HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika långa högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:31:36  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Jag hade tänkt mig att möblera om lite. Detta skulle innebära att jag skulle ställa spelare och förstärkeri mot långväggen i vardagsrummet. Högtalarna däremot skulle stå vid kortväggen.
Om jag skulle anpassa högtalarkablarna för denna uppställning så skulle den ena kabeln bli ca 6 m lång och den andra endast 2 m.

Alternativet skulle vara att ha båda kablarna 6 m långa med den följden att den ena skulle ligga i en härva bakom stapeln.

En annan effekt skulle bli att ljudet kommer att "träffa" stapeln på ett helt annat sätt än nu. Har det några negativa effekter som ger störningar i avspelningen? Tänker snart börja spela vinyl också som jag kan tänka mig är känsligare för "direktljud".

Vad tror ni? Ska jag "fetglömma" ommöbleringen och ha stapeln mellan högtalarna som förut?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:41:04  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Det spelar ingen som helst roll för återgivningen om du har kablar som är olika långa. Teoretiskt kan man åstadkomma en fördröjning av ljudet om man har uppemot en kilometer på ena sidan och en meter på andra sidan men det korrigeras enkelt genom att flytta ena högtalaren några centimeter. Om någon har lite tid över kan det ju vara kul att veta exakt hur stor skillnad i längd som krävs för att orsaka hörbar skillnad.

Hur ljudet träffar din vinylspelare är nog svårt att gissa korrekt, det måste du nog testa för att få reda på. Om du ställer spelaren i en av rummets mest förstärkta noder kanske du kan få problem, men annars borde det vara sak samma om golvet är lika stabilt överallt. Testa att möblera om som du tänkt dig och lyssna med huvudet där du ska ha vinylen, hör du en förstärkning eller ringning just där kanske du ska överväga en annan plats.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:02:19  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Bra!

Tänk om jag nu kunde slippa att få flera svar än från IHiFi.se så jag slapp att bli villrådig igen .


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:08:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Håller helt med IHiFi.se. Testa!

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:38:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
tunedema efter du anslutit kablarna...tills slut hittar du en position där det svänger...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:02:06  Show Profile Send ryst a Private Message
ös på bara, hade uppställt så själv tidigare utan några problem.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:03:19  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Enda nackdelen med olika längd på högtalar kabeln är att den blir nästan omöjlig att sälja om du skulle vilja byta upp dej i framtiden.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:14:32  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det gör inget. EKK är inte så dyr.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/02/13 19:15:03
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:13:19  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Håller med kaffekoppen. Ingen större förlust då jag tänkte köpa Supra Ply 2.0.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:41:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Håller inte med om att det kan bli svårare att sälja då inte alla har symetriskt möblerat. Om kablarna enkelt kan termineras om (eller är oterminerade) så kan köparen själv kapa den sladd som är för lång.

Min erfarenhet och ärliga mening baserat på vetenskapliga antaganden är att några meter skillnad i högtalarkabel är av så pass marginell betydelse att man kan bortse från det.

Det är viktigare att placera högtalare och lyssningsposition bra och kolla akustiken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/13 :  23:24:51  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju inte fördröjning man behöver oroa sig för iaf. Det som kan påverka är ju om högtalarkablarna har så pass hög resistans eller induktans så att kablarna påverkar ljudet hörbart olika mellan vänster och höger. Använder man bara tillräckligt korta och grova kablar så är det normalt inget märkbart problem.

Fast jag skulle använt 12m kabel ändå 6+6m dels för att det är mer flexibelt inför alternativa möbleringar och dels för att det inte skadar. Bra kabel är ju inte så dyrt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/14 :  08:32:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man kan ju ha en 4-meterssnutt liggande och skarva på den dag man behöver 2x6meter. För mycket kabel samlar bara damm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000