HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DA-200IA - 28 kilo kärlek : ) update!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:19:46  Show Profile Send prko a Private Message
De sparade pengarna var uttagna och köpet var ett faktum. Min ambition var att köpa en välljudad integrerad förstärkare som utan problem skulle kunna driva mina HFLS-1:or.
Resan började med google:ande på nätet efter möjliga alternativ. Jag som student har inte allt för mycket likvida medel så ngt i hi-end klassen var otänkbart(trodde jag, ack så fel jag hade :))
Jag hade hört att kinesisk teknologi var bra men jag hade även hört många skräckhistorier om hur leverantörerna kan vara. Med lite tur surfade jag in på en norsk sida ( www.duet.no ), där hittade jag snabbt en tillverkare som verkade ha riktigt bra saker för resonabla priser, JungSon. Det svenskklingande namnet gjorde även att man plötsligt fick lite extra intresse. Jag kontaktade företaget och fick till min stora glädje reda på att de precis hade fått en agent för Sverige; i Göteborg (själv bor jag i Trollhättan, 45min norr om Gbg). Jag tog kontakt med agenten och fick utan några som helst problem komma och provlyssna. Jag fastnade omedelbart för den snygga designen och den gedigna kvalitetskänslan. Efter lite lyssnande och jämförelse både prismässigt och ljudmässigt mellan DA-200IA och CA-280IA fastnade jag för den billigare DA-200IA då jag kände att jag fick en ruskigt bra förstärkare för en summa som jag som student kunde lägga ut. Jag kunde inte bärga mig och komma hem och lyssna så efter lite snack och mycket övertalande gick de med på att sälja sitt demoex. till mig så jag slapp vänta på leverans.
Med ett leende på läpparna lastade jag in den 28kg lätta förstärkaren i bilen och körde i illegala hastigheter hemåt för att få testa den med mina HFLS-1:or. Väl hemma behövdes det två starka karlar för att på något sätt lirka upp den på mitt rum. (Man kan säga att säkerhet vid transport är något de prioriterar, 3 stora kartonger med diverse dämpning vilka resulterar i ett stort paket). När allting väl var inkopplat satte jag på den och ens ögon drogs genast till det snygga blåa ljuset. Jag lät den vara igång i c:a 30min innan jag spelade upp Kari Bremnes - Svarte björn. Wow, redan från första början känner jag hur mycket mer distinkt alla detaljer är. Basen i början av "sagan om fyret vid Tornehamn" som förr kändes odeffinierad och grötig på något sätt blev plötsligt väldigt rapp och solid, man kände det i magen. Mellanregister och höga toner fick ett helt nytt liv. När det gäller stereoperspektiv så bjuds en mycket djup och bred ljudbild. Jätte fin 3D känsla..
Jag måste säga att jag hade ingen riktigt uppfattning på hur bra HFLS-1:orna egentligen var, vill tacka alla som bidrog med utvecklingen och ritningarna så att man nu själv sitter med ett par kanon högtalare. Välinvesterade pengar ! Det finns bara ett problem... Nu vill jag ha en passande CD spelare : ) Bara att börja spara igen!
Det var allt från mig och jag hoppas att ni har fått lite uppfattning om själva känslan utan allt för mycket tekniska specifikationer. Tack för att jag fick dela med mig av min glädje ; )
//Prko

edit: Felstavning i namnet

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3

Edited by - prko on 2007/07/17 13:34:23

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:41:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Härligt med nya prylar som funkar bra!

Passande cd är väl en Jungson det med...
MoonHarbor har jag själv och är nöjd med den.
Sen har jag ju moddat den ganska bra visserligen,men ändå.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:54:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Blev det Normal eller Lux-versionen? Båda ser ju snygga ut, lite Accuphase över Lux-versionen.

Pris?

edit: Det är MANLIGT med 28 kg stärkare

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/02/24 15:34:24
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:55:56  Show Profile Send B-200 a Private Message
vad kul när man könner att man fåt "det precis rätta", trevligt att höra om din upplevelse.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/24 :  15:03:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul!

