HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lirade PS3 igår jippie!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/15 :  12:18:36  Show Profile Send Snoop a Private Message
Asså jag är helt tagen av denna konsol, makalös grafik och spelen jag testade hade grym "live" känsla.

Hoppas priset går ner lite till så kanske man kan slå til lnär den väl kommer ut i butiker.

Var i sundsvall igår på AVD och där hade de en uppställd som de hade importerat från japan.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:10:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Synd bara att den kommer att kostar över 6.000 SEK och spelen landar väl på minst 600/st... Ärligt talat så känns ca 4.000 kr som en maxgräns för ett TV-spel... dessutom ska man ha en HD-ready platt-tv för att grafiken ska bli optimal, vilket iofs gäller för Xbox 360 också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/15 14:11:44
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:34:10  Show Profile Send Snoop a Private Message
änk på att den har blue ray spelare också, samt att jag sett tester där den spöar både panasonics och samsung bluray spelare.

Så att få en bra film visare och en spelmaskin för 6000 är óm man tänker efter inte såå blodigt.

Men för den normale svensson som troligast bara använder den till spel så tycker jag också att det är för dyrt.

Men Sony har ju sagt att de eventuellt ska sänka priset, då de går så mycket back...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:39:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
På sikt kan det vara bra med Blu-ray, men det är fortfarande osäkert om det formatet eller HD-DVD blir vinnare. Dessutom finns knappt någon film alls i Blu-Ray, inte än i alla fall. Men på sikt och med en eventuell prissänkning kan det kanske vara aktuellt med ett köp.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:26:12  Show Profile
matte76, vad menar du nu? Det finns fler filmer släppta på blue-ray än på hd-dvd i dagsläget.

Den här veckan släpps tex dessa.

Blu-ray Movies:

* Broken Arrow (Fox)
* Chain Reaction (Fox)
* Chronos (Koch)
* The Departed (Warner)
* Entrapment (Fox)
* Ladder 49 (Buena Vista)
* The Marine (Fox)
* Phone Booth (Fox)
* Planet of the Apes (Fox)
* Reign of Fire (Buena Vista)
* The Sentinel (Fox)
* The Usual Suspects (Fox)

HD DVD Movies:

* The Departed (Warner)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:36:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Blue ray kommer med all säkerhet stå som vinnare. Jag postade om det för ett tag sedan, den amerikanska porrbranchen har valt blue ray

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:42:53  Show Profile
quote:
Blue ray kommer med all säkerhet stå som vinnare. Jag postade om det för ett tag sedan, den amerikanska porrbranchen har valt blue ray


Ja det där blir man snurrig av alltså, för nån vecka se förbjöd dom alla porrsläpp på Blue-ray, nu är det okej igen, så håller dom på

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:52:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Synd att en så sjuk branch ska kunna vara med å spela om sådant här

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:54:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Betamax förlorade slaget mot Vhs av samma anledning

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:12:07  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag håll på 2000, klart det bästa bild fik man från det systemet.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:29:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte76, vad menar du nu? Det finns fler filmer släppta på blue-ray än på hd-dvd i dagsläget.


Jag hade fel, sorry. Skrev vad jag trodde vilket borde framgått. Men det är fortfarande osäkert vilket format som vinner i framtiden, nu ska ju en HD-DVD-spelare släppas till XBOX 360: http://www.discshop.se/shop/prod_promo.php?lang=&id=374&lang=se&subsite=games&&ref=

Kanske är det bäst att avvakta om valet PS3 vs. 360, åtminstone om man även ska ha maskinen som film-uppspelare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/15 18:32:25
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:37:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur avancerade (läs djupa) är dagens Tvspel ?
Det har varit datorns stora fördel tycker jag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:05:08  Show Profile Send B-200 a Private Message
de nya tv spelen är grymt bra komplicerade och nu har de communitys och forum för online spel som enbart man fick hos datorn. så gränserna suddas ständigt ut. ps3 är ju ett "underhållningssystem" med allt vad det innebär, men det är fel att ett glorifierat tv spel prisas mot den tänka målgruppen. jag menar hur många av oss hade haft råd att köpa ett tv spel när man var tonåring för 6000 kronor och spel och tillbehör till typ 10 K direkt vid släppet?

fast iofs alla ungar man ser på bussen har i-pod, laptop, bling-bling och ds-lite....hur fasen gör de?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/02/15 19:06:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:18:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
fast iofs alla ungar man ser på bussen har i-pod, laptop, bling-bling och ds-lite....hur fasen gör de?


Klubbar ner gamlingar ?


