HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NuForce - synpunkter & intryck...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2007/02/14 :  09:48:13  Show Profile Send goldfish a Private Message
Är sugen på att införskaffa en NuForce rigg bestående av följande.

# NuForce P-9, försteg med separat nätdel
# NuForce Reference 9, monoblock

Jag har varit på HembioConsult och lyssnat på riggen med det enklare försteget P-8, men nu kommer ju P-9.

Tar gärna emot synpunkter och era lyssningserfarenheter.
Även gärna en allmän diskussion om NuForce.

http://www.audioprophile.com/sv/agenturer_nuforce.htm
http://www.hembioconsult.se/
http://www.nuforce.com/

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2007/02/14 10:20:16

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:47:12  Show Profile Send Peg a Private Message
Hej,

Har inga lyssnings erfarenheter av nuforce men vad jag vet så finns det bara en negativ review av förstärkaren nämligen:

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1831/

I övrigt har recensionerna gått från positiva till närmast religiösa omdömen vad jag har sett.

Jag tycker du ska lyssna på dem med dina högtalare för att se om förstärkaren klarar lasten (de flesta class-D steg har dålig dämpfaktor så det kan vara bäst att kolla först).

I övrigt tycker jag att det här är intressant läsning om class-D (med Dan D#8217;Agostino,Jeff Rowland,Bruno Putzeys):
http://www.avguide.com/features/class-d/why-class-d.php
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/02/14 :  15:33:02  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det var väl ett par-tre mer eller mindre negativa recensioner i början, eftersom första produktionsexemplaren hade diverse småfel (RF-störning mm.). NuForce bytte ut dessa utan kostnad, men det klantiga man gjorde var att inte ändra modellnamn på de nya fungerande enheterna. Så ett par gamla enheter, som ägaren antagligen inte visste han fick byta ut, dök upp i tester och det såg därför underligt ut med enbart recensioner med "betyg 1 eller 5".

Vet inte om NuForce räknas till klass D eller N, men de har istället extremt bra dämpfaktor. Jag har ett par Ref8 som ersatte stora Perreaux Reference-slutsteg.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/14 :  16:04:02  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Fast de bytte namn när uppgraderingarna gjordes till 9.02 istället för bara 9.

Personligen tycker jag att de recensioner som lovordar stämmer ganska bra, framförallt tycker jag TAS recension stämmer väl överens med mina egna upplevelser. Kör med ett par 9.02 till mina Sophia med gott resultat. Hade ett annat par tidigare men sålde dessa eftersom jag gick i uppgraderingstankar men av olika anledningar fick jag ändra mig och nu har jag ett par Nuforce igen. Jag har dock inte slutat fundera på att skaffa ett par SE istället.

När det gäller ljudet är de helt enkelt osannolikt bra för pengarna. Eller de är bra - punkt. Men de ger inte den lilla värme som vissa vill ha medan andra kanske upplever som en färgning. Mest imponerande, tycker jag, är basen tillsammans med en oerhört bra ljudbild. Sedan är det ett väldigt plus för mig att de går kalla och att man kan ha dem inne i ett skåp.

När det gäller den kritik de fått att de skulle störa radioapparater så stämmer inte detta hemma hos mig. Däremot har de ett harmlöst men lite irriterande popljud ur högtalarna när de slås på.

Jag tycker inte att man kan gå fel med Nuforce. Man måste upp mot 100000 för att få bättre, åtminstone i min erfarenhet.

Edited by - bfjohansson on 2007/02/14 16:10:32
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:05:07  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har haft en integrerd version av Nuforce hemma för test och hos mig passaden inte alls. Lät helt enkelt illa och all bas som fanns i butiken var som bortblåst.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:12:16  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Lät helt enkelt illa och all bas som fanns i butiken var som bortblåst
All bas... Kanke något fel på stärkaren? Eller har du överdrivet jobbiga högtalare?
Låter ju lite konstigt att all bas bara skulle försvinna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:31:58  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
All bas... Kanke något fel på stärkaren? Eller har du överdrivet jobbiga högtalare?


Det var inget fel på stärkaren, den spelade bra i butiken efter besöket hos mig. Högtalarna är PMC FB1+ och de är tämligen lättdrivna.

Som allt annat inom hifi så var det den viktiga matchningen som inte inföll hemma hos mig.




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/14 :  19:10:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message


Nu har jag uppgraderat min Integrerade IA-7 till 2x100w

Återkommer med intryck!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/16 :  09:07:02  Show Profile Send jos a Private Message
Seg du är räven.. Berätta om det blev lite bättre, klart bättre, mycket bättre eller fruktansvärt mycket bättre?!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:56:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Först arbete sen vila!!!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/16 :  20:49:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag kan väl säga efter lite snabblyssning idag så kan jag konstatera att jag har fått bättre kontroll och bättre fokus med dubblerad effekt.

Tajtare bas oxå!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/17 :  09:36:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nu har jag lyssnat lite mer och kan konstatera att med bättre kontroll över basen så blir djupbilden, upplösning och detaljer även bättre.

Sen vet jag inte om en nätdel behöver spelas in?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:14:44  Show Profile Send nurfen a Private Message
Haha, nja.. Om en nätdel behöver spelas in så är nätdelen usel.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/02/19 :  13:11:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Så här ser i allafall den gamla nätdelen ut


ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2007/02/19 13:14:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000