HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bilstativ för kameran
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  09:47:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Funderar på att bygga ett stativ/stöd att enkelt montera på sidorutan på bilen.
Kulled finns väl att köpa eller så slaktar man ett treben å tar grejerna av.
Men hur fäster man enklast stativet/stödet på den halvt nervevade rutan.
Några ideèr?

Små tvingar eller kraftiga klämmor har jag varit inne på, men det finns kanske risk att man repar rutan då.
Sätter man något filt eller tygaktigt på så är risken att kameran kanar fram å tebax istället.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:06:34  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Sådär man lyftar glasrutar med vid installation i fönster.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:09:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har testat med en sådan Rip, det funkar men dom är alldeles för klumpiga.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:12:34  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Hur då med något som är så tunt att du kan stänga fönstert så det klemmar fast det. Så får du operera kameran med fjärr eller gennom ett öppet fönster i backsätet.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:30:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Här är lösningen:

http://joby.com/gp1.html

Artphotography
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:38:31  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Där finns även sugkop system til kamera för montering i framrutan, men frågan är om det skall använda till typ "Getaway in Stockholm" så kanske du skall ha något som är bultat fast i bilen


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:47:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Dan hann före tänkte ju föreslå en gorillapod

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:51:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
cameras weighing up to 275 grams
För klena saker grabbar

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:59:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Den skall alltså monteras på sidorutan (som skall vara halvt öppen) så man kan skjuta inifrån bilen sittandes i den.
Bilder tagana genom rutan är jag inte så intresserad av :-) Inte av "Getaway in Stockholm" heller :-))))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:02:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag trodde dock att det fanns för tyngre kameror också. Finns inte det?

Artphotography
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:02:34  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Har testat med en sådan Rip, det funkar men dom är alldeles för klumpiga.
Jo, men dom hållar till "Getaway in Stockholm" om det behövs.


Rip



Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:03:39  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Den skall alltså monteras på sidorutan (som skall vara halvt öppen) så man kan skjuta inifrån bilen sittandes i den.
Bilder tagana genom rutan är jag inte så intresserad av


Se det ändra jo hela saken, jag trodde den skule sitta på ytsidan.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/02/13 13:04:22
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:03:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
http://joby.com/gp3.html

3kg tar denna! Räcker inte det?

Artphotography
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:05:23  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Skall det användas under körning? Eller endast när du håller still.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/02/13 13:05:46
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:08:39  Show Profile
lättast är nog att tillverka en själv, men man tycker det borde finnas färdigt ändå..

Typ en klyka bara man trär över rutan med ett huvud på, där man sätter fast kameran.

Ett som är säkert är att jag inte skulle våga åka runt med min Kamera ut genom rutan på en sån gorilla-pod

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/02/13 13:09:15
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:24:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bilen står stilla vid fotande.
Jo den räcker Dan! Men hur sätter man fast den uppe på kanten av en glasruta, Funkar det tror du?
Det ska även vara hemskt stabilt då bilder ska burstas, vilket innebär att spegeln skakar kameran om den inte sitter fast ordentligt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2007/02/13 13:24:26
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:29:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har för mig att jag har sett någon bild på en gorillapod fastsatt på en bilruta.
Ska se om jag hittar den
Men det sitter en liten gummiring runt varje led så de får bra grepp mot en glasruta så det borde inte vara några problem...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:56:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har kollat lite om den, jag beställer en i vilket fall som helst.
Denna kommer jag ändå att få användning för :-)
Tack för tipset Tobbe!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:38:16  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Tror Gorillan är just rätt för detta, enkelt att få rätt höjd och vinkel


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:53:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då var den beställd!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:02:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vilken variant blev det?

Kom med en recension när du har testad den.
Är nämligen lite sugen på en själv


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:49:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag beställde den största Tobbe, 3kg varianten, fick samma pris av min lokale handlare som priset var på nätet, dvs 680:-
Varför jag beställde den största beror på att mitt kamerahus väger nästan 1 kg utan objektiv, så 1,1 kg varianten hade blivit ett gränsfall och det var det inte värt för mindre än 200:-
Recension kommer!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:27:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har sett sån som man fäster på kanten på rutan(eller andra skivliknande saker). Det var proffsmodell så man kunde ta bilder medans bilen körde. Men jag kommer inte ihåg vart jag såg den. Den var dyr också, ~3k har jag för mig.

Reeltoreel: om det ska burstas bilder kanske du måste ha i åtanke hur svagt rutorna sitter fast(läs vibrerar lätt).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000