Author |
Topic |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/02/14 : 12:25:04
|
Jag har ett kul bygge på G: ett GG-försteg med fjärr. Ur mina samlingar har jag grövt fram ett chassi (gammal Inmac-låda) på 22x6,5x12 men när jag nu sitter med motorpoten i hand inser jag att den behöver vara djupare - 20cm skulle inte skava i ljumsken.
Jag har hittills byggt det mesta på Hammonds chassin (jättebra) och på två chassin jag ärvt av Lasse Ohlsson (tack Lasse!) och labbar med att "gröpa ur" hoplimmade bitar av itusågade hyllplan (furu och bok). MEN jag hittar inte direkt några bra lådor som är "inbyggda" - alltså antingen chassin som består av två U-formade delar eller som består av lock/botten och front/bakstycke som skruvas ihop på något sätt. OCH som är billigt.
Idéer? |
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/02/15 : 09:01:13
|
Djäkligt snyggt men inte direkt budget - sätter det här som en favoritlänk. En vacker dag vinnar man väl 72 mille på LOTTO ...
Tack! |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/02/17 : 02:01:19
|
Resonans hade kopt fran italien. Snygga och relativt billiga. Kommer tyvarr inte ihag adressen.
(Greetings from S.F.) 24 grader plus!
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
Yunick
Member
234 Posts |
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/02/17 : 23:03:15
|
En annan variant som skulle kunna bli fint är att bygga med U-sido/bakplåtar och fästa topp/bottenplåtar rakt i dem. U-balkar med HE-standard för höjdmåttet borde ju nästan säljas i bulk nånstans. I aluminium förstås. Så här, om jag får rita en enkel principskiss på lådan sedd rakt bakifrån (eller framifrån) med monospace:
quote:
--------------
-- --
| |
| |
-- --
--------------
Hoppas det är någorlunda begripligt. En till U-balk för baksidan, som då ligger "infälld", skulle vara idealiskt. U-balkarna kan användas som skenor i en möbel/rack av lämplig bredd, och med HE-standard i avstånden mellan fästpunkterna för grejerna, så man kan skjuta in förstärkaren som om det vore en låda. Med front av lämplig storlek och modeschang skulle lådan kunna vara snygg och hållbar både stående för sig själv och inskjuten i en sån där rack-konstruerad möbel. Förborrade och frästa uttag i bakside-U-balkarna, olika varianter på perfplåt för botten och topp (och förstås customplåtar för folk med extra behov: hål för rör och sånt) skulle sitta megafint. Sånt här har jag aldrig sett säljas nånstans. Det närmaste man kommer är proffsracken, men de är så erbarmligt fula, dyra och dessutom för klent dimensionerade för att funka till tunga hemmagrejer, och de verkar alla vara gjorda av lackad plåt. Jag vill ha aluminium eller rostfritt. Kanske dags att börja göra sin egen DIY-lådserie? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 11:31:30
|
Har någon handlat från ATI-Research, Thailand resp. Audiokit, Italien och kan berätta om sina erfarenheter? |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 13:53:56
|
Jag har handlat från Audiokit och det har fungerat jättebra. Hade en liten repa i en frontpanel och skickade ner en bild på den och fick en ny frontpanel.Går bra att betala med banköverföring om man inte vill använda kort Denna firma är annars också kanon att ha att göra med http://www.thlaudio.com/ Lite krångligt att beställa bara då man skall faxa in sin beställning i övrigt helt suveräna
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 15:27:21
|
Sb, Besök den lokala återvinnings-stationen. Man får mycket ideér bara att gå runt och vända och vrida på saker. Jag ville ha en låda som jag kunde öppna från alla håll, för att komma åt. Och lådan blev ett "mekano" av material från återvinningen. Tar lite tid, men blir ju lite exra kul när det är klart.
Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 15:31:11
|
Jag giller återvunnet. Speciellt till chassin duger det mesta, men det här är en beställning. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 15:45:54
|
Har gjort några beställningsjobb i chassin från audiokit, de var helt OK. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 17:58:07
|
Priser då? Det står ju pricer på hemsidan men jag fattar det som att frakten kan bli hög. |
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 18:52:29
|
Vi handlade därifrån förra vintern (Audiokit, alltså), bra service och frakten på vårt 35kg (!!!) tunga paket gick på 30 Euro. Hemkört till dörren av en stackars kvinna som använt truck för att få upp det på budbilen |
- never stop exploring - |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 20:26:40
|
Jag försöker rädda ett chassi som iofs passar bra men som har massa elaka hål sedan tidigare varför det måsta snickras till ett nytt bakstycke... Jag gissar att det blir ett chassi häridrån, men väntar på svar från andra sidan jordklotet. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/05 : 15:58:07
|
EAR: quote: Jag har handlat från Audiokit och det har fungerat jättebra. Hade en liten repa i en frontpanel och skickade ner en bild på den och fick en ny frontpanel.Går bra att betala med banköverföring om man inte vill använda kort Denna firma är annars också kanon att ha att göra med http://www.thlaudio.com/ Lite krångligt att beställa bara då man skall faxa in sin beställning i övrigt helt suveräna
Jag har fått en offert från dem på drygt 820kr på detta chassi. Är det billigt/dyrt. Jag begärde pris inkl. frakt och frontpanel varför det inte låter så illa i mina öron. Men jag har noll erfarenhet av transistorbyggen. PWAD-040
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/05 : 16:56:35
|
är det inkl moms och tull? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/05 : 17:19:53
|
Tillkommer. Jag ska lösa ut mina HiVi 8-tummare (172USD) för 330kr. 3% tull, 25% moms. |
|
|
|
Topic |
|