Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 14:23:24
|
Ni känner väl till att ni kan få hjälp att hitta musik som "liknar" det ni helst lyssnar på?
På www.pandora.com kan ni ange en artist/grupp så plockar "Pandora" fram musiken åt er.
"Can you help me discover more music that I'll like? Those questions often evolved into great conversations. Each friend told us their favorite artists and songs, explored the music we suggested, gave us feedback, and we in turn made new suggestions. Everybody started joking that we were now their personal DJs."
Allt eftersom låtarna spelas kan ni välja att ange om ni gillar det ni hör eller inte. Gillar ni det inte så tonas låten ner och en ny låt kommer.
Testa, jag tror inte ni blir besvikna.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 14:31:26
|
Riktigt bra verktyg funkar perfekt |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 14:54:01
|
Helt genial grej pandora... som dock har kostat mig myckna pengar eftersom mitt skivköpande accelerat efter att pandora letat upp, för mig, okända bra akter gång på gång. Tycker pandora är bra på även lite smalare genrer, obskyr electronica, black/goth metal, fusion, 60-talspop är bara några exempel på kanaler som jag varit väldigt nöjd med utfallet på. Har man väl skapat en kanalprofil man är nöjd med kan man även skicka den till kompisar som också kör pandora... Detta har medfört att även mina vänner numer köper mkt mer skivor. Detta borde vara vad skivbranschen letat efter länge...?
Problemet blir oftast om man skriver in önskeartister som är för breda, då kan verkligen vad som helst dyka upp och ofta riktigt skräp. Jag prövade med U2 och Simple Minds men fick ta bort de kanalerna. Just nu lyssnar jag på en "rock-kanal" där jag skrivit in Kyuss, Black Crowes och Soundgarden som önskemål, spelar nästan uteslutande bra låtar...
Exempel på grupper som jag upptäckt via Pandora som var okända för mig innan: Halou - Amerikansk Electronica Worm is green - fantastiskt atmosfärisk islänsk electro-triphop (jmfr hooverphonic) Birthday Massacre - Kanadensisk goth-pop (en nypa Garbage med någon nypa Theatre of tragedy..) Devin Townsend - Frontfiguren i Strapping young lad har flera fantastiska soloprojekt som är något mindre hårda men storslagna. Only living witness - Metalcore, primitivt sågriffande, "Prone mortal form" från -93 torde vara "mest riff för pengarna" just nu, stonerrockaktig sång. Porcupine Tree - Hur kunde jag missat dem? Ett måste i allas skivhyllor. Tror att jag väljer att inte försöka kategorisera dem...
Pröva pandora - men det kan bli dyrt...
Edit:stavfel |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/03/02 08:47:43 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 15:03:50
|
Det är bra att Pandora kommer upp med jämna mellanrum - Det gör inget! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 15:11:22
|
Pandora kan man köra genom sin Squeezebox också om man känner för det... var bara tvungen att nämna det
Finns också ett gäng med gamla trådar om Pandora för den som orkar söka som sagt. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 15:12:18
|
Jag sökte på Pandora innan jag skapade tråden, men fick inga träffar.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 15:13:01
|
SOm sagt, Pandora är så bra, så det gör inget med lite återupprepning.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 20:52:15
|
quote: Jag sökte på Pandora innan jag skapade tråden, men fick inga träffar.
Beror nog på att sökfunktionen är avstängd på obestämd framtid
Pandora är bra - har gått senaste året på jobbet och hemma! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 21:37:02
|
Visste inte var det var,men jag provade och såklart fastnade man ju! Skithäftig sida,som sagt - Bra att den kommer på tal emellanåt!
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 23:24:21
|
Den är verkligen imponerande, min ekonomi klarar inte av den nu, så jag har lagt på hyllan ett tag... hittar förvånansvärt mycket mer än vad jag trodde den skulle hitta! Imponerande sammanställning! |
Stereo Audio |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/02 : 21:29:49
|
quote: Devin Townsend - Frontfiguren i Strapping young lad har flera fantastiska soloprojekt som är något mindre hårda men storslagna. Porcupine Tree - Hur kunde jag missat dem? Ett måste i allas skivhyllor. Tror att jag väljer att inte försöka kategorisera dem...
Två grymt bra artister!!! |
|
|
Swirve
Member
96 Posts |
Posted - 2007/03/04 : 22:29:02
|
AHhhh!!! Sjukt grymt! kommer bli många timmar framför detta.... |
|
|
|