HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lowther EX
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:39:38  Show Profile Send jonny99 a Private Message
För en massa år sedan så lyssnade jag på några olika högtalare med Lowtherelement. På många sätt var de de bästa högtalare jag lyssnat på men alla hade en irriterande betoning i övre mellanregistret som gjorde dem omöjliga för mig att ha hemma. Numera finns det modeller som heter EX och enligt reklamen så har de fixat denna brist "Where once sound frequencies were reinforced by the two cones working in unison at certain frequencies, now there is no over-forward sound reproduced. ". Finns det nån här med erfarenheter av EX modellerna?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  11:52:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lowther är extremt bra element. Finns en artikel om Lowther i senaste Stereophile. De trivs inte med alla förstärkare, SET kan förvärra det där "hojtandet" i mellanregistret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2007/02/05 :  12:08:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Transkonduktansförstärkare kanske kan hjälpa till att lyfta bas och diskant så att det låter mindre "transistorradio".
Läsning finns på www.firstwatt.com

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  13:37:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Elementen är såvitt jag vet helt och hållet designade för att sitta i horn. Vanliga lådor ska man inte försöka med.

Jag har aldrig hört EX-modellerna men det är en liten finess som tydligen ska ha fixat problemet. Inre konen är vikt i en liten krage längs kanten längst ut. Syns rätt väl på översta bilden på den här sidan: http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/EXseries.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  13:48:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gjorde en sökning på Stereophile, finns en hel del intressant men inte senaste artikeln.
http://www.stereophile.com/searchresults/index.html?stype=X&terms=lowther&x=7&y=6

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:30:46  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har sedan ett tag spelat med EX2:or i ett par Fidelio , se tråd Fidelio
Plaserar jag dom rätt så upplever jag inte något som sticker ut.
Om dom därimot står fel så kan det blir ganska tunt i basen, vilket får de övre registeret att upplevas påträngande. Men får dom som sagt de rätta förutsöttningar så låter dom kanon !.
Men jag skulle nog avråda från att använda EX3 eller EX4 i små horn, eftersom det då blir svårt att väga upp den ökade känsligheten.
Som nämndes tidigar så äe dom ganska grinig på förstärkare, eftersom dom är så "öppna" så kan dom lyfta fram en förstärkare som i sig kanske focuserar på de övre registeret så det hela blir outhärdligt.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000