Dessa elektroniska mojängerna har blivit var man grej helt enkelt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:08:22  Show Profile Send regner a Private Message
Jag tycker personligen inte att 6000kr för ett ps3 är minsta blodigt. Man får en blueray baserad monster maskin som är såpass kraftfull att det kommer ta flera år för värsting gamingdatorerna att komma ikapp. 7ggr 3200Mhz är verkligen sjukt snabbt! Att man dessutom inte har något operativsystem som slöar ner allt betydligt adderar STORT. PS3ans prestanda kommer att stå sig i många år.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:11:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns det mus till den föresten ?
Avsaknad av mus har hindrat mig från att överhuvudtaget tänka på ett Tv spel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:13:23  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag spelade själv för några veckor sedan och det är en bra maskin. När det gäller möss så går allt via bluetooth till ps3, fast du använder handkontrollen till spel...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2007/02/15 21:14:10
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/15 :  23:18:36  Show Profile Send Peg a Private Message
regner: nja värsting gaming datorerna har redan mer rå prestanda.
Grafik chippet i PS3 är ett nvidia chip av förra(!) generation med kastrerad minnes bandbredd tex. Cell CPU'n har shysst minnesbandbredd men alla cpu coresen är in order och har lite för slöa lokala minnen och är allmänt jiddriga att programmera. Den kan nog vara likvärdig med en intel quad core CPU av värsta snitt idag.

Men !

PC spel utnyttjar aldrig värsting hårdvaran fullt ut eftersom så lite del av marknaden har sådan hårdvara och att spelen måste funka överallt så det är i princip omöjligt att maxa spelen för någon viss kombination av hårdvara. Det är här som konsolerna har sin riktiga styrka och spelen kan klämma ut sista droppen ur dem eftersom alla PS3or kommer i allt väsentligt att ha exakt samma specifikationer.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/16 :  07:49:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Å andra sidan så kan man oftast välja hur höga grafikinställningar man ska ha i ett PC-spel. Half-Life 2 tex kan se ruggigt bra ut med högsta inställningarna och en riktigt bra dator med fett grafikkort, men kan även liras på sämre datorer och se sämre ut med lägre grafikinställning i spelet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/16 :  09:41:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
fast du använder handkontrollen till spel...

Det är just det jag inte gillar. Till o med spela som konverteras för att fungerar till Pc lider av att spelen var gjorda för handkontroll.


Nä tacka vet jag friheten som musen ger

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:29:27  Show Profile Send Peg a Private Message
Visst är det så matte och det är precis där skon klämmer eftersom utvecklarna måste lägga ner tid på att stödja massor av olika grafikkort och upplösningar olika mycket minne, olika CPUer (med 1-4 kärnor,olika special instruktioner mm) osv och det blir aldrig optimalt eftersom mängden kombinationer är i princip oändlig.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/16 :  12:51:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kanske inte, men de högsta grafikinställningarna är det väl bara de bästa grafikkorten på marknaden som klarar av med bibehållt flyt i spelet? En PC ligger alltid längre fram grafikmässigt än TV-spel då prestandaförbättringarna och den tekniska utvecklingen går fortare (uppenbarligen) gällande datorer. De bästa PC-datorerna brädar väl PS3 och Xbox 360 ganska klart? Kostar iofs mycket mer också. De nyaste och mest prestandakrävande PC-spelen lär väl bli snyggare med en sådan dator än motsvarande PS3-spel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:32:24  Show Profile Send regner a Private Message
Här håller jag inte med.

Jag tror personligen inte att det finns någon hempc här i sverige idag som slår en ps3a prestandamässigt. Inte än på ett tag. Oavsett om quadcore (det snabbaste som finns att få tag på här i svedala idag är väl 4x2660mhz!?) processorerna är effektivare så kommer de inte i närheten av ps3ans core processor på 7x3200Mhz. Visst har det hänt en del på grafikkortsfronten sen ps3an släpptes men inte nog för att kompensera för cpuskillnaden. Dock så är inte västingdatorerna långt efter... MEN något som ger ps3an ett enormt försprång är avsaknaden av operativsystem och som peg säger, mycket färre variablar att ta hänsyn till. Man behöver med andra ord bara optimera spelmotorerna för en cpu och ett grafikkort.

Ett konkret exempel är Dreamcast som var utrustad med en hitachi (core teknik om jag inte missminner mig) cpu på 200Mhz. Ni alla som har spelat tex Shenmue 2 vet vad jag snackar om för grafiken är helt enkelt makalös om man ser till den mediokra hårdvaran.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:41:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Regner: Du jämför äpplen med päron när du bara tittar på frekvensen. Dagens spel är inte direkt cpu-krävande i jämförelse med gpu kraven heller. I framtiden kanske dom tom avbelastar cpun från fysikmotorn och låter gpun ta hand om det.
Och ett operativsystem har PS3 om än det kanske är väldigt minimalistiskt.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:09:29  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
De bästa PC-datorerna brädar väl PS3 och Xbox 360 ganska klart?


Tekniskt sätt är den bästa PC maskinvaran bättre men ta en titt på tex. Gears of War till XB360.

Det hela handlar om att kunna utnyttja varenda skum lite finess i varje chip som sitter i maskinen, fylla minnet till max och veta om att alla maskiner ser exakt likadana ut som den du testar på.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/02/16 :  18:29:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Sen får man ju inte glömma att när det gäller spel, så är det väl ändå spelkänslan, spelglädjen och storyn m.m. som gör det kul att spela. Inte hur många mhz processorn är på eller liknande.

Jag menar, vem väljer "den bästa" stereon, om det inte finns några bra skivor till den?
Inte jag iallafall ;)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000