HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HDCD, HDDVD eller Blueray? (ursäkta förvirring)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:33:53  Show Profile Send rolnor a Private Message
Det här har kanske en utdaterad fråga, men jag undrar om det är någon idé att köpa en CD-spelare som klarar HDCD?
Eller kommer Blueray eller HDDVD att ta över musikområdet?
Vad tror ni

rolnor

Edited by - rolnor on 2007/02/18 21:26:54

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:58:29  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
blueray är väl bara ett mer kapabelt lagringsmedia än vanligt och HDCD mer ett slags format...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:07:15  Show Profile Send gcs a Private Message
HDCD är en vanlig CD men där man lyckats öka bit antalet från 16 till 20 bitar. Blueray är ett slags CD/DVD som man läser av med en blått laserljus istället för rött. Blueray medger en högre upplösning av bild och ljud alt. en längre speltid.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:20:36  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jo, jag vet ungefär vad skillnaden mellan dom två formaten är rent tekniskt, men HDCD som lagringsmedia för musik har ju funnits en tid, men kommer vi att ha Blueray-spelare til Hi-Fi i framtiden?
I så fall finns det ju ingen anledning att köpa en spelare som klarar HDCD

rolnor
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:25:52  Show Profile Send forken a Private Message
Chansen att Blueray blir ett format man släpper musik till är ungefär lika stor som att det börjar släppas filmer på SACD.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:28:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej om man inte har några HDCD skivor så behövs det inte. Hur det blir med blue ray det vet vi inte ännu eftersom det också finns andra konkurenter. Annars så har vi ju SACD eller DVD-Audio som är två högkvalitativa format för ljud. DVD-Audio verkar leva en tynande tillvaro eftersom man ser fler nya utgivningar på SACD och det verka öka.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:33:05  Show Profile Send rolnor a Private Message
Så det räcker med upplösningen hos en vanlig CD eller HDCD för att vi ska vara nöjda med ljudkvalitén även i framtiden
På en Blueray-skiva skulle troligen (300st) hela min skivsamling få plats med den vanliga CD-upplösning vi har idag, det kunde ju kanske vara intressant att ta med sej och ha i fickan

rolnor
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:41:08  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Blueray-fickspelaren då?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:45:02  Show Profile Send diffen a Private Message
Halloy! Jag är helt ny på hififorum, å så råkar jag läsa om huruvida HDCD är bra eller kommer att fortleva. Jag har just köpt en beg. Rotel rcd951. Det verkar som det inte är så vanligt hdcd-skivor. Jag har en och visst är det ett lyft(i mitt tycke), tredim. och detaljrikt ljud. Jag har ju precis startat, men jag är jättenöjd med ljudet som jag får ut av cd-spelaren

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:47:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Av någon outgrundlig anledning så har ju HDCD-kodade skivor aldrig blivit någon större succé. På min cd-spelare tänds en liten grön diod om det är HDCD, men risken att den dioden ska slitas ut är nog helt obefintlig. Kanske köper jag fel typ av musik, från fel typ av skivbolag, men jag skulle gissa att HDCD förekommer på kanske var tjugonde skiva som släpps, eller något åt det hållet. Visst låter det en aning bättre, men det är ju knappast tal om natt och dag.

Därför anser jag (högst personlig åsikt) att man bör kolla efter en spelare som låter bra med vanliga skivor, hellre än att gallra bort sådana som saknar möjligheter att spela upp 20-bits skivor.

Min kunskap om Blueray är alltför liten för att jag alls ska kunna uttala mig om det formatet.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:03:34  Show Profile Send rolnor a Private Message
Hej diffen!
Jag är också ny och det blir ju vi gröna som ställer alla "dumma" frågor, det bjuder åtminstone jag på, prestige suger!!!!!!!!!!

rolnor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:06:58  Show Profile Send rolnor a Private Message
Så det finns en Blueray-fickspelare på marknaden

rolnor
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:13:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
DVD-A kommer nog leva vidare eftersom både Bluray och HDDVD stödjer det formatet (MLP är väl standarformatet för musik på de nya blålaserformaten?).
Däremot är SACD på utgående eftersom det inte enbart är ett dataformat i vanlig mening (har man rätt ljudkort så kan man ju spela DVD-A på en dator med godtycklig DVD-ROM, det är så vitt jag vet ingen teknisk skillnad mellan en DVD-A och DVD-V skiva förutom avkodningen; det går dock inte med en en SACD skiva). Om jag minns rätt så är det inte möjligt att läsa SACD skivor i en blålaserspelare (fast det kanske kommer).

Det är väl iofs inte helt relevant information för urspungsfrågan.

HDCD är ju egentligen "bara" en förbättrad version av vanlig CD så jag har lite svårt att se vad blålaserformaten har med saken att göra.

