HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 I stormens öga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/14 :  12:06:46  Show Profile Send Jamo a Private Message
Det är märkligt hur betydelsen hos olika uttryck kan glida för att så småningom (eller helt plötsligt) betyda något helt annat än det ursprungliga. Jag såg just på mitt företags interna hemsida hur man använde uttrycket "I stormens öga" som titel på en artikel om hur en massmedial storm blåser som allra värst. Det är ofta återkommande att man använder uttrycket på det sättet. Ursprunget till uttrycket är att en storm är en roterande rörelse med ett lågtryck i rotationens centrum, och där i centrum blåser det inte alls. Jag har själv varit med om när ett "stormens öga" har passerat, det blir alldeles stilla och lugnt på ett kusligt sätt en kort stund.

Hälsningar Jamo

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/14 :  12:35:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det kanske är en tolkning av att vart man än vänder sig så blåser det värre och det är inget bra ställa att vara på, men jag håller med.
- Ett annat misshandlat uttryck är Minsta Gemensamma Nämnare, som i "språket" betyder nåt helt annat än matematiskt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000