HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 skillnader mellan säkringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/21 :  01:45:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Unholy Rishna...Jag ser det som att det som går till högtalaren är modulerad nätspänning, förvisso likriktad och allt, men kan säkringen göra skillnad i en högtalare, så tycker jag att du borde utöka tanken till stärkaren med, för att den också sitter i "signalvägen" via omvägar så att säga, men dock via en direkt väg.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/21 :  01:49:05  Show Profile Send mayro a Private Message


Martin.. Jag har vienna.. och har haft vienna.. Sänd pm vilken modell du funderar på får vi se om jag ens hört den modellen....Sorry ot här..

On topic då. Du snappar nog rätt. fast att det "inte gör något" i power delen är fel enligt mina erfarenheter oavsett om det "SKALL" kunna göra det eller ej..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/21 :  04:51:03  Show Profile Send nin a Private Message
Och folk skrattar åt audiofiler, jag undrar varför
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/02/21 :  10:47:38  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Biltema har nu guldsäkringar:


/BILSTEREO/TILLBEHÖR/GOLDEN/

Säkring AGU, 5 st.
Guldpläterad, trög glassäkring. Mått: 38 x 10 mm.


A Art. Art nr Pris Antal
10 31-442 19,90 kr
20 31-443 19,90 kr
30 31-444 19,90 kr
40 35-780 19,90 kr
50 35-781 19,90 kr
60 35-782 19,90 kr

Det står ej Audio på dem annars är de nog lika bra som de dyrare.
Mvh
Lena


















Krell vad är det?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:03:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
quote:
Mått: 38 x 10 mm.


Monteras med hammare och mejsel!??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2007/02/21 11:03:44
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:05:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
"Får inte in dom i min säkringshållare"

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:16:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
tror det är till bilar.
men ett riktigt bra tips är det tack lena

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/02/21 11:17:02
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:20:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Och folk skrattar åt audiofiler, jag undrar varför



Och det finns de som skrattar åt golfspelare........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:29:00  Show Profile Send CC a Private Message
Å seglare! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:31:17  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
CC.. Är du ens klar med kabeltesten du började med för ett år sedan




den "dog" efter ett antal påhopp...
Kanske jag tar upp kampen framöver igen?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:51:16  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Wolfgang!

Tanken var väl främst att visa priset på dessa.
Dvs 19.90 för 5 st "guldsäkringar"
Enligt Biltema så kommer de även i lite mindre storlekar vart efter.
Mvh
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:58:35  Show Profile Send mayro a Private Message
Hörrö Rega.. I din värld verkar en bil vara ALLA bilar. En tvättmaskin är ALLA tvättmasiner. osv osv.. DVS inte något skiljer alls...

Vikken härlig "världsbild" du har får jag säga.. önskar jag kunde ha denna jag med så slapp jag längta efter en fet MB som privatjonne...Eller en uppsättning Purist Audios dyraste Dominus eller vad dom idag kan heta. Det är ju inget alls som skiljer mer än att puristen är svindyr o teleringledaren är billig..

Iofs har du rätt.. Mina teleringledare för 29 spänn 10 m spelar faktiskt musik.. Men om dom är "samma sak" lämnar jag till hjärncellerna att fundera på.. jag gissar det inte är riktigt "samma sak" ...Däremot passar dom mina ekonomiska företräden bättre än den svindyra Puristen..

Edit. Varför inte INNAN du skriver fråga tillverkaren av säkringarna wolfgang säljer om vad det är .. tekniskt osv osv.. Kost för CE o GS märkningar osv.. Sådant som gör dom ok även enligt försäkringsbolag då dom efter en ev brand kollar brandorsaker.. Och sedan detta med biltemas som du här tar som exempel... Sedan OM det visar sig vara exakt "samma sak" är jag övertygad även Creative A skulle undra.. men tills dess är dina inlägg endast att sprida massa osäkerhet vilket skadar företaget creative samt produkten och torde falla under grupperingen skitsnack helt enkelt på vilket forum som helst där man har regler..

Jag är så less att rent löst snack där noll eget inhämtande av FAKTA före man misstänkligör en sak eller what ever kan påbörjas som här..asså rent snacka o jämföra helt fritt utan ens före kolla OM det föreligger skillnader som BÖR finnas med..

Därför anser jag detta är rena påhopp samt jakt på enskild företagare...vilket jag tidigare påpekat..

Att även CC skriver han blev påhoppad tidigare vid en recention.. Jag vet vilken.. Ja detta är talande.. CC råkar vara en vän till företagaren wolfgang.. Då är han "oseriös bedömmare" och fritt skottfällt på.... Och fick sågas helt o fullt..

Många här till och med inom admin känner sina leverantörer och gör repotage från dom ostört .. Jag skulle vilja se er som siyyer här o snackar gå in i en tråd som Pac eller någon av modsen gör o sitta o tjafsa som här.lägga in missvisande jämförelser som är utan grund osv... Jag skulle verkligen vilja se det..

