Author |
Topic |
l99_man
Member
108 Posts |
Posted - 2007/02/04 : 22:15:31
|
Sämst 2007: Hifi-Klubben med Cerwin Vega Bäst 2007 (med hästlängder): Audio Concept med MBL och Boulder
Måste faktiskt säga att jag inte alls var särskilt imponerad av Mårten D, Magnepan, Kharma, mfl som kallas High End och kostar därefter...
Ett minus som många redan påpekat: All förbannad mässjazz och -blues. Förstå mig rätt, klart det låter bra, men det är ju inte särskilt komplicerad musik vare sig för elektronik eller högtalare. Skulle vilja se fler utställare som verkligen vågade visa vad deras utr. gick för! |
/Martin |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/02/04 : 22:59:29
|
Här kommer några intryck
Flera rum spelade bara på vinyl vilket var lite snopet med mina medhavda CD's. Lika snopet var det att flera vinylriggar lät betydligt ljusare än de CD spelare som fanns i samma system. Det hade inte jag väntat mig.
Jag hörde AC/DC, Infected Mushrooms, tråk jazz, elektronica, orkester musik, Rolling Stones och en massa saker jag inte kände igen. För att vara på den säkra sidan hade jag egen musik med mig vilket förvånandsvärt få hade. Bättre kan ni killar.
Tänkte kommentara några rummen.
Subas
Subas kan man lita på att göra det oväntade. Pytte högtalare från Japan och förstärkare som nästan inte hade några Watt alls. Hjärnan sa att att det här kan inte vara något men när man vant sig så hade det en hel del musik i sig. Vinylsvarven var aldeles ny och visades för andra gången i Europa. Subas hade tänkt att spela på andra högtalare men de satt fast i transporten och kommer inte förrän till måndag. Så dags då.
Neutralt, nej det kan man nog inte säga men Musik #8211; absolut.
Creative
Visade sina otroligt snygga Ayon rör elektronik med maffiga aluminium fjärrar. De drabbades och av transporter som inte ville leverera i tid. Trist.
Rauna
Bo Hanson på Rauna berättade om sina nya element han tagit fram själv och de högtalare han byggt baserat på dom. Det lät spännande men musiken som Bosse använde var väl lite mer än lovligt annorlunda för mig och Zalve.
Högtalarna var gjorda i papp! Och klädda i aluminimum. Udda är bara förnamnet.
Gignos
Visade sina nya Guage Space högtalare med Halcro slutsteg för 380 kalla och en Clearaudio rig för 250 tusen och de stod på ett stativ för ytterligare 100. Huga!
Marten
Mårten spelade Rolling Stones när jag klev in, kul. Bird var en trevlig bekantskap som var betydligt större än jag förväntat mig. I det rummet var den en pytteliten grad varmare än Mårten brukar vara vilket jag tycker var åt rätt håll men jag hörde motsatta åsikter när jag talade med andra. Du får kolla själv vad du tycker.
Silverline
Granduer II var en trevlig bekantskap som inte hade några egentliga svagheter.
AudioFreaks
De hade i princip samma elektronik som på Arken med en våning mindre högtalare. Tyvärr spelade de samma musik och helt utan dialog med mässdeltagarna. Kanske är grejorna bra men demon är sååååå tråkig och sömnig.
Årets namn - The Lars
Visste först inte om det var seriöst men tydligen var det en mycket tuff satsning som några entusiaster tänkte sälja rörsteg för 100 tusen plus. Tror det var ett push-pull steg med trioder men jag skrev inte ner så det är säkert fel. Ja,ja vi får se hur det går. Blir den tillräckligt snygg kanske det går. Skulle vara klar i oktober 2007.
Midgård
De kom med en prototyphögtalare som blev klar kl 0100 på fredagsnatten. Sedan satte de sig i bilen och körde genom natten mot Stockholm. De var framme 2 timmar innan mässan öppnade! Tala om entusiaster.
Högtalarna bestod av en diskant med någon slags waveguide + två mellanregister i appolito montage. 6 st sidomonterade baselement kompletterade bygget. Allt detta för 20.000 vilket det jag tyckte lät lätt osannolikt billigt. Ljudet var riktigt bra om man betänker förutsättningarna och den här skall ni nog hålla ögonen på.
Audio Concept
Manley
Snyggt och ballt som f-n med mycket varierad musik och mycket vinyl. Ranefjord höll som vanligt i spakarna. Av de jag talade med så fanns det vissa som älskade ljudet medan andra tyckte att högtalarna gjorde något konstigt i mellanregistret.
MBL
Pråligt och stort är ledordet när det står en massa MBL grejor i rummet. Slutegen är lika tunga som en mindre bil och STORA i svart och silver. Högtalarna var läckert röda. Återigen var det delade meningar om ljudkvaliteten, vissa tyckte det lät otroligt bra andra gick ganska snabbt.
Mässans bästa ljud
Mässans bästa ljud i Mickes personliga öron delas av två gamla i gamet. Observare att detta är min högst personliga åsikt, inte något som forumet står bakom.