Dessutom så finns väl överhuvudtaget inte några blålaserspelare ute med några som helst hifi-ambitioner (även om Panasonics spelare faktiskt verkar ok).
Är man inne på en ren musikmaskin så är därför knappast blålaser alls intressant som det är nu och det kommer nog dröja några år innan det kommer (tänk på hur lång tid det tog från det att DVD spelarna lanserades till det kom spelare som var ok till musik också).




Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:23:51  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Det pågår ständigt en kamp mellan olika format och man kommer sannolikt aldrig att finna någon slutgiltig lösning som har alla fördelar när man köper källa. Jag väljer att se till de behov jag har i nuet och i en överskådlig framtid.

HDCD är bättre än standard CD men det finns som sagt få skivor kodade med HDCD så man får se det som en bonus. Det viktiga är inte vilken bokstavskombination som står på CD-spelarens framsida utan hur den låter med din skivsamling i din anläggning.

DVD-formatet har större lagringskapacitet än CD men ändå har varken DVD-audio eller SACD slagit igenom stort. Jag tror att samma problem kommer att uppstå med Blueray/HD-DVD när det gäller musik. Som grädde på moset kan man ju lägga till att varken när det gäller CD eller DVD används kapaciteten fullt ut i de flesta fall. Ofta har vi anläggningar som överträffar källmaterialet i kvalitet och många börjar jaga den färgning som snyggast kompenserar för den mastringstrend som deras favoritmusik lider av.

Tillbaks till ämnet: Mitt råd är att satsa på någonting som passar just din anläggning i nuläget och vänta med att köpa en källa från nästa generation tills det finns musik till det formatet att spela upp.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:37:35  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tack för lärorika svar, en sak som jag inte blandade in i ursprungsfrågan är ju RAM-lagring typ MP3-spelare (jag har lystnat på olika kvaliteér av MP-3 filer av samma låt och här låter det sämsta riktigt surt jämfört med CD-ljud, rätta mej om jag har fel).
Och sen kommer ju hårddisk-lagring som väl kan göras med mer eller mindre hög samplingsfrekvens. Med tanke på att audio-DVD funnits så länge utan att slå igenom kanske tyder på att vi är nöjda med CDn`s
ljudkvalitè? Är jag ute och cyklar?

rolnor
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/18 :  23:27:06  Show Profile Send Stickan a Private Message
Vad jag vet finns det c:a 5000 titlar på HDCD, för lite hjälp i alla fall kolla denna sidan:
http://www.hifimusic.se/hdcd/index.php?page=home

Har själv en spelare som läser HDCD-skivor och tycker det låter klart bättre än vanliga cd.
Har haft möjlighet att jämföra "samma" skiva - en på HDCD och den andra på vanlig cd - HDCD vann!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/18 :  23:44:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Amarok vanlig cd VS Amarok HDCD....HDCD`n vann här med.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/19 :  10:42:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju inte enkelt att säga så bestämt att HDCD är bättre än CD. En HDCD skiva är oftast en audiofil utgåva och är därmed bearbetad med större omsorg jämfört med en vanlig CD. Det finns ju faktiskt en heldel CD skivor (i min värld)som låter otroligt bra och de flesta HDCD skivorna finns inte i något annat än HDCD och går därmed inte att jämföra med motsvarande CD. Sedan det här med att det inte finns så många SACD´n. Det är fel enligt mig, det finns fler SACD än DVD-A. Man ska inte glömma att skivbolagen förmodligen tycker att det är krångligt och dyrt att göra SACD/CD. Man vill tjäna pengar billigt och snabbt och därför så blir ändå de flesta utgivningar på vanlig CD. Den mesta musiken är ändå dagsländor som snabbt faller i glömska. Jag tycker annars att SACD/CD är ett suveränt format som fungerar på alla spelare men naturligtvis ska man ha en multispelare som klarar båda dom nya formaten. Skivbutiker och internethandeln är inte heller så intresserade av att ta in och sälja SACD/DVD-A. Dom kanske inte äns vet vad det är för något. Blue ray eller HDDVD som musikskiva tror jag inte på. Varför ska man använda en skiva på 25 eller 50GB för lite musik, det räcker med att bilden blir bättre.

Edited by - gcs on 2007/02/19 10:47:45
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:30:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, för eller senare så lär väl ett av blålaserformaten formaten vinna kampen och när det väl händer så kanske det kommer en del musik också. Tillverkningskostnaderna för en blålaserskiva är hog inte så mycket högre än för en CD-skiva och skivbolagen kan ju alltid trycka in en musikvideo eller två också för att ge lite "mervärde" för de som inte laddar ned via nätet.

