HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har gamla kassettdäck nåt existensberättigande?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/12 :  17:30:09  Show Profile Send Eref a Private Message
Vinylljudet står sig ju. Man behöver inte vara gammal nostalgiker för att älska det, ofta låter det helt enkelt bäst. Däremot kassettbandsljudet... Det är väl omöjligt att försvara. I bilen, som freestyle, i bergssprängare, överallt har det ersatts av smidigare och bättre grejer rakt igenom. Länge försökte man göra kassettdäcksljudet så brusfritt(alla Dolbyvarianter) så svajfritt och med så brett tonomfång som möjligt. På ett enda bräde överfträffades ljudet på alla dessa punkter redan av Cdn när den kom.
Men, men... lite till min överraskning har jag upptäckt andra kvaliteer i det bandade ljudet. För det första är jag inte så känslig för lite brus längre och svajet är ändå ohörbart på finare bandare. Men vissa kassettdäck (och band) presterar ett mycket njutbart och härligt ljud helt enkelt med ett underbart mellanregister och en fin "tyngd" i ljudet. Senast erfor jag det i ett gammalt toppmatat tremotorigt 70talsdäck från Luxor(!). (Som vida överträffade ljudet från ett betydligt nyare och iofs fint Denondäck). Kanske beroende på en väl tilltagen nätdel t.ex. Vad vet jag? Är det fler än jag som har positiva erfarenheter av kassettdäck och som fortfarande lyssnar? Och isåfall vilka däck? Nakamichi? Tandberg? Eller några andra som kanske fallit i glömska?
Eller är man bara ett offer för nostalgi?[

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:12:42  Show Profile Send Peg a Private Message
Bara lite nyfiken, vad är det du spelar in på banden eller är det köpeband ?

För min egen del så skulle det bara vara av ren nostalgi som jag skulle ge mig på ett stackars kassettband igen :)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:17:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Som svar på topic: Nej. Inte i ett I-land. Men i U-länderna är väl kassetten fortfarande det vanligaste mediet?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:29:10  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag har en SONY K970ES, den spelar jätte bra..... Men jag använder den aldrig så det är endast 2 veckor sen jag to ut den av systemet, jag har aldrig rigtigt användt kasett mediet, när det den gång var bandspelare var det med spoleband, även det en Sony.... Men kattan jag kommer inte ihåg vad den hette. Får se att hitta gamla foto på den då kanske någon här kännar igen den, men den var jag jätte glad för.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:42:07  Show Profile Send Eref a Private Message
Konstigt nog var det en del köpeband som lät bra på Luxordäcket. Det var band som jag tyckt låtit skräp under en tidigare era av mitt hifiliv. Men även en del av mina klassiska blandband lät fint.
Men egentligen... en analog rullbandspelare typ Revox presterar väl ett ljud fullt jämförbart med CDljud skulle jag tro. Och en fin kassettbandspelare är väl i sin tur i närheten av rullbandspelaren. Skulle tippa att det satsades jäkligt mycket på att förfina just kassettljudet när det begav sig... Sen blir ju gamla bandare sämre med tiden förstås. Det är givetvis ingen framtidsgrej men det är väl inte t.ex. cdn heller verkar det som. Mest nyfiken om nån kanske råkat göra nåt fynd och fått några trevliga musikhifikickar på kassettdäcksfronten. Finns givetvis en massa mer eller mindre fina kasettdäck som står och skräpar i stugorna...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:54:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Som svar på topic: Nej. Inte i ett I-land. Men i U-länderna är väl kassetten fortfarande det vanligaste mediet?

Det är min erfarenhet också. Bra inlägg, det är lätt att glömma den "osynliga" majoriteten av vår jords befolkning. Kassetten är långt ifrån död.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/02/12 :  23:48:49  Show Profile Send bibi50 a Private Message
På 70talet och 80talet spelades mycket live musik på radio i program typ Tonkraft och liknande. Har massor med sådana inspelningar tack vara min Nakamichi som står där blyg och oanvänd numera.....
En skivaffär gjorde ett försök under åttiotalet med att hyra ut helt nya skivor mot en liten slant... min Nakamichi hade då sina glansdagar. Nu står den släckt ovanför min receiver.
Som sagt synd om en sådan fin apparat

Edited by - bibi50 on 2007/02/12 23:50:45
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/13 :  03:35:36  Show Profile Send nin a Private Message
Jag har återinskaffat mig mitt egna gamla kassettdäck (låna tillbaka den på obegränsad tid), en Onkyo TA-207. Ska väl försöka fixa rengöringsband och sånt till den men redan nu så är det riktigt bra ljud med den. Köpte mig ett 10 pack TDK chrome band och håller på med spela in skivor och blandband. Så OTROLIGT mycket roligare än trista ipod och MP3 spelare.

