HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lättdrivna högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

entege
Starting Member

2 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:44:08  Show Profile  Visit entege's Homepage Send entege a Private Message
Nu behöver jag lite hjälp, jag har precis gjort ett nostalgiskt inköp (Braun csv 250), är det någon som kan rekomendera ett par lättdrivna högtalare till denna förstärkare?
Jag har ett par Castle ståendes, men de är nog lite för tröga, har även ett par sonab OA någonting i källaren.
Jag är egentligen sugen på att bygga något. Har haft ett par Stridbeck TL6 som jag tyckte om, men de är ju inte speciellt lättdrivna de heller. Tacksam för tips.
Thomas Morkvist
choklad är gott som gör gott!

Ps. vill inte lägga mer än 5000kr.

Edited by - entege on 2007/02/08 16:06:23

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:09:11  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Klipsch? Kanske bygga nåt horn?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:14:42  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag skulle höra av mig till grabbarna som säljer Silverline i Sverige.. Dom har ett par mässburkar som blir aningen dyrare än 5000 kanske. Men som flera flera har rosat nu på globalt samt i Sverige.. "Prelude" heter dom om jag inte mins fel.. Dom kan dessutom tydligen ge rätt bra botten också. Silverlines burkar ÄR dessutom lätta att hantera för efektsvaga stärkare.. Men dom kan även rocka roll med stora feta grejor...

Jag skulle då kolla med dom i alla fall.. Mässburkarna kanske säljs ut billigare som brukligt är efter mässor...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:28:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det var en snubbe som sålde ett par Zachry kvartsvågshorn mend 10" Coral bredbandare och ett diskanthorn i toppen (man kan köra bredbandarn ensam också med lite modd).
Hade dom själv i början av 80-talet. Alldeles utmärkta högtalare med 0,9% effektivitet (normala högt ligger runt 0,3%, tröga på 0,1%).

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:24:59  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Jag kidnappar den här tråden och fortsätter med fråga om lättdrivna högtalare.
Jag är på jakt efter ett par stativare att ställa i en bokhylla. Höjd 40cm, bredd 39cm och djup 35 cm på hyllplanen.
Jag förmodar att jag vill ha en högtalare med basporten framåt så att luften har någonstans att ta vägen. Har spanat på KEF IQ3 som verkar lovande.
Sensetivity anges till 89DB.
Just nu sitter jag på en Denon AVR1803 flerkanalare som enligt Denon ger 80 watt per kanal. Jag har inte råd att byta ut den nu utan kommer att använda den till mitt tvåkanalssystem som är in the making as we speak. När jag får råd till ett byte lär det bli någon sorts rörförstärkare runt 30-50 watt.
Är Kef att anse som lättdrivna? Kommer min Denon att klara dem bra? Och kommer de att funka med en rörförstärkare senare?

Jag är inte den som spelar starkt och vrålar "lyssna på baaasen, fan va tufft" medan jag försöker väcka grannarna med dunket. Vill istället att det ska låta vackert och bra på en reasonable volume. Spelar allt från Fats Domino till Mayhem.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:38:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle kolla in OlaH´s altec projekt som det finns en tråd om här. De är känsliga och 16 Ohms vilket passar perfekt till rör.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/03/09 :  17:30:28  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Men OlaH's projekt kräver eget byggande va? Senast jag byggde något var det en DVD-hylla. Den rasade med följden att delar av min DVD-samling inte är så vacker längre.
Så jag försöker numera hålla mig borta från snickerier ;)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:46:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Dagen finare pro element presterar bra nog att kunna klassas som det vi kallar "hifi", undantaget att de är kapabla att hantera icke hushållsmässiga effekter och oftast med en känslighet på över 95dB, japp, konelement, inget nytt sålångt.

Ett tips, ta ett par B&C DE250 på ME45 och para ihop dem med ett par 15PLB76, eller 12PE32 och du har känslighet och spelglädje så det räcker för de flesta kombinerat med precision som är få förunnat, bara en tanke, detta är ej färdiga högtalare, men få färdiga högtaalare kommer i närheten om man är ute efter känslighet, jag skulle gissa på ca 95dB från 60Hz och uppåt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:58:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad är det för verkningsgrad på ett par JBL Array?
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:17:23  Show Profile Send matsj a Private Message
Bara 89 db.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:35:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Ahh jag menar nu verkningsgrad i procent.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:39:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
skule gissa på runt ca 5-6%, utan att ha sett några papper alls.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/10 :  01:05:41  Show Profile Send gcs a Private Message
JBL säger själva att deras horn har en verkningsgrad på minst 30%. Men jag har aldrig sett något skrivet om deras konhögtalare.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/10 :  01:34:02  Show Profile Send JAWEN a Private Message
köp creative datorhögtalare, dom låter smutt och drivs av "typ" ingenting
Passar i bokhyllan, köket, byrån......ja överallt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000