HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygget igång.. Lite funderingar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/24 :  18:25:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag har kommit igång med mina högtalare nu.. MDF skivora till topp lådora är nu i stort sett ihopsatta, bara frontstyckena kvar..
Men jag undrar lite ifall jag behöver staga lådorna något.. Alla sidor är tre lager 16 mm MDF och största ostagade ytan är 440x250 m ungefär. Jag tycker det käns väldigt stumt så jag undrar ifall stag verkligen behövs.. Jag har ju dessutom tänkt lägga på nån dämpade massa (typ asfalt eller nåt) och även efter en del tokig brainstorming knäskydd (ja såna skumplastknäskydd med lämpligt oregelbunden yta..)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/24 :  20:21:21  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Tja, ska du ha det dött så är det lika bra att staga. Men fasen, trippel 16mm? Staga! Fullständig overkill! BRA! MER!

Allvarligt: Om du nu har varit seriös nog att köra trippel 16 MDF så är det väl lika bra att staga? Du har ju helt klart satsat på att få det resonansdött, så...
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/25 :  18:43:36  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jo faktum är att jag såga till ett stag idag.. =).
jag hade tänkt ha asfaltsmassa på väggarna men jag tror jag kör dämplim med sand i istället.. På detta hade jag tänkt skumplast som sagt.. Knäskydd var det tänkt men det är lite onödigt dyrt.. Skulle haft på lösmeter men var hittar man sånt?

Skickade efter skinn till högtalarna också.. 25 kvadrat fot(ja det säljs i det måttet..) för en nätt summa på 925 spänn..

Kan ju nämna basunderdelen också.. Den kommer bestå av två 16 mm med en millimeters lager med dämplim emellan, insidan av detta kommer det att limas klinkers med dämplim. Bakstycket är 27mm mdf (ribbor limmade längsgående) fronte, botten och topp har jag inte än. Vet inte om det blir mdf (3x16 till fronten och 2x16 till bott och topp) eller kanske cement? eller plywood?? eller plywood i sandsandwich eller mdf i sandiwich eller... eller...

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000