Nej, våga vägra MP3!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/13 :  04:18:12  Show Profile Send Eref a Private Message
Härligt att höra bibi50 och nin! Just radioinspelningar har ju jag också en del. Det kan ju vara en guldgruva!
Egentligen är väl en nackdel med kassetterna att det är lite bökigt att hitta i dem och att hålla ordning. Men med nyare media har ju det blivit så himla bekvämt så på nåt sätt är det inte så intressant längre... Jag instämmer i nins "våga vägra mp3" eller vill snarare uppmana "våga lyssna på kassettband"!
Kanske inte framgår av topic, men jag är på jakt efter ett bättre begagnat kassettdäck. Där skiter jag i Dolby(som jag aldrig använt) men vill absolut ha en mikrofoningång(försvann ofta på senare däck).
Några tips? (Tack för dem ni nämnt, Sonyn, Onkyon, vilken Nakamichi?)
Luxormaskinen jag nämnde har nämligen gått sönder. Jag rengjorde med alkohol och bomullstops och avmagnetiserade med en fin gammal apparat jag har. Ljudet blev ännu bättre, men kvarstår gör några irriterande knäppningar som är alltför störande...
Kassetter har jag köpt billiga och av bra kvalitet på Lidl av alla ställen. Och som nämndes globalt är väl kassetten fortfarande en betydande grej!
Fast här är jag ju mer intresserad av att på allvar få synpunkter på kassettdäcken i hifisammanhang!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/13 :  04:59:07  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, eftersom dom flesta inte bryr sig om kassettband längre så kan man göra kap på beg marknaden. Skulle nog inte försöka mig på Nakamichi dragon mm, är väl svårt och dyrt att skaffa reservdelar om det skulle hända något. Nog bättre att köpa en billig men bra däck för ett par hundra. Händer det något så kan man slänga den och köpa ny.

Själv så letar jag efter ett par bra walkmans och sen är jag ute efter två bra "bergsprängare" inför sommaren.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/02/13 :  08:46:14  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag harv förasöktsälja kasette deck här med Dolby C brus reducerind system för billig peng men inte fuck jag något svar. Jagb har i dagsläget teac 600 och en Yamah tx 200 men intresset är nog svagt nu för tiden.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:03:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har ett Marantzdäck stående för skojs skull. Jag har en del inspelade band men det är många år sedan jag lyssnade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:09:30  Show Profile Send classe a Private Message
har ett denon drm 44 hx som ska få en turner kompis av samma års modell, nostalgi
tripp, kul med bandspelare.

18 ska de va.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:57:17  Show Profile Send nin a Private Message
Poppen, stå ut, någon dag så säljer du dom. Tror det kommer bli trendigt (i vissa kretsar) med kassettband igen, samma som hände med vinylskivan. Vem vet, jag kanske är sugen på en till snart om priset är rätt
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/13 :  16:31:30  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Kassettdäck är inte alls dumma, enligt min erfarenhet, men givetvis väldigt olika. Den största skillnaden mellan kassettdäck och rullbandspelare tycker jag verkar vara att mediet, dvs. kassettbanden åldras mycket fortare än rullbanden, som är tjockare och bredare och håller kvaliteten bättre. 30 år gamla kassetter är ofta inget vidare, men nyinspelade kan låta förvånansvärt bra.