Jag känner wolfgang så väl kan jag säga så jag VET att om biltema sålde SAMMA SAK och han bara fick veta det så skulle han inte troligen mera arbeta med dessa produkter.. Han är ju fan inte korkad karln som en del tycks tro här...

Jag är INTE moderator här. men jag ÄR en vän till wolfgang.. och detta står jag för till 100%:.. Och jag VET wolfgang är vän till flera här trotts han samtidigt är en handlare..



Edit igen såg efter min förra edit att wolfgang tog upp själv om skillnader hit o dit... Såg inte det då jag skriver sakta tyvärr.... men lämnar min text i alla fall där eftersom den redan ligger ute..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/21 14:19:31
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/21 :  14:06:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej Lena ! Helt OK ... det är bara inte riktigt samma sak .... Förgyllda säkringar har Biltema haft sen dom startade i Linköpning på stenåldern ( för billjudbyggare ).
Uppbyggnaden på säkringen är bara inte likadan. Skulle gärna lägga ut ett datablad, problemet är att det är på tyska som de flesta här på forum inte kan läsa. Tycker att det är kul att tråden håller sig på rumsren nivå.

Men för dom som vill göra ett försök:

Bei der neuen AHP-Feinsicherung II ist nun erstmals Leiter und Kontaktkappen aus
Kupfer gefertigt. Klanglich ist noch mal ein deutlicher Zugewinn an Räumlichkeit, Information
und Wärme vernehmbar.
Die neue AHP-Feinsicherung II ist in zwei Ausführungen erhältlich:
#8226; Reinkupfer vergoldet
#8226; Reinkupfer hochglanzpoliert

Vorteile der AHP-Feinsicherung im Vergleich zu Standard Industrie-
Sicherungen:
Die AHP Feinsicherung wurde speziell für den Audio-Bereich entwickelt. Für
die Herstellung werden nur höchstwertige Materialien verwendet:
#8226; Kontaktkappen aus Reinkupfer, vergoldet oder hochglanzpoliert.
#8226; hochwertiger Schmelzleiter aus Reinkupfer. Der Kupfer-Leiter sorgt auch
hier für schönere Klangfarben
#8226; Gehäuse aus resonanzoptimiertem Keramikrohr mit Löschmittelfüllung.
Gegenüber Glasrohrsicherungen eine erhebliche Qualitäts- und
Klangverbesserung.

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/21 :  14:11:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
babelfiskade den:

During the new AHP micro fuse II now leader and contact contacts from copper are for the first time manufactured. Klanglich is still times a clear increase at spatialness, information and warmth vernehmbar. The new AHP micro fuse II is available in two remarks: # 8226; Pure copper gilds # 8226; Pure copper highly polished Advantages of the AHP micro fuse compared with standard safety devicesafety device safety devices: The AHP micro fuse was developed particularly for the audio range. For the production only most significant materials are used: # 8226; Contact contacts from pure copper, gilds or highly polished. # 8226; high-quality fusion leader from pure copper. The kupfer-Leiter provides also here for more beautiful tone qualities # 8226; Housing from resonance-optimized ceramic(s) pipe with fire extinguishing agent filling. Opposite glass tube safety devices a substantial quality and sound improvement.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/21 :  14:23:09  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Huuu Morgan, den översättningen var hemsk!!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/02/21 :  14:57:27  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Wolfgang!

Hm Visste inte att Biltema hade guldsäkringar redan på stenåldern.
Det måste betyda att de var först. Biltema leder således utvecklingen.
Har själv testat några exotiska gröna, guldförgyllda säkringar utan att höra någon skillnad.
Men visst min anläggning är ju redan transparent,neutral, dynamisk m.m. Trots att den inte innehåller någon Nad eller Denon produkt, hm kan det vara möjligt?
Mv
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:10:25  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Mayro!

Alla bilar är just bilar, alla tvättmaskiner är just tvättmaskiner vad skulle de annars vara? Sedan kan de vara bättre/sämre etc!
Hemsk tanke om jag t ex fick en fet MB, vilket du verkar gilla.
Visst den går väl alltid att sälja.
Biltemas prylar är också CE o GS mäkta.
Dessa märkningar säger tyvärr ingen ting om hur saker och ting låter.
Har själv testat exlusiva säkringar utan resultat, åtminstånde inte detektbara i min ljudanläggning.
Kanske de är detektbara i din, Wolfgangs, eller någon grannes anläggning vad vet jag.
Min referens är mina egna genom åren inköpta prylar samt mina vänner ljudanläggningar, vilka är dina preferenser?
Har inte heller haft för avsikt att dumförklara wolfgang eller kritisera hans företag.
Folk får köpa vad de vill för mig, har själv några svindyra tweeks.
Sedan kanske jag själv lägger större vikt på vad gemeneman/kvinna tycker än en försäljare av en produkt.
Mvh
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:30:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Wolfgang:

Det är bra att du deltar i diskussionen och kommer med relevant information när den efterfrågas, ta det bara försiktigt så det inte blir för reklammässigt. Jag vet att det är en svår balansgång, men den kan klaras av med lite god vilja och eftertanke.

