Author |
Topic |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/13 : 16:21:37
|
Ja hur kommer det sig att då man tittar på bilden i så ser den lite suddig ut.som aningen oskärpa... Men om man tar den till sin "naturlig storlek" så är den klar som en fjällbäck.... och förstorar man så kan man snuddande se microskåpiska smådjur om man vill.. usch... skojar...
Detta är vansinnigt irriterande.. Varför sker detta,, och HUR gör man för att det INTE skall bli så? menar sudd o inte smådjur..
För det ser ju ut som kameran inte har bildkvalitet fast den ju har det........ |
Driver Mayros hifidagis
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/02/13 : 16:30:45
|
Om du menar att den ser suddig ut när du tittar på den i mindre storlek än den faktiskt är, dvs "zoom" på kanske 40% så beror det helt enkelt på att datorn är "slarvig" när den räknar fram den mindre bilden.
Edit: Det kan bli bättre beroende på vilket program man använder och hur detta är inställt. Jag har bl a XnView på datorn och där kan man välja om man vill ha slarvig eller noggrann zoom. Det senare gör såklart att det tar längre tid att ladda upp varje bild. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/02/13 : 16:37:38
|
Att skala om bilder är en hel vetenskap ... som mer eller mindre hoppas över av de flesta bildvisarprogram :)
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/14 : 00:31:19
|
ojojojoj..ajajajajaj... varför varför varför kan det inte BARA vara att trycka av o ta en bild för.... En sak till man måste lära sig..hualigen...
var kan man läsa om sådant då?? menar hur man "skalar ner" så bilderna blir klara i datorn.......Eller är det min dator som gör fel??
totalt hjärnsläpp snart blir det... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/02/14 : 00:57:59
|
Är det inte så att du luktat på Jämshög-dunken för mycket och bara behöver lite starkare synhjälpmedel |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/02/14 : 10:40:20
|
tror inte det.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2007/02/14 : 23:09:27
|
Testa att visa bilden i 100%, 50%, 25%, 12,5% osv.. halvera. Då blir det säkert skarpt, när datorn ska räkna om i andra procent blir det alltid lite fel/distorsion för mig med i Photoshop. Det är pixlarna som ställer till det, jag är inte ett geni på sånt här.. men har märkt det. |
Stereo Audio |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/02/19 : 19:04:00
|
Ja det är de tal som är jämt delbara med 2 som ger minst problem att skala ner eller upp bilder.Mvh Kristofer |
|
|
|
Topic |
|