HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Försaka annan hobby för hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  09:48:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag älskar motorcyklar. Är 40 i år och har haft 15 motorcyklar i mitt liv. Inriktning har varit skogsmaskiner, både lättare offroad och enduro samt stora touringmaskiner för långfärder. Jag har "bara" haft en motorcykel i taget, men ganska ofta bytat mellan dessa två kategorier vid varje byte....sålde min sista hoj i sensomras och satsade dessa pengar på min hifi! När kommande sommar är här har jag noll möjlighet att köpa motorcykel, det blir min första sommar sedan jag var 14år utan motorcykel (jo, redan som 14 åring hade jag en Honda Dax, 6,5 hk och toppade över 100)

Vad kommer att hända då?

Finns någon annan som känner igen sig?

Jag njuter ärligen av min anläggning och inser att i Sverige har vi ett par månaders bekväm säsong för motorcykel och med god musikåtergivning har vi varje dag som säsong!!! Jag tror nog att de flesta här tycker jag tänkt rätt eftersom vi är entusiaster med hifi, men det hade varit intressant och höra ifall det finns någon annan som faktiskt tagit ett (för mig) så pass drastiskt beslut? I mitt fall då, lägga ner min personliga frihetskänsla med motorcykel till hifi'ns fördel?

Artphotography

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  09:59:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju det där med segelbåtar då... Saknar fortfarande Draken vi hade för många år sedan.

Men nio meter fernissat trä kräver ju en del jobb på våren, minst sagt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:09:36  Show Profile Send U1 a Private Message
Tvingades nästan att ta samma beslut, krockade ganska brutalt 2002, blev rullstol ett tag och en hel drös benbrott.

Hifi är inte ett substitut till mc. En vacker sommardag går man inte in och lyssnar på musik. Jag saknade mc´n något så otroligt i början, speciellt när man hörde någon på infarten till stan på 12000 varv, växel efter växel.

Saknar fortfarande mc´n varje säsong!

Du får spara till nästa säsong
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:19:54  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag sålde min sista Mc -89 efter att en del av mina kompisar gått tråkiga öden till mötes i samband med Mc olycker.
De första åren var det ett rejält sug när de första värmande solstrålarna letade sig fram och det gröna i naturen visade sig kunna tränga undan det gråa.

Jag är helt botad nu
Förra våren köpte en kompis till mig en Ducati, helt underbart vacker, och ett ljud som gör att man blir rejält upphetsad. Han tjatade att jag skulle ta en provtur, men jag misstänker att det är som ett drogberoende och man skall inte ens smaka för då är det kört.

Sitter nu framför min hembio med hög volym och tittar på Tokyo drifters i stället

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:28:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ajdå U1 det är riktigt otäckt det där...gissar med din beskrivning att det är snabba hojar som gäller för dig! Ja det var ett tvingat beslut förstår jag.
Denna säsong som kommer nu har jag ingen chans på hoj (pengamässigt) men jag tror nog inte jag kan lägga det helt på hyllan utan ska börja spara redan nu och kanske köpa nästa vinter till "vinterpris". Fast vi håller på att renovera ett gammalt hus så det är långt ifrån säkert att jag fixar det...

Bernt: Segling är underbart. Jag känner inga seglare och har seglingserfarenheter som täcks på en hands fingrar, MEN de gånger jag varit med så har jag bara totalt älskat det. Jag är fullständigt övertygad att om jag umgåtts i seglingskretsar hade jag varit totalt biten. Glömmer aldrig när jag stod på akterdäck på en Aphrodite 44 (tror jag) en ketch, dubbelmastad i 16m/s för kryss i Stockholms skärgård. Vattnet sprutade upp över relingen och det var bara överjävligt grymt. Snacka om adrenalin

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:34:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Audionet: är man "fart" entusiast och kör "riktiga" sporthojar, då ska man kanske fundera flera gånger då alla kan vara överens om att det är förenligt med stora risker. Klokt att inse detta Ducati är annars mycket beroendeframkallande även om jag inte är sporthojentusiast - ljudet är nog skönast av alla...
Min syn på motorcykelglädje är givetvis inte riskfritt, men det handlar mer om ett brutet nyckelben i skogen än att sitta som en fluga i fronten på en Scania.