HFLS-1 mår ju kalasfint tillsammans med rejält med effekt (vilka högtalare gör inte det?). Hur mycket kryt har du i denna maskin?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/24 :  15:15:17  Show Profile Send huzze a Private Message
2 x 200W enligt hemsidan.

edit: Hittade priserna på hemsidan. Låter klart billigt fast det är NOK

DA-200IA Normal Integrert, 2x200W Klasse AB, XLR KR. 9.490,-
DA-200IA Lux Integrert, 2x200W Klasse AB, XLR KR. 11.990,-

Den som söker finner
Startsida http://www.nortux.se/audio/?&sitemap
Normal http://www.nortux.se/audio/?JungSon_-_Amplifiers::DA-200IA_Normal
Lux http://www.nortux.se/audio/?JungSon_-_Amplifiers::DA-200IA_Lux

Klart läckra

Edited by - huzze on 2007/02/24 15:42:31
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/02/24 :  16:50:44  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Huuu då! Lux versionerna var alldeles för snygga, hade för bra pris och finns alldeles för nära till hands att köpa, för att det ska vara riktigt nyttigt för plånboken!
Lite synd att det är blått ljus på Lux versionen av DA-200IA, det had varit snyggare med bärnstensfärgat, tror jag i alla fall...

Trevlig liten historia förresten prko, alltid trevligt att höra när det går bra för någon

Edit: Tog bort trams som jag kom på var fel :P

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!

Edited by - Nykmark on 2007/02/24 16:54:29
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/24 :  17:01:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
prko: Kul å läsa om dina erfarenheter

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/02/25 :  11:29:20  Show Profile Send l99_man a Private Message
prko: Det är bara att lyfta på hatten å gratulera!

Har själv en JA-88D, nästan lika dan men med 2x80W klass A, och tycker den låter helt fantastiskt... eller lät...
Tyvärr har något hänt (går att läsa här) och det verkar inte som om elektronikfirman jag lämnat den till kan fixa den utan ett schema.

Kommer att köpa en exakt lika dan maskin om jag inte får liv i den! Så bra lät den...

Finns det en marknad för en defekt stärkare, mao går den att sälja? Finns ju massa goa komponenter i den...

/Martin
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/25 :  11:35:25  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Finns det en marknad för en defekt stärkare, mao går den att sälja? Finns ju massa goa komponenter i den...
Med tanke på antalet DIY-are här på forumet, så är det väl bara att slänga ut en annons under Säljes
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/02/25 :  19:51:39  Show Profile Send prko a Private Message
@Mc Square: Har för planer att även köpa en JungSon CD pga designen samt för ljudet jag fick uppleva vid provspelningen av förstärkaren. Men som sagt så är det pengarna som bromsar förr tillfället. Men med lite extrajobb så är jag nog inom en snar framtid även en stolt ägaren av CD'n också.

@Huzze: Jag har normal versionen vilken jag tycker är verkligen snygg, men LUX skulle man inte tacka nej till heller men där var det de extra tusenlapparna som hindrade det köpet.

@l99_man: Jag lyssnade på JA-88D fast den heter CA-280IA i Sverige. En suverän förstärkare som jag personligen tycker att du inte borde sälja pga ett enkelt fel. Du kan försöka kontakta agenterna som jag inhandlade min förstärkare hos. De kan förmodligen hjälpa dig runt service. Jag tror inte att de nobbar dig pga att det är en dir-import eftersom de ändå representerar JungSon. Försök på (sales@nortux.se) (De mailet gav de mig ifall jag skulle behöva hjälp med något)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/02/25 :  21:11:56  Show Profile Send l99_man a Private Message
En god idé, prko! Skall slänga iväg ett mail till dem. De kanske kan guida mig rätt.

/Martin
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/25 :  21:51:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
jag råkade hitta min vid rätt tillfälle,så jag köpte den olyssnad.
Fast naturligtvis läste jag på ganska ordentligt innan jag köpte den.

Sen dess har den fått ett helt nytt ljud,flera gånger om!
Jag har nämligen modifierat den ganska rejält,men inte så att man kan kalla det extremt.Har lagt upp en fin bild-tråd som följer det äventyret.

Kan bara säga att det är en rejält robust spelare,med en stor 1cm tjock gedigen koppar-platta i botten!

Vad kostar en MoonHarbor idag förresten...?
Nån som vet d?


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/02/27 :  21:01:35  Show Profile Send prko a Private Message
@l99_man: Några resultat? har du tagit kontakt med dem och kan de hjälpa dig? vad har du beslutat isf blir det reparation eller säljer du den?

@McSquare: Det var just den gedigna byggkänslan som gjorde att jag fastnade för JungSon, sen att ljudet är underbart är inte negativt :P (kan inte vänta till sommarjobbet och köpet av CD)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/27 :  21:18:23  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Gediget bygge var det ja.11Kg...Det utgörs väl mycket av den här.
Det är koppar-plattan som dom smällt i botten.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/02/28 :  00:18:03  Show Profile Send l99_man a Private Message
prko:
Jo, jag har mailat dom och fått ett mycket vänligt och hjälpsamt svar. De säger att jag kan skicka ner den till dom (tror att dom håller till i götet om jag inte har fel?) så skall dom göra vad dem kan för att få "svetsen" att funka igen. Vad det kan kosta förutom frakten har jag ingen aning om, men det kanske är värt det?