Sen beror det på hastigheten förstås. En Revox B77 som kör 2-spår på 38 cm/s kan knappast något kassettdäck matcha.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:03:10  Show Profile Send Eref a Private Message
Det är helt klart att ingen kasettmaskin straffar en Revox! Men skapligt förvarade låter även gamla kassettband förvånansvärt bra. Och som sagt jag gissar att kassettmediet var högintressant satsningsobjekt för industrin en gång i tiden, så maskinerna utvecklades nästan till fulländning.
Men jag föreställer mig samtidigt att vissa tillverkare gick in hårdast för att optimera brusfrihet och svaj och kanske fuskade lite med andra viktiga detaljer som kanske t.ex.
För mig verkar Luxordäcket vara ett exempel på en "ärlig" produkt med ett fint balanserat ljud. Absolut inte jämförbart med Nakamichi Dragon och såna hi-end maskiner men kanske ändå ett fynd på sitt sätt. (Luxor gjorde här ett, kommersiellt misslyckat, försök att slå sig in i hififacket och tvätta bort tråkighetsstämpeln tror jag) Jag efterlyser just den typen av gamla fina maskiner, inga fuskgrejer. Kanske nåt gammalt Grundigdäck vadvetjag. Det fanns nåt märke som hette Eumig det kanske var en fin maskin?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:01:05  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Även om det inte blir så ofta spelat nuförtiden, är jag mycket nöjd med mitt Nakamichi CR3E. Svaj och brus ligger på nivåer jag inte uppfatttar och klangen blir något varmare än från CD-mediat, vilket inte beror på någon avrullning i diskanten. Tycker ljudet står sig bra.
Enda nackdelen med Nakamichi-däcken, min mening, var att man endast kunde få bra ljud om banden också spelades upp i "Nackor". Om jag minns rätt hade dom annan spaltbredd och azimuth än övriga fabrikat. Däremot fungerade det bra att spela upp banden som var inspelade på andra fabrikat. Inte på samma nivåer som egna inspelningar, dock.
Har mycket bra musik på band, men tyvärr åldras ljudet på mina kasetter och blir sämre med åren (samma erfarenheter?), trots lagring mörkt, rumstempererat och långt från magnetfält. Men det som är inspelat under de senaste ca 10 åren låter bra.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/02/13 :  19:38:39  Show Profile Send Eref a Private Message
Ja, miaber, det stämmer nog tyvärr det där med att banden försämras lite väl snabbt även om jag tror att de kanske kan bevaras mer än tio år. Och kompatibiliteten, tänkte inte så mycket på den, men det är ju en stor nackdel att vad som låter bra på en bandare låter dåligt på en annan, så är det ju inte alls i samma grad vad gäller LP och cd. Men roligt ändå att du rankar ljudet så högt! Skulle allt va bra roligt att ha ett fint Nakamichidäck ändå...
Och så kunde man ju kombinera med lite värstingkablar de var väl knappt uppfunna under kassettdäckens guldålder...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/13 :  20:29:25  Show Profile Send iroise a Private Message
Som svar:Nej! Tror inte cassetteband får någon renässanse typ vinylen fått iaf inte mer än de gamla rullbanden fått på senare år!!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/13 :  20:58:55  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Men i U-länderna är väl kassetten fortfarande det vanligaste mediet
Typ Tyskland?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/13 :  21:11:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
"...en analog rullbandspelare typ Revox presterar väl ett ljud fullt jämförbart med CDljud skulle jag tro..."
En rätt inställd, avmagnetiserad Revox A77 med standardband pissar på de flesta CD-spelare...

Dynamiken och bruset är ju inte längre att problem, de mesta av populärmusiken är ju så komprimerad att man kan köra utan brusred.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/02/14 07:40:51
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/13 :  21:39:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag köpte ett Technics kasettdäck på åttiotalet någon gång, spelade några timmar, sedan tog cd-mediet över , minns att Technicsen lät ganska bra, och den står kvar här i en gardrob, nära mig.

Har några inspelningar från Amerikat, radio.., ska se om jag hittar det någonstans i röran.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/14 :  00:48:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har lånat bror mins kassettdäck för att föra över höjdarlåtar från min samling band till ett medium som man kan ta med sig när jag skall försöka leta upp dessa låtar på beg. vinyl. Har en hel del låtar från 70- och 80talet som bara finns på band hos mig som jag bara skulle vilja ha på vinyl. Kassettspelare i sig är inget jag saknar längre.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/14 :  07:39:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
sen bet ju Revox till slut i det sura äpplet och gjorde ett kassettdäck...
Om man plockar fram sitt gamla kassetdäck och är lite händig, bör man nog byta ut elyterna och kolla vilka opampar och kondingar som sitter och skräller i signalvägen, man ska ju ge det en ärlig chans...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/02/14 07:43:07
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/14 :  10:17:17  Show Profile Send Quadophile a Private Message
quote:
Om man plockar fram sitt gamla kassetdäck och är lite händig, bör man nog byta ut elyterna och kolla vilka opampar och kondingar som sitter och skräller i signalvägen, man ska ju ge det en ärlig chans...


Intressant tanke! Man kanske skulle försöka modda sitt gamla kassettdäck...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/14 :  10:30:28  Show Profile Send gcs a Private Message
För ett tag sedan spelade jag en TDK typ1 kassett inspelad i början av 80-talet. Musiken var inspelad på en Nakamichi LX4 med Dolby C. Musiken låter ungefär som jag väntade mig och jag gjorde också en FFT analys då jag kunde se ett frekvensomfång 20-20000Hz. Jag gjorde sedan en F/E lyssning mellan kassett och den ursprungliga CD-skivan. Nu kunde man höra skillnaden, kassettljudet hade alltså alla frekvenserna men låter ändå mjukare än CD-skivan. Skillnaden kan möjligen bero på att kassetten spelades av på en Pioneer 93. Jag har ju kvar Nakamichi´n så jag skulle kunna göra om F/E testet men jag vet inte om det egentligen är så intressant. När jag spelar in från radion så blir det MD-skiva eller på DAT med halv hastighet. Kassett låter ju bra med Dolby och på ett bra deck men tillhör ändå historien.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000