Artphotography
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:44:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja Dan, segling är häftigt. Draken vi hade är ju en "våt" båt dvs den är smal, lång och låg och tar mycket stänk och sådär. Regnställ är rekommendabelt när det är lite hårdare tag när man går på kryss. Det är salt, fysiskt krävande och jäkligt häftigt.
Spinnakersegling så skummet yr... Oj, nu blir jag alldeles sjuk ju.

Idag skulle jag kunna tänka mig en katamaran, en liten Hobiecat eller nåt. Det hade varit riktigt kul.

Jag har en känsla av att den här tråden passar bättre under off-topic... OK att flytta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:45:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Inga problem

Artphotography
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:52:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är hela tiden ett "pusslande" bland olika intressen.
Jag är imponerad av folk som går in med 110% på ett intresse men skulle inte klara det själv, det finns så mkt kul att det skulle bli tråkigt med ett renodlat intresse för "en" pryl.

Men det är jag det.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:56:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Själv tillbaka på två hjul efter ett uppehåll på 3år.

Saknade det inte så mycket som jag trodde när jag var utan, men små barn + gammalt hus tar ju en del tid så jag hann väl inte känna efter ordentligt!

Spara och köpa till vinterpris låter som en bra plan - lycka till så kanske vi ses på någon träff nästa sommar!

Själv skall jag slipa insugningsgummin och rörkrökar för att släppa loss en antal fler ponnys till våren!

/R

[Edit] Kör just nu en XJR-1200, om någon undrar!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/02/13 13:44:58
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:07:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Cittroman: håller fullständigt med att många intressen innebär pusslande av både tid och ekonomi. Sitter tveklöst själv med ganska många intressen....

McGyver: Hade varit coolt och dra en repa på eftermiddagen och sedan lyssna grymt ljud på kvällen

Artphotography
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:13:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
...eller - lyssna till ett grymt ljud när du drar en repa!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:17:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hoj känns som ett måste.
Numer mer kör jag en kawasaki Er-6n
Kul o billig hoj
Tidigare så har det varit Ducati.
Saknar visserligen ducceljudet men Kawan får duga

Bra ljud vill man ju också ha men eftersom jag är en sådan där DIY nörd så får det bli hemmabyggen på den fronten.

Bernt: Har också haft en Drake. Attans trevlig liten båt.
Men mycket jobb med allt trä

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:28:30  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Själv skulle jag aldrig sälja min hoj till fördel för hifi. Aldrig att jag vill separeras från min ögonsten, en HD Sportster 1200 -89. Man får försöka bygga upp ett hifisystem sakta men säkert utan att sälja hojen för att få kapital.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:57:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tobbe: Har läst massor av gott om den jag är inte helt överens med utseendet men tycker faktiskt den växer desstu mer jag ser den. Är du nöjd? Lite lagom sådär...eller?

Bynne: nej, det var svårt beslut. Det blir nog något hojaktigt nästa säsong igen

Artphotography
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:09:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag är hel nöjd med den
Som det känns just nu så kommer jag ha kvar den hojen i några år.
Attans kul att köra. Man kan krypa fram mot tanken o få lite mer crosstuk på körställningen. Funkar även att stå upp o köra den
Den är relativt lätt så den är lätthanterlig mm.

Nackdelar.... humm inte som jag minns just nu
Jo att vår kära regering vill höja försäkringen med en hisklig massa procent

Får väl ta o komma ner på besök när det börjar bli hojväder igen


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:08:18  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Ja du Dan, jag har satt ut stora delar av min anläggning för försäljning ENBART för att få loss pengar till en mc....

Tycker att det är öken att sälja av stereon men jag var hos ett par mc-handlare i helgen och nu går det inte längre. Måste ha en liten en till våren. Jag får styra om pengarna från Hifi´n till mc:n. Kommer dock att ha rätt så bra stereogrejor kvar sedan men dock inte i samma prisklass.
Tyckte att jag hade hittat rätt i hifiträsket nu men så kom tvåhjulingsabstinensen och nu får jag börja om med Hifi:n istället.