Tänk också på att man alltid behövt speciella spelare för att klara DVD-A och SACD vilket nästan per automatik inneburit att formaten endast köpts av entusiaster, men båda blålaserformaten har som sagt MLP (och högupplösande DTD/DD som också borde ge samma kvalité) som standard vilket innebär att markanden blir större.

Man kan ju också tänka sig att en del bolag gärna vill utnyttja det (något) bättre kopieringskyddet på blålaserskivorna, om inte annat så är det ju i många länder olagligt att göra en kopia av en blålaserskiva eftersom det per automatik innebär att man "knäcker" ett kopieringsskydd (samma sak gäller redan nu DVD), det lagskyddet fungerar inte för CD då den helt saknar kopieringsskydd.
Tyvärr innebär det lagskyddet också att även privata kopior är olagliga (dvs, om inte explicit tillstånd ges i licensavtalet så blir det olagligt att kopiera över musik till ex. sin Ipod).

Men visst, det är nog ganska troligt att det snarare är nedladdning via nätet än blålaser som så småningom kommer konkurrera ut CD-skivan (även om den säkert kommer finnas kvar som marginellt fenomen länge än, ungefär som vinyl idag).
Som gcs redan påpekat är det ju dessutom många gånger redan i studion och vid mastringen som det brister i kvalitén och då spelare det ingen som helst roll vilket format som används för att till slut spela upp musiken.


Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:42:47  Show Profile Send rolnor a Private Message
Så då menar du att våra öron är nöjda med CD upplösningen

rolnor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:46:13  Show Profile Send rolnor a Private Message
Instämmer helt!!!

rolnor
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:48:48  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Det är ju inte enkelt att säga så bestämt att HDCD är bättre än CD. En HDCD skiva är oftast en audiofil utgåva och är därmed bearbetad med större omsorg jämfört med en vanlig CD. Det finns ju faktiskt en heldel CD skivor (i min värld)som låter otroligt bra och de flesta HDCD skivorna finns inte i något annat än HDCD och går därmed inte att jämföra med motsvarande CD.

Jag jämförde samma titel på cd resp HDCD mot varandra och anser att HDCD-utgåvan låter klart bättre, det anser nog McSquare också när det gäller Amarok utav Mike Oldfield.
Spelaren måste naturligtvis ha HDCD-dekoder annars blir det förmodligen ingen skillnad.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:52:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
CD kan mycket väl ge fullt tillräckligt bra ljud och upplösning, om produktion och mastring görs bra/rätt. Tyvärr är det ofta inte så, vilket nog mest beror på att de flesta lyssnar i MP3-spelare, på radio etc. där kompression etc inte avslöjas lika tydligt som i våra "fin-anläggningar". De flesta som köper cd-skivor, typ 90 % kanske eller mer, spelar dem i betydligt mindre avslöjande anläggningar än vi på forumet gör.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:58:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rolnor: Vad våra öron är nöjda med har ju i praktiken inget med saken att göra. Faktum är att det är ytterst få inspelningar som verkligen begränsas av CD-formatet, det är det som hamnar på skivan det är fel på. En dålig inspelning blir ju inte bättre för att formatet som används för uppspelning klarar 24/196. Sedan ska det ju finnas en marknad också, så länge 95% av alla skivköpare tycker 128 kbits Mp3 låter ok så kommer knappast skivbolagen ödsla pengar på bättre inspelningar.
Dessutom ska man ju ha en anläggning som klarar av att göra formatet rättvisa också vilket bara en väldigt liten minoritet av skivköparna har.

Det finns ingen stor markand för bra kvalite. Vi hifi-intresserade är helt enkelt för få.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:07:19  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag jämförde samma titel på cd resp HDCD mot varandra och anser att HDCD-utgåvan låter klart bättre, det anser nog McSquare också när det gäller Amarok utav Mike Oldfield.
Ja det var ju en skiva, men alla andra HDCD-skivor? Har någon jämfört "Jazz At The Pawnshop" SACD med den vanliga CD-versionen? Jag har själv inte gjort det men jag misstänker att det inte är någon skillnad. Jag har själv en CD-version men jag har inte lyckats att skaffa någon skiva så jag kan jämföra HDCD med CD. Jag har märkt att man i Sverige släppt en del HDCD skivor utan att ange det på inläggsbladet. Jag tror att det är så att man måste betala en licens för HDCD.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:24:12  Show Profile Send rolnor a Private Message
f95toli:

Du har rätt,dom som inte är nöjda med CD-formatet är ju vinyl-fanatiker (inte illa menat)och dom är ju ännu färre än vi vanliga
Hi-Fi-nördar. Men om man har lite visioner så tycker jag mej se att det kommer finnas en Blueray spelare i varje PC inom en mycket kort tidsrymd, spel och programvara kommer att ligga på Blueray och CD och DVD kommer att vara då vad "disketten" är för oss nu.

rolnor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000