Author |
Topic |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 12:43:53
|
Jag har de senaste veckorna starkt funderar på att bygga ett par högtalare. Tänkte basera lådorna på mina gamla Allegro högtalare, volym 9 liter med sluttande baffel. Tänkte stämma av strax under 50 Hz.
Kravet är de blir linjära, undvika resonanser i elementen och en exceptionell spridning. Så få passiva komponenter som möjligt, vilket innebär aktiv delning a 24 dB/oktav vid ca 2200 Hz eller nåt. Ev passiva komponenter blir i så fall att korrigera för baffelsteg, och ev korrigering för relationen mellan det bredspridande ljudet och direktljudet vid högre frekvenser (samt för off-axis responsen av diskanten, dvs en höjning av frekvenserna över 10 kHz med någon/några dB).
Så jag har tänkt mig små element (annars blir spridningen inte så bra) som det sitter i dem från början. Funderar på
Peerless CSX 145H, 5 tummare med relativt stor linjär slaglängd. Peerless CT62 H kondiskant
Övriga förbättringar mot Mirsch Allegro NG8 blir
- baffel limmad med dämplim av 2 x 10 mm MDF. - bättre basreflexsport
Vad tror ni?
Kallar projektet för Allegro 2002.
Senare kanske man ska bygga till nya "high-end" basdelar.
Thomas
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 13:10:11
|
Diskanten är ju ett intressant val. Själv tror jag på stora element för små konutslag och låg spridning, kabinettutformning enligt skiss för att minimera tidiga reflexer
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 13:27:06
|
Men tänk om man bjuder in en kvinna skulle vilja lyssna då? Då får man ju trängas ordentligt med sådana smalspridande högtalare
Thomas
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 14:04:45
|
Hej!
Således ytterligare 1st fördel.
Mvh A |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 14:25:57
|
Hej A och övriga.
Var är det som egentligen är bra med smalspridande högtalare? Nackdelen som jag ser det är ju
a) liten "sweetspot" b) reflexljud i rummet som inte stämmer med direktljudets klang
Fördelen är väl bara att man får mindre problem med de elaka (= tidiga) reflexerna, men de kan (ska) man ju dämpa bort.
En fråga till:
Hur gör ni egentligen för att korrigera i baskurvan för en högtalare? Leker med avstämning och lådvolym? En högtalare som står rimligt nära vägg, ska ju kompenseras för att ha lägre bas pga av väggstödet.
Thomas
Edited by - Thomas A on 2002/07/08 15:16:4 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 15:26:27
|
Hmm... vad är det då för mening med mkt spridning om reflexer senare ändå skall dämpas ut? Även högtalare med små element kommer att ha off-axis egenskaper som skiljer sig från direktljudet mkt beroende på filtertyper och elementplaceringar. Man får välja ut några punkter som är viktiga för en själv och optimera högtalaren utifrån det - att vara duktig på allt är ju som vi vet en omöjlighet. Lite galna lösningar är nog oxå en förutsättning för att lyckas någorlunda.
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 15:37:42
|
Det är bara, i mitt tycke, tidiga reflexer som interagerar med direktljudet som ska dämpas ut. Således vill jag att sena reflexer i mitt rum ska ha likartat energiinehåll som direktljudet, i alla fall det som initialt träffar begränsningsytorna. Så jag tänkte försöka dela så pass lågt att mellanregistret inte utsätts för "lobing" och använda en kondiskant med erkänt bra spridning.
Thomas
|
|
|
kiwi
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 22:44:48
|
Celef - fan va rakt du ritar.... ;) men det var endå en mycket fin ilustration.... :P
En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken.. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 13:00:03
|
Regel 1: kan man inte rita perfekt raka linjer på fri hand så skall man alltid överdriva skakigheten ngt - just för att slippa kommentarer som ovan.
|
|
|
|
Topic |
|