HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjarfrågor om att löda filter (HFLS)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:24:44  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message
Jag och en polare bygger varsitt par HFLS. De har börjat ta form nu, men ett problem återstår: delningsfilter. Våra filterkomponenter ligger och väntar i en låda.

Jag har två frågor som någon förhoppningsvis orkar svara på grundligt.

* Vilka typer av internkablage är tänkbara? Vi har en del tvinnad vanlig kopparkabel liggande (typ sånhär http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=848).

Vad gäller ljudkvalitet etc har vi inga problem med sådan kabel, men hur fungerar det att löda med sådan? Blir det besvärligt när det är väldigt många små ledare som ligger och spretar?

* (En stor fråga:) Hur löder man?

Jag har vissa minnen från tekniklektionerna på högstadiet när vi satte ihop en radiomottagare genom att löda ihop kondensatorer, motstånd och någon spole ovanpå huvuden av nubb vi slagit ner i en liten träskiva. Men minnena är vaga och jag behöver verkligen grundlig hjälp här...

Hur gör man för att göra snygga/stabila lödningar om man konstruerar filtret ungefär som i HFLS-artikeln? (http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html)

Löder man rakt "i luften", utan något underlag? Tvinnar man komponentbenen och löder kanske? Måste man inte lyckas få upp hyfsat hög och stabil värme på lödstället innan man applicerar lödtenn?

Kort sagt: har någon lust att göra en grundlig beskrivning av hur man åstadkommer resultat ungefär som i HFLS-artikeln:



Rasmus

(på http://rasmus.einarsson.net/blog finns en dåligt uppdaterad sida med bilder och lite beskrivningar av vårt lådbygge)

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:30:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Var bor ni, Rasmus ?
(Tänkte mest på om det finns nån i närheten, som skulle kunna visa och lära er)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rasmonator
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:15:29  Show Profile  Visit Rasmonator's Homepage Send Rasmonator a Private Message
Tingsryd, några mil söder om Växjö.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:26:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då har du ca 8 mil till mig som gjorde första filtret (det är min blåa handduk på bilden!)!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/13 :  20:25:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
15 mil till mig, i veckorna. Fast EA har nog bättre utrustning, om han har tid.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/02/16 :  13:41:17  Show Profile Send Hasse a Private Message
kruxet är att värma upp båda benen som ska sammanfogas. Som du säjer så är det ett bra tips att tvinna ihop benen först. sätt lite lödtenn på lödkolvens spets och lägg spetsen så den är i kontakt med båda benen. Tillsätt lödtenn så sugs den upp mellan benen. sitter benen ihop utan att glappa så är lödningen lyckad.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:21:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ganska stor lödkolv och värm benen och tillför lodet mot komponentsbenen hellre än lödkolven.
Håll komponenterna så stilla det bara går tills lodet svalnat. När lödningen är klar skall du ha en blank fog som inte ser ut att ha mycket eller någon ytspänning. Bättre med för mycket lod med detsamma. Är bara komponenterna varma nog så flyter lodet ut och bra. Du kommer se att där lodet har kontakt med komponenterna är övergången inte likt en droppe utan mer som en del av materialet.

Stor lödkolv ger snabb värme. Tillför man värmen under lång tid kommer du snarare värma upp hela komponenten än bara den delen du vill sammanfoga.

Tekniken att tvinna komponenterna kan vara till viss hjälp som många tidigare skrivit.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2007/02/17 :  00:51:36  Show Profile Send flintan a Private Message
Om du ska löda kabel med många ledare kan det vara en bra ide att tvinna ledarna och hetta upp dom och lägga på lite lod innan du löder fast dom.

Tänk på att fixera delarna som ska lödas ordentligt innan så det inte finns risk att dom flyttar på sig medans lodet stelnar.

Delningsfilter är rätt enkelt att löda, kommer säkert att gå vägen. Om du känner dig osäker så kan du ju alltid testlöda lite på något annat innan.

Annars som Hasse och vemsom redan sagt. Lycka till!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000