HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 BOZ problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/02/08 :  10:15:38  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag tror jag behöver en liten fingervisning. Jag bygger en Bride of Zen enligt ett lite modifierat schema http://bildarkiv.hififorum.nu/Marcus7601/bozr2.pdf

Men jag misstänker att jag har gjort ett general-fel någonstans. I schemat finns ett antal mätpunkter. Från höger vid LED1 70V. Japp, den stämmer. Vidare skall det vara 85V vid den första IRF610 drain. Där har jag fortfarande 70V. Vidare mätpunkter också då helt off.

På varje kanal sitter också en trimpot som skall justera volt ut på drain på varje mosfet. Oavsett hur dom justeras så ändras inte volten på någon av mosfetsen.

Några tips?

"Learning by doing"

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:48:18  Show Profile Send Yunick a Private Message

Jag har inget bra tips på vad som kan gått fel, tyvärr.. Men jag har liknande problem med min BOZ.. Min funkade bra 5min ung.. sen vart det tyst i ena kanalen och strax efter deen andra.. Då mäter jag liknade värden som du..

Blir Q1 väldigt varm?

R104/R204 blir dom varma?


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:51:51  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Nej inget blir varmt i min. Däremot om jag skruvar på trimpottarna så ändras volten på gaten på mosfetarna.....skumt.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:58:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Däremot om jag skruvar på trimpottarna så ändras volten på gaten på mosfetarna.....skumt.


Om det är P102 & P202 som du menar - så är det just vad som skall hända!

Du ställer bias-spänningen till MosFetarna med dessa pottar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/02/08 :  12:54:38  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Det är väl på drainen som volten skall ändras? Den är stadig oavsett hur jag pillar.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:38:59  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Nja - du ställer biasspänningen på gaten som gör att MosFeten leder ström och detta kan mätas som spänningen över R108.
(Tror den skall vara ~4V vilket ju är 40mA / 100Ohm.)

Justering bör du dock göra med en signalgenerator och scope, så du ser att förstärkaren klipper symetriskt!
BOZ har en förmåga att klippa osymetriskt, vilket kan åtgärdas genom att ändra värdet på R104 (lägre).

Se t.ex. http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-1917.html

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/02/09 :  13:06:16  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Ja ok då är jag med lite mer. Det är inställt till 3.5

Men mitt problem återstår att jag inte har 25V på drainen. Där har jag 37V. I schemat står att det skall vara 25V där.

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000