När det gäller att sätta text på paneler av olika slag kan man, som det står tidigare i denna tråd, skriva ut texten mm bakvänt på laserskrivare och därefter använda strykjärn för att smälta svärtan så att den kladdar av sig på panelen. Enligt inlägg här ovan var det problem med att föra över alla små delar av text eller grafiska delar till panelen.
Det finns ett bättre och säkrare sätt att föra över texten. Man skriver ut det som skall överföras bakvänt på laserskrivare sedan limmar man fast pappret på panelen med svärtan mot panelen. Därefter värmer man en platta på spisen till ca 225 grader. Lägg panelen på plattan och när panelen är varm börjar man gnugga på pappret med ett trubbigt hårt föremål. Något vanligt verktyg kan gå bra. Gnugga varje tiondels mm över hela pappret.
När man är klar kan pappret tas bort och ALL text eller grafiska linjer och prickar har överförts.
Metoden kan också användas när man skall etsa kretskort.
Har jag kommit på detta själv? Naturligtvis inte jag har varit inne på Kenneth's hemsida såklart!
Vet inte hur relevant det är i den här tråden, men hur får man till snygg text på en lackad panel ?? gnuggbokstäver var det första jag kom att tänka på , men vart får man ta i sådana nu för tiden ??
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning
Det är mycket viktigt att plåten är helt ren innan man börjar stryka, jag kör med Aceton och papper. Gör stor skillnad. Började med att köra den i diskmaskin sedan T-röd men det hjälpte inte..