Har inte riktigt hunnit med att tänka på hur jag skall gå vidare... Tyvärr har jobbet tagit all tid för mig senaste dagarna.

En sak är säker; JAG SAKNAR MIN STÄRKARE!
Får hålla till godo med min gamla Pioneer A-656 Referens Amp från sent 80-tal... den låter faktiskt hyfsat. Eller så har jag bara glömt hur bra JA-88:an låter...

/Martin

Edited by - l99_man on 2007/02/28 00:25:14
Go to Top of Page

beaver
Starting Member

15 Posts

Posted - 2007/03/05 :  15:39:44  Show Profile  Visit beaver's Homepage Send beaver a Private Message
Har haft möjligheten att lyssna på ett "Jungson-system" bestående av en JungSon DA-CD1 samt
en JungSon CA-280IA förstärkare. Och jag får säga att byggkvaliten är det absolut inget att klaga på!
Tyckte att både förstärkaren och CD'n ger ett gedigert intryck.
Ljudet var posetivt, även ifall mina öron var lite "trötta" efter en lång arbetsdag.
Överlag så får jag säga att systemet verkade trevligt samt att man får mycket för pengarna, vilket ju aldrig är fel :-)
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:45:12  Show Profile Send prko a Private Message
Nu har man jobbat som f*n, vardagar och helger (inte att rekomendera.. Men som man brukar säga, den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge) Detta tar mig vidare till vad allt detta innebär.. joo.. en JungSon CD1 (moonharbour) ojoj, va lycklig man kan vara även om tröttheten blir kronisk. Har varit och inhandlat CD'n i normal versionen för att passa in med förstärkaren. Passade på samtidigt att inhandla lite kablage, högtalarkablar, signalkabel samt nätsladd...
Det kändes som om den här resan hem var ännu längre en den senaste :S ...Iaf, väl hemma kopplades allt in och det lätt bra redan från början, har laborerat lite med rummet och högtalar placeringen och jag är så nöjd som man kan vara i ett sådant litet rum som jag har. Inspelningen är även den nu avklarad och jag kan säga att det är en väldig skilland. Alla detaljer framträder på ett väldigt klart sett. Man Känner att musiken verkligen spelas inte att det är inspelning som man lyssnar på. Kan säga att jag känner ingen ångest över köpet(vilket jag brukar få, tänker alltid att man kanske kunde hitta ngt bättre i samma prisklass)
Man känner att förstärkaren och CD'n är gjorda för varandra och högtalarna trivs även de väldigt bra med dem...

Jag tackar för mig... Over and out... :D

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/17 :  14:24:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Är ju i CD-letartagen och har kikat på Jungson... Kruxet är att det finns ju en uppsjö olika varianter av "samma" spelare. Jag har inte lyckats utröna vad som skiljer dem åt. Någon som har lust att hjälpa mig rätt i djungeln?

Visst är de snygga och ljudet lär knappast vara dåligt heller. Ett krav är att de måste ta CD-R skivor, annars har jag inga direkta preferenser. XLR ut och RCA är också ett plus.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:02:22  Show Profile Send dB a Private Message
Hej OcA
Jag kan kanske hjälpa till. Dessa modeller finns på den skandinaviska marknaden:
CD1- HDCD,XLR RCA, Sony mekanik
CD2- HDCD,XLR/RCA, Rör, Philips mekanik
The Impression-High End rör HDCD spelare XLR/RCA
Dessa finns i standard(borstad aluminium) & lyx(svart med krom front) finish. Alla modeller klarar av CD-R skivor.
Magic Boat SACD spelare finns inte i vårt utbud längre.
Hör av dig i fall du vill veta mer.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:15:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för hjälpen dB!

Är i så fall mellan CD-1 och CD-2 valet står. Vad anser du är de största ljudmässiga skillnaderna mellan de två? Antar att rörspisen kostar mer?

Är ute efter en spelare med stabil botten och bra fart på musiken utan att bli nervig eller få ljudet kastat i ansiktet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/07/17 :  18:30:07  Show Profile Send dB a Private Message
OcA du har PM
//dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.95 sekunder. Snitz Forums 2000