Frihetskänslan med mc kan ALDRIG ersättas med något annat! I alla fall inte med en bra anläggning. Möjligtvis med vara ensam på öppet hav i en snabb båt eller full rulle på ett par skidor ner för en gigantisk bergstopp. Men med musik..nix!
Underbart med musiken också men det är inte alls samma sak.

Här är två saker som du eventuellt kan ersätta mc:n med. Hade jag dött i någon av dessa situationerna så hade jag dött lycklig!

http://www.youtube.com/watch?v=EsaoL9hNANM

http://www.youtube.com/watch?v=Rd8AJdcnw4A

En total frihetskänsla som aldrig kan ersättas i mina ögon i alla fall....
Dock är bägge alternativen kanske rätt dyra i längden.


quote:
Det blir nog något hojaktigt nästa säsong igen


Du bor ju i Skåne precis som jag. Stick ner till Tyskland och hämta en mc. Det skall jag göra och det blir min 4 mc jag tar hem. På vissa modeller skiljer det en hel del på priserna..





"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2007/02/13 17:11:38
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:29:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Snoddas: Jag vet att det blir hoj igen. Det handlar bara om NÄR jag sparat ihop tillräckligt för att köpa en. Vet faktiskt inte riktigt vad heller....
Jo, jag kollar mobile.de lite då & då. Jag är lite inne på motorcykel som de SKA se ut - Yamaha XJR1300, den går för bra pengar, men sen är det där med försäkring....

Inte denna sommar, men nästa ska jag ha en

Artphotography
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:39:01  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Jag är lite inne på motorcykel som de SKA se ut - Yamaha XJR1300


Märks att vi är i samma ålder. Det är sådsn typ av maskin jag letar efter. Det var en Honda CB 1300 jag tittade på i helgen.



Hade en ZRX 1100 innan och kan mycket väl bli storebroren nu dvs. 1200:an.



Får se vad det blir längre fram i vår.

Försäkringen kan ju inte bli så dyr. Du bor ju på landet å e gammal nu. Under 4000Sek helförs./helår för en XJR är ju inte blodigt, eller hur?



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:53:19  Show Profile Send boombox a Private Message
Kan inte direkt säga att jag har försakat någon hobby för hifi, men sålde segelbåten förra året och har kanske snyltat lite på båtkontot för att köpa hifi-prylar
Det är faktiskt rätt skönt att ha två hobbies att varva mellan. En vinter och en sommar.

Berndt, Draken är ju helt klart en av de vackraste båtar som finns. Har själv seglat en hel del träfolka. Det är något speciellt med låga träbåtar och närheten till vattnet - doppa handen i vattnet-känsla. Det kan man definitvt sakna ibland.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:03:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Snoddas är det åldern det mitt andraval är just CB1300 Står de bredvid varandra så tar jag yaman före bara för att den är lite smäckrare, men det är petiteser...båda sitter som en smäck

Du skojar inte med helförsäkring helår under/runt 4000kr jag har inte kollat men jag trodde runt minst det dubbla kanske t o m över 10' för helår....visst, 40 bast och address ute på landet men ändå....tror du det?? jag blir helt sjuk om det är så rimligt! då mååååste jag ju ha en

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:06:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
boombox: super att varva så, vinter och sommar, kan egentligen inte bli bättre! En fråga, när du hade båten, tog du ut den även ruskiga höstdagar bara för att få en ordentlig genomkörare, eller var det definitivt ide varje vinter?

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:16:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Segelbåtar o hojjar o så kommer jag

Ett större ormavelsprojekt blev aldrig av pga HiFi intresset. På sätt o vis var det kanske lika bra för det hade rör sig om ganska stora summor in/ut att jag hade fått registrera mig som företagare.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:24:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Johan: jag har knappt sett en orm i verkligheten på zoo kanske men vet absolut nada! krälar de omkring fritt hemma hos dig...brrr...? Jag hade också hellre köpt slutsteg

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:32:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det har gått så långt att jag förtillfället är helt ormlös, har bara jättegrodan kvar. Men det kommer igen de tvet jag

Ormarna var av det större slaget o dom kräver regnskogsmiljö så dom var inlåsta

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:44:33  Show Profile Send boombox a Private Message
Dan: det var definitivt ide varje vinter för mig, men brukade ändå få mig några goa genomkörare med en kompis som ofta hade båten i hela året runt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000