HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Schema till Mitsubishi Da a10dc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/02/14 :  17:56:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bara att handla en servicemanual:

http://cgi.ebay.com/Mitsubishi-DA-A10DC-A15DC-Amplifier-Service-Manual_W0QQitemZ260056875227QQihZ016QQcategoryZ50594QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:10:06  Show Profile Send cittroman a Private Message
Läckert

Detta måste du få fart på.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:21:15  Show Profile Send marran a Private Message
UrSv: tack för länken, försöker klara mej utan så länge en stund till, den kostar ju hälften av vad jag betalde för slutsteget :)

Cittroman: Jo visst är det, jag tycker det är bland de tuffaste transistorsteg jag sett!

Acebowler: Ajaja, jag missuppfattade dej innan, jag trodde bara du menade att jag skulle skruva lös dom så jag kom åt att mäta, klantigt av mej.
Ska löda loss 2 ben ikväll eller imorrn. Hoppas det löste sej med sambon förresten!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/02/14 :  19:26:13  Show Profile Send acebowler a Private Message
ok! kollar in läget i morgon. Tja sambon funkar väl...


S




GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:27:58  Show Profile Send marran a Private Message
Nu har jag mätt igen, rätt denna gången. Transistorerna satt med lödfria kopplingar så det var bara att ta lös, nu förstår jag varför du sa "hänga lös" acebowler

Nu verkar de stämma bättre med dina beskrivningar, höger och vänster mäter likadant.
908 leder bas tll emitter och kollektor till bas, spärrar alla andra.

1585 leder emitter till bas och bas till kollektor, spärrar resten

De leder 0,6v precis som du sa också, så de verkar väl friska då.
Så frågan är ju vad som i så fall kan vara fel på honom...

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:04:21  Show Profile Send acebowler a Private Message
bra jobbat!

Nu har du koll på hur man mäter transistorer och dioder

Skall fundera lite och återkommer snarast!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:33:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Är den inte alltför olik,så har jag en gammal servicemanual till DA F20.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/19 :  23:41:49  Show Profile Send marran a Private Message
Bumpar den här igen, snälla ge mej lite fler tips på vad jag bör kolla, nu när det är fastslaget (?) att utgångstransistorerna är friska. Har synat kretskortet men jag ser inga teckan på brännmärken eller liknande, jag som är van med rörelektronik har svårt att orientera mej i skogen av komponenter :(

Mc Square: Har du manualen i digital form eller är den på papper? Jag har ingen aning om hurpass lika de ev. skulle kunna vara, det är väldigt svårt att hitta fakta om de här stärkarna överhuvudtaget

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/19 :  23:57:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Pdf,digitalt alltså.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:04:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
snälla ge mej lite fler tips på vad jag bör kolla

Jag skulle börjat med att koppla loss ledningarna på sekundären från trafon,och se om säkringen håller.Mäta upp nätdelen dioder,om möjligt koppla loss nätdelen från slutsteget och se om nätedelen funkar som den ska.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:22:33  Show Profile Send marran a Private Message
Tack för input, dioderna är bedömda som friska tidigare i tråden. Skall prova att koppla loss trafon, lät vettigt! Skall se om jag kan separera nätdelen, borde gå efter de stora elektrolyterna, vet inte om jag per definition separerar hela nätdelen då, det finns nog mer på kortet, men det är väl en bra start antar jag. Tur att jag är ledig imorgon, har tid att pilla då!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:06:04  Show Profile Send marran a Private Message
bägge trafosarna verkar tufa på fint för sig självs, matar 2*44v ungefär till varje kanal.
Tyvärr går det inte att isolera nätdelen då allt sitter på samma kort, och det bara går ledningar ut till de stora kondingarna, så man kan plocka ut de ur kretsen men det borde bara ge en himla massa rippel till resten av kretsen, skall jag prova det i alla fall eller är det risk att jag skadar någon komponent då?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:51:21  Show Profile Send marran a Private Message
nu har jag haft tid att fundera och surfa runt lite, så nu lyfter jag den här igen!
McSquare, du får hemst gärna maila pdf:en till mej, vore kanon! klanten@gmail.com

Jag läste här http://sound.westhost.com/troubleshooting.htm att ett vanligt fel kunde vara att det är kortis mellan en transistorkapsel och flänsen, dvs jord, så jag resistansmätte och mycket riktigt så har höger 2sa kortis mot flänsen, de övriga har oändlig resistans. Om det här är det stora felet vet jag inte, men det är ju helt klart fel, så jag ska försöka jaga rätt på ett sånt mellanlägg, rapporterar mer senare!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000