Jag kan egentligen ingen tyska alls men med ledning av den tyska varianten och den usla Babelfishöversättningen så sluter jag mig till att det rent materialmässigt sett rör sig om:

* Antingen förgylld koppar eller polerad koppar på kontaktstyckena

* Smälttråd i koppar

* Keramiskt säkringsrör/hus som ska ha bättre resonangsegenskaper jämfört med glas, röret är fyllt med ett eldfast pulver/material.

Stämmer det, materialmässigt sett alltså?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:33:59  Show Profile Send B-200 a Private Message
tycker faktiskt wolfgang skött det bra när det gäller företag som deltar i forumtrådar. jag har ju dessutom bett om tex informationen om säkringarna och dessutom bilderna så om det kan uppfattas fel så är det mitt fel inte wolfgans.
Tycker ändå (jag vet att det är känsligt med säkringsfrågan) att tråden skött sig till 70% bra och jag har fått mina svar.

//Morgan

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:38:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
asimov66:
Det var ingen moderering, bara en påminnelse just eftersom det är ett knepigt ämne. Jag har sett att det är du som efterfrågat informationen.
Moderering sker normalt sett med blå text och ändring av färgen på text till beige om den anses olämplig.

Som synes så ställer jag också en fråga gällande om jag förstått den för mig något obegripliga tyska texten rätt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:41:06  Show Profile Send cebo a Private Message
"Allt Guld glimmar inte"

Vad jag vill säga är att det finns olika förgyllningar (äkta guld och oäkta) och även mareialet under förgyllbingen spelar en väldigt stor roll, tycker jag.

Felet många gör här, är att dra allt över en kam.....
Detta gäller kontakter också anser jag. Det går inta att jämföra t.ex WBT Nextgen mot en biltema rca-kontakt.

Nej, jag är ingen metallexpert, utan det egen erfarenhet, efter att testat div. kontakter och säkringar m.m.


/cebo
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:46:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Klart att det finns olika förgyllning, det finns ju olika kvalitet/renhet (jmfr 18k etc.) på guld i smycken också. Det tror jag knappast att det kan råda någon tveksamhet om. Sedan kan ju tjockleken, materialet under mm också skilja. Vilken betydelse detta sedan har är upp till var och en att avgöra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:48:41  Show Profile Send B-200 a Private Message
jupps ville bara poängera att jag de facto bett info och fått det, allt lugnt i skogen ztenlund ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/21 :  16:58:47  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Och det finns de som skrattar åt golfspelare........



Ja, om dom skulle köpa en pigg som skulle göra så dom slår bollen 50 meter längre, så kan man skratta åt dom med (en bra jämförelse, dvs saker som man inte kan bevisa men som vissa hävdar ändå).
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/21 :  17:06:13  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Har själv testat exlusiva säkringar utan resultat, åtminstånde inte detektbara i min ljudanläggning.


Bra du säger att du köpt samt provat säkringar av JUST denna typen samt märke som wolfgang säljer.. Då har du ju provat just DETTA märket samt denna produkten vi talar om här....

quote:
Kanske de är detektbara i din, Wolfgangs, eller någon grannes anläggning vad vet jag.
Min referens är mina egna genom åren inköpta prylar samt mina vänner ljudanläggningar, vilka är dina preferenser?


Har du inte sett mina preferencer så är det knappast ide att dra dom .. Det har tagit mig år här att visa osv via trådar och tusen bilder säkert med text..... Så det går inte koppla ihop i nån mening här.. Tyvärr..

quote:
Har inte heller haft för avsikt att dumförklara wolfgang eller kritisera hans företag.
Folk får köpa vad de vill för mig, har själv några svindyra tweeks.


verkar vara en bra utgångspunkt..

quote:
Sedan kanske jag själv lägger större vikt på vad gemeneman/kvinna tycker än en försäljare av en produkt.
Mvh
Lena


verkar ännu bättre utgångspunkt.Speciellt om den kopplas till punkten ovan här att du INTE har avsikten att dumförklara någon... För då torde du ju finna oss som ger våra "Gemeneman" intryck trovärdiga och inte för just du INTE fick resultaten i ditt system..

men har du kvar säkringen du köpt av samma märke och typ som dessa wolfgang säljer och det är en säkring på 10 amp och skruvsäkring så köper jag den gärna av dig. hör av dig via PM så fixar vi det..

Mvh
Tobbe.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000