HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 "Svajande" Skärmbild !? + Akvarium = sjösjuk??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:39:32  Show Profile Send mace a Private Message
Gudagens

Har två frågor som är löööst relaterade

1. Vi har en gammal bildskärm, en Compaq Trinitron P1100. När vi rullar der på sidor eller byter bild så är det som om hela bildrutan svajar till. Man har ju ögonen fokuserade på skärmens yta men plötsligt är det som om bilden flyttar sig bort från skärmen och hjärnans fokus, och tillbaka igen, några gånger.
Jag störs inte så mycket av det, men kärestan blir illamående

2. När vi besöker den lokala zoo-affären så vill vi alltid titta på det största akvariet. Tyvärr blir jag rejält kallsvettig, yr och illamående efter ca. tio sekunder. Om jag står helt still och tittar så klarar jag mig kanske fem sekunder längre

Jag har aldrig blivit sjösjuk!! Klarade t.o.m. av resan Harwich - Esbjerg Julen-02(?) 22 timmar blev 36 och ett sönderslaget skepp Sex månader av lumpens tolv spenderades på HMS Atle i lumpen.

Någon som kan lösa dessa gåtor? Discovery har ju inte gjort ett program om det ännu

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:48:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är inte dom stora gungningarna som är värst utan dom små.

Det hänger på balans sinnet o vad som hjälper har jag inte en aning om. Jag själv har ett knäpptbalans sinne vilket gör mig x-tremt tålig. 14 månader i flottan, otaliga båtfärder över sundet, 4 ggr från Esbjerg - Harwich inga bekymmer.

Ang Skärm
Är uppdateringsfrekvensen för låg då kan man få dom effekterna. Men oftast syns det som ett flimmer. Kolla vad den är ställd på för helst ska den vara över 70Hz.
Förstapersonspel kan ofta framkalla illamående o det är nog nått liknande som händer vid akvariet, tro jag


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:01:17  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Ang skärm, kanske strömforsörjningen inte hänger med, ses tydigt om där är stor skilnad i ett fönsters storlek om det är i vitt eller svart, mäta från kanten för att kolla upp. (Vit/Ljyst kräver att alla tre färjkanoner kör for fult, svart/mörk då är alla tre färjkanoner nästan stängta och därmed drar dom inte så mycket ström, och det kan just vara så det räcker för den svarte, men inte till den vita.)


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:38:54  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Är uppdateringsfrekvensen för låg då kan man få dom effekterna. Men oftast syns det som ett flimmer. Kolla vad den är ställd på för helst ska den vara över 70Hz.



Tackar!!!!! Den stod på 60
Nu på 85 = inget svajM Rättelse! Mindre svaj Och vilsammare bild

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2007/02/12 16:42:42
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/02/12 :  17:33:58  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Fråga om dom kan dra upp akvariet till 85 hz också...

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000