HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Thiel & Partner C92
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:58:21  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Jag har 4 st C92 över. Vad ska jag göra med dom? Funderar på en liten basmodul, kanske ner till hmm 35hz? Men iom att det är 6,5" så kanske det inte är någon ide att tänka alls i dom banorna? En portad låda? Någon som har en ide?

Edited by - Fredrici on 2007/02/22 17:00:09

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/22 :  18:03:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
C92 med dubbla talspolar så som i C92 2x6?

I sådana fall har du ju en finfin möjlighet att komplettera med en fin diskant och bygga en D'Appolito/MTM eller en MMT högtalare med jyste prestanda. Som kunduppdrag håller jag på med en liknande högtalare med (ett ensamt) Thiel & Partner C92 kompletterat med Scan Speak S2905/9700. Jag tror det kan bli rysligt kul stativare.

9700-diskanten är ju något kostsam men bra. Har man inte dom pengarna finns det ju en mängd andra diskanter å varför inte testa nån av dom prisbilligare AMT-diskanterna? Enda tipset är att se till att dela förhållandevis lågt - något som ställer krav på diskantens "stöddighet" vid låga frekvenser (mellan 500 och 1500 hz).



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/02/22 :  18:51:50  Show Profile Send Guru a Private Message
Eller varför inte ett par begagnad Eton ER4 ?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668&whichpage=2

Edited by - Guru on 2007/02/22 20:19:38
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2007/02/22 :  20:20:14  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Engelholm: Nej det är dom vanliga C92 med en enkel talspole i varje. Jag har redan ett gäng fina lådor som är uppbyggda med 3*12 mm mdf och dämplimm i mellan, bandspolar, mundorf kondingar osv med 1st c23 och 1 st c92 2*6. Har dom som surround. Men nu har jag fått över 4 stycken vanliga C92. Skulle det vara en ide överhuvudtaget att använda dom till det jag undrade över? Sen för övrigt Engelholm skulle jag vilja ha en Delo, men det tar jag kontakt med dig privat via ditt företag under nästa månad. Då den ungefär e budgeterad där Kostar att hålla på med DIY. Bygger oxå Unity så tänkte jag skulle haft en aktiv delning ner till tc-basen. Och visst har jag sneglat på din Quadro där du förespråkar en aktiv delning.

Guru: det är en ide det med men jag gillar t&p. Sen känns det lite som att jag skulle behöva byta 5 stycken diskanter till i sådana fall. och ändra runt för mkt. Men tack för tipset.

Edited by - Fredrici on 2007/02/22 20:21:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/22 :  20:24:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fredric: Hör av dig så löser vi det!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000