få göra. Det kändes nästan som att se en artist/band som man omöjligen skulle kunna få se som Elvis eller Beatles. |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 10:21:23
|
Var på trädgårn (Göteborg inomhus) härom månaden och testade faktiskt innan konserten att lyssna på den förinspelade musiken och gick från en av sidoväggarna ut till mitten av lokalen och sedan ända fram till scenkanten. Det var en otrolig skillnad i ljudkvaliteten beroende på vart i lokalen man stod men min erfarenhet (om än ringa) brukar säga mig att stå så långt från väggarna som möjligt oberoende av vilken lokal det är.
Sedan kan ett band låta fantastiskt i en lokal men nästa vecka låter det skit när ett annat band spelar i samma lokal.
Kan bara hålla med om att Globen är svår, har aldrig fått någon väljudsupplevelse där.
Ang Montserat Cabbale i Royal Albert Hall så är ju den hallen ökänd för sitt elaka eko. Har sett Sarah McLachlan och Springsteen där och från läktarna var det ingen större upplevelse ljudmässigt men Montserats röst kanske passa bättre.
Mina intryck av olika lokaler kanske är något missvisande då jag alltid oavsett vem som spelar har formgjutna öronproppar som tenderar att ta bort en del diskant. |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 17:57:19
|
Det här med ljudet på livescener är inte helt enkelt. På mindre scenner är det till största delen bandet själva som påverkar det färdiga resultatet. Spelas det högt på scenen så blir det även starkt i publiken. Sedan har vi självklart problemet med att allt ljud från monitorer och instrument naturligtvis plockas upp av mikrofonerna på scenen en andra gång. Detta bidrar till ljudgröten ännu en gång.
Så här kan man fortsätta länge. Det jag vill komma fram till är att vägen fram mot ett bra liveljud är ett samarbete mellan musiker-ljudtekninker-utrustning.
Ett vanligt scenario är att bandet börjar spela, önskar mer monitor, spelar lite till, ännu mer monitor osv. Mätning vid foh. visar på 108dB utan att PAt är igång... mao. det resulterar nästan alltid i en kompromiss.
/J |
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
|
Topic |
|