HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivpuck/klämma eller inte ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2002/11/24 :  23:09:21  Show Profile Send mace a Private Message
Hej Hopp

Jag undrar om det är någon som har synpunkter på användningen av record clamp/puck ??

Själv har jag inte provat någon av typerna ännu.

Använder Rega P9 (mk1) så jag sliiper oroa mig för fjädringen iallafall

Alla sunpunkter välkommna (+ gärna nån bra diy-grej)

Tack&Hej

Magnus/bristol

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2002/11/24 :  23:20:42  Show Profile Send mace a Private Message
sunpunkteravafanjagkanjuintestavaassåsåjagsägerattjag gjordeenDolphLundgren :-)

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/24 :  23:33:50  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Det beror på. Med skivor som är buckliga och/eller skeva är det en klar fördel att använda puck/klämma då detta kan hjälpa till att platta ut dem samt hålla dem plant mot skivan.
Vad gäller skivor i bra skick så kan jag, vid användning av min spelare, skönja en högre klarhet och detaljeringsgrad i ljudet. Jag upplever också att knäpp och knaster hörs mindre. Det kan dock, med en del skivor, upplevas som att lite "livlighet" försvinner med klämman. Det är också enklare (snabbare) handhavande om man ej använder klämman. Generellt föredrar jag dock ljudet med klämma.

Vad gäller skillnader mellan klämma/puck så tror jag inte att skillnaden är betydande så länge konstruktionen är bra eller vikten är tillräcklig. Spelare utan flytande upphängning kan också användas med en tung ytterring för att ytterligare stabilisera skivan.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2002/11/24 :  23:36:57  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Haj mace.

Rega själv är kraftigt mot allslags vikter/puckar.

MVH janne

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/24 :  23:50:39  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Är inte spelaren byggd för att användas med tunga puckar så ska man nog akta sig för att använda puckar av det mer extrema slaget. Risken är väl att man lyckas skada spelaren.

En länk till en DIY-ytterring: http://www.aca.gr/equip12.htm#DIY

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/25 :  01:26:28  Show Profile Send nin a Private Message
Spelare utan flytande upphängning kan också användas med en tung ytterring för att ytterligare stabilisera skivan.

Nja, på nya VPI TNT HR-X som är flytande (luft kuddar) så får man med en sådan ring.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/25 :  02:51:59  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Ja jag vet, men på de flesta spelare med flytande upphängning så går inte dessa ringar att använda.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:33:52  Show Profile Send mace a Private Message
Hupp ! Många bra svar på kort tid

Tackar o bugar o kör naket tillsvidare

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000