HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är DAC-en bättre i CD-spelaren eller i Beolab 5?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:25:19  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag fick veta att det finns en digital ingång på Beolab 5 och även en digital utgång på min CD (Audio Analouge Paganini).
Vilket är bäst, att kopla dom digitalt eller analogt???

rolnor

Edited by - rolnor on 2007/02/21 20:00:23

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:26:38  Show Profile Send Twilighter a Private Message
du har ju möjlighet och testa båda ^^

men jag tror du får bäst ljud digitalt kopplad i detta fallet

billigare kabelkostnad med:)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/21 :  08:35:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det inte digital signalbehandling i högtalaren så att signalen via den analoga ingången görs om till digital? I så fall bör nog högtalaren kopplas via digitalingången.
Men det bör nog handlaren svara på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:22:03  Show Profile Send jos a Private Message
Du har ingen DAC i Beloab 5 så vitt jag vet. De behandlar signalen digitalt i de inbyggda digitala förstärkarna. Om du skickar den analogt till högtalarna måste de göra om den till digital i alla fall vilket gör att du gör två omvandlingar i onödan.

Det fina med Beolab 5 som jag förstår så är det ju att du enbart behöver en CD (högtalarna har volymkontroll) och slipper därför köpa både försteg och slutsteg alt. integrerad.

Edited by - jos on 2007/02/22 16:33:43
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/23 :  01:12:07  Show Profile Send edison a Private Message
Jos, nu fattar jag noll...ja, faktiskt

Nånstans måste väl DAC-funktionen sitta, dvs nånstans måste signalen bli analog, och det borde rimligen vara före förstärkaren tar vid, avsett vilken förstärkarens 'arbetsmetod' är(?)

OM signalen ska/kan köras digitalt från CD-spelarens utgång in i högtalarens elektronik, då måste väl DACen sitta där (i högtalaren).
DACen gör ju digitala signalen till analog, som sen(!) kan förstärkas.

Men OM signalen är analog från CD-spelaren så har jag fått intrycket av hur B&O har byggt det i Beolab5 som så här:
Att den kan gå analogt in till ICE-modulerna för att förstärkas där.

Den "digitala" metod dom använder i ICE-modulerna för att förstärka har (väl?) inget att göra med själva DAC-funktionen? (trodde iaf jag)

Är inte alls säker men vore kul om jag blev...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/02/23 01:15:32
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/02/23 :  08:23:23  Show Profile Send td99eli a Private Message
Att ICE modulerna är "digitala" skall inte förväxlas med PCM som är formatet som används för att skicka digitala signaler mellan cd transport och d/a omvandlare.

Att ICE modulerna är digitala betyder att de använder sig at PWM - Pulse Width Modulation. PWM är digital representation av en analog signal, PWM använder en fast frekvens på sitt pulståg och tidsperioden då signalen är hög och låg varierar beroende på den analoga signalens nivå. Låg signal = Kort hög period och lång låg period på pulserna. För att efter förstärkning åter få en analog signal behöver bara PWM signalen lågpassfiltreras vid väldigt hög frekvens (i förhållande till hörbara frekvenser).

Ofta tar ICE moduler emot en analog signal, men hur det ser ut i BeoLab5 vet jag inget, den enda teknik jag känner till som omvandlar PCM direkt till PWM är TexasInstruments Equibit som Lyngdorf och TacT använder.

//Eric.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/23 :  09:50:12  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tack för input, jag kan tillägga att säljaren från B&O rekomenderade mej att använda den digitala ingången, jag har bara inte rätt kablar (han skulle skicka det)

rolnor
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/02/23 :  10:28:08  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
B&O rekomenderade mej att använda den digitala ingången


Inte konstigt att de gör det.

I Beolab sitter en form av eq för rumskompensering, sen DA och sist Ice Powers PWM moduler. Om du skickar signalen digitalt hanteras den först digitalt av "eq´n" sen blir den analog i dacen och sist förstärks den i förstärkaren. Om du skickar en analog signal till beolab går den först till en AD omvandlare sen samma resa som tidigare beskrevs, dvs. du får en kortare signalväg när du skickar den digitalt.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/23 :  14:22:19  Show Profile Send rolnor a Private Message
Bra U1, jag ska testa när jag får kabeln

rolnor
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/23 :  20:19:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
ICE-modulerna är inte digitala...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/24 :  10:52:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När är en PWM-signal inte digital?
Beror det på hur man gör PWM-signalen?
Om man gör en PWM-signal av en analog signal med hjälp av en sågtandskomparator så kan ju pulsen få vilka bredder som helst medan om man gör en PWM-signal av en PCM-signal så har man ett begränsat antal bredder att välja på.
I det första fallet skulle PWM-signalen vara "analog" medan i det andra fallet "digital".
Å andra sidan så är en analog signal analogt med något, ljudvågor exempelvis, och är då en PWM-signal analog?
Dessutom antar ju transistorerna bara två värden i båda fallen, på eller av.
Då kan man ju säga att båda varianterna är digitala signaler.
Vad anser ni?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/02/24 :  10:59:17  Show Profile Send td99eli a Private Message
om vi ska leka i definitionsträsket så är PWM en digital signal men inte diskret. Eller kanske semidigital; digital eller till och med binär(?) amplitud är ju ett som är säkert. Icke diskret pulsbrädd eftersom (teoretiskt) pulserna kan ha vilken bredd som helst (inom pulstågets periodtid).

//Eric.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:16:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad menar du med diskret?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/02/24 :  15:16:13  Show Profile Send td99eli a Private Message
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskret

//Eric.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000