HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 förslag på intern kabinettutformning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/02/13 :  00:38:08  Show Profile Send regner a Private Message
Jag tänkte sätta igång med högtalarbygget nu senare i veckan men innan jag drar igång så skulle jag behöva ha synpunkter på min interna kabinettutformning.

Bygget ska bli en layerkonstruktion.

Vad jag skulle behöva synpunkter på är hur jag ska lösa följande problem:
Ett element spelar med så gott som lika hög ljudintensitet både framåt och bakåt. De ljudvågor med riktning tillbaks in i kabinetten studsar mot bakvägg och fortsätter sedan ut genom membranet i samma riktning som orginalvågen. Detta resulterar i tidsdifferenser mellan dessa två ljudvågor. Så, hur ska man komma till bukt med detta problem på bästa möjliga sätt?

Diffusering av bakvägg är ett alternativ men såga ut närmare 70 bitar där varje bakvägg har ett sicksack mönster känns en aning för tidsödslande.

Vad tror ni istället om det här?



edit: jag glömde nämna att den bilden ovanför bara är för att ilustrera vinkeln. Mallen till högtalaren kommer jag göra senare idag och där kommer samtliga väggar vara tjockare.

Edited by - regner on 2007/02/13 12:02:09

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/13 :  05:33:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
regner: Jag kan inte se bilden

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/13 :  06:44:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser väl OK ut,, påminner om mina tankar för ett liknande bygge. Skulle dock lämna lite mer mitt i bakkant än skissen visar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/02/13 :  07:03:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag ser ingen skiss(rött kryss)
Ser du Zalve?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:55:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
ett ö i bildnamnet kanske inte är så bra.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:00:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Testa:

http://bildarkiv.hififorum.nu/regner/h%f6gtalarmall.jpg

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:10:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fixat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:02:39  Show Profile Send regner a Private Message
tackar zalve : )
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/14 :  00:39:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kan du inte göra bakväggen avrundad, då borde ljudvågorna ialla fall inte studsa rakt tillbaka. En annan lösning som Hr. Dickason använt sig av är att fästa ett halvt papprör av lagom diameter mot bakväggen och sandfylla de två håligheterna som bildas i var hörn. Även om lådan är rejält stagad borde denna metod fungera ändå.

J. Ullberg
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:47:07  Show Profile Send regner a Private Message
Buggsson, det låter som ett intressant alternativ. tack för tipset. :)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:44:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Varför inte göra 70 exakt lika bitar med t.ex. rak bakkant, och sedan har du 70 st extra mindre asymetriska (diffuserade) bitar som du limmar på lite huller om buller på den raka kanten...==> 70 helt olika bitar som sedan kan sättas samman...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000