HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kanske ska man bygga nytt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:43:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har de senaste veckorna starkt funderar på att bygga ett par högtalare. Tänkte basera lådorna på mina gamla Allegro högtalare, volym 9 liter med sluttande baffel. Tänkte stämma av strax under 50 Hz.

Kravet är de blir linjära, undvika resonanser i elementen och en exceptionell spridning. Så få passiva komponenter som möjligt, vilket innebär aktiv delning a 24 dB/oktav vid ca 2200 Hz eller nåt. Ev passiva komponenter blir i så fall att korrigera för baffelsteg, och ev korrigering för relationen mellan det bredspridande ljudet och direktljudet vid högre frekvenser (samt för off-axis responsen av diskanten, dvs en höjning av frekvenserna över 10 kHz med någon/några dB).

Så jag har tänkt mig små element (annars blir spridningen inte så bra) som det sitter i dem från början. Funderar på

Peerless CSX 145H, 5 tummare med relativt stor linjär slaglängd.
Peerless CT62 H kondiskant

Övriga förbättringar mot Mirsch Allegro NG8 blir

- baffel limmad med dämplim av 2 x 10 mm MDF.
- bättre basreflexsport

Vad tror ni?

Kallar projektet för Allegro 2002.

Senare kanske man ska bygga till nya "high-end" basdelar.

Thomas

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/08 :  13:10:11  Show Profile Send celef a Private Message
Diskanten är ju ett intressant val. Själv tror jag på stora element för små konutslag och låg spridning, kabinettutformning enligt skiss för att minimera tidiga reflexer

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/08 :  13:27:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Men tänk om man bjuder in en kvinna skulle vilja lyssna då? Då får man ju trängas ordentligt med sådana smalspridande högtalare

Thomas
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  14:04:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Således ytterligare 1st fördel.

Mvh A
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/08 :  14:25:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej A och övriga.

Var är det som egentligen är bra med smalspridande högtalare? Nackdelen som jag ser det är ju

a) liten "sweetspot"
b) reflexljud i rummet som inte stämmer med direktljudets klang

Fördelen är väl bara att man får mindre problem med de elaka (= tidiga) reflexerna, men de kan (ska) man ju dämpa bort.

En fråga till:

Hur gör ni egentligen för att korrigera i baskurvan för en högtalare? Leker med avstämning och lådvolym? En högtalare som står rimligt nära vägg, ska ju kompenseras för att ha lägre bas pga av väggstödet.

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/07/08 15:16:4
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/08 :  15:26:27  Show Profile Send celef a Private Message
Hmm... vad är det då för mening med mkt spridning om reflexer senare ändå skall dämpas ut? Även högtalare med små element kommer att ha off-axis egenskaper som skiljer sig från direktljudet mkt beroende på filtertyper och elementplaceringar. Man får välja ut några punkter som är viktiga för en själv och optimera högtalaren utifrån det - att vara duktig på allt är ju som vi vet en omöjlighet. Lite galna lösningar är nog oxå en förutsättning för att lyckas någorlunda.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/08 :  15:37:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är bara, i mitt tycke, tidiga reflexer som interagerar med direktljudet som ska dämpas ut. Således vill jag att sena reflexer i mitt rum ska ha likartat energiinehåll som direktljudet, i alla fall det som initialt träffar begränsningsytorna. Så jag tänkte försöka dela så pass lågt att mellanregistret inte utsätts för "lobing" och använda en kondiskant med erkänt bra spridning.

Thomas

Go to Top of Page

kiwi
Starting Member

11 Posts

Posted - 2002/07/08 :  22:44:48  Show Profile Send kiwi a Private Message
Celef - fan va rakt du ritar.... ;) men det var endå en mycket fin ilustration.... :P

En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/09 :  13:00:03  Show Profile Send celef a Private Message
Regel 1: kan man inte rita perfekt raka linjer på fri hand så skall man alltid överdriva skakigheten ngt - just för att slippa kommentarer som ovan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000