Audio Connection
De visade dels den nya varianten av Harbeth Compaq 7 och dels Monitor 40 som de spelade på när jag var där. Monitor 40 är en modell som utvecklades för BBC som monitor vid de större studios de spelar in stora orkestrar och liknande. Det är en stor och inte särskilt snygg högtalare men oj oj oj vad den spelar musik. Eftersom rummet var lite så hamnade jag nära dom men det var absolut inget problem. När jag blundade som öppnade sig ett otroligt ljudpanorama om det fanns på inspelningen. Super rent, upplöst, transientrikt och otroligt medryckande. Harbeth har verkligen en diamant i sitt mellanregister som slår nästan alla element på marknaden.
Harman International
JBL rules Niklas Nord kanske har rätt i alla fall? Det var inte lika bra som på Arken eftersom de inte klätt väggarna som samma sätt men ändå slår de alla andra med lätthet. I mina öron alltså. Jag jämförde samma skiva i två rum och den andra högtalaren började dista tydligt i en tuff passage medans JBL'n bara spelade på som inget hade hänt. Jag börjar t.o.m. tycka att de är snygga men jag kanske blev lite snurrig, vad vet jag.
Det är så man seriöst överväger att ta upp förhandlingar med ens sambo.
OJ
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2007/02/04 23:00:40 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/02/04 : 23:13:36
|
Krya på dig PAC!
Jag blev överhuvudtaget glad över att många utställare verkligen ansträngt sig för att få till det bra. De flesta var väldigt tillmötesgående och trevliga.
Det var kul att äntligen träffa Zalve, även om det blev kort. Ps.. LTSare lyssnar hemskt mycket på musik. Förvånar mig inte att du träffade dem med kameran framför skivorna :)
Amphion tyckte jag mycket om. Vettigt konstruerade saker som dessutom är vackra för ögat. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2007/02/04 : 23:22:51
|
quote: "Jag har bara en Robin Williams", följt av en långt resonemang hur dåligt ljudet var på den skivan. Men herregud! Köper man en anläggning för en miljon borde man väl kunna lyssna på vad som helst?!
Jo då mastercheif, man kan lyssna på vad som helst på en annläggning för 1 miljon, men tyvärr kan ingen anläggning i världen göra en dåligt inspelad skiva att låta bättre. Vi deltar på en mässa för att visa en anläggning från en så bra sida som möjligt, därför spelas skivor med bra ljudkvalitet...
För skulle man sätta på en skiva med dålig ljudkvalitet så skulle man nog med största sannorlikhet få fler kommentarer " Gud va dåligt den där anläggningen lät !!" än, " Gud va dåligt den där skivan lät"...
Så därför spelar vi helst skivor med bra ljudkvalitet, och tyvärr så är det inte många "rockiga" skivor som kan prestera så hög kjudkvalitet.
Och tråkigt nog så är det även rätt svårt att tillgodose allas musik önskemål när de flesta bara är inne i ett rum 2-3 minuter max...
Tråkigt att du inte fick lyssna på vad du just ville, men som sagt,vi kan inte tillgodose allas behov.
Vänligen, Martin |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/02/04 : 23:31:01
|
Det här var min tredje HiFi-mässa någonsin, så jag har inte så mycket att jämföra med, men mina spontana intryck vara att det var mycket som jag tyckte lät förvånansvärt bra!
En av anledningarna till att jag var nyfiken är att jag inte lyssnat på så mycket olika märken och produkter tidigare, och plötsligt insåg jag att det finns ju hur mycket bra som helst.
Efter att ha jobbat mig igenom kanske hälften av rummen, som jag tyckte verkade intressantast, kunde jag sammanfatta följande:
FAVORITER: AudioConcept med EMM Labs, Boulder och MBL, samt Audiofreaks med CJ ACT2, Karan och Avalon. Dessa anläggningar fick mig att lyssna på musiken och inte på anläggningarna i sig.
STÖRSTA ÖVERASKNINGEN: Montor Audio-stativarna lät ruggigt bra i förhållande till sin storlek.
OCKSÅ BRA: Martin Logan Summit och JBL
BESVIKELSER: Kharma och Avantgarde (berodde det på rummen eller vad?)
BU: HiFi-Klubben vars bas hördes och kändes över hela plan 1 under flera timmar på lördagen innan någon fick dem att dra ner volymen.
Men som sagt, det bestående intrycket var att det finns mycket välljud där ute! |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 00:12:54
|
quote: Jo då mastercheif, man kan lyssna på vad som helst på en annläggning för 1 miljon, men tyvärr kan ingen anläggning i världen göra en dåligt inspelad skiva att låta bättre. Vi deltar på en mässa för att visa en anläggning från en så bra sida som möjligt, därför spelas skivor med bra ljudkvalitet...
För skulle man sätta på en skiva med dålig ljudkvalitet så skulle man nog med största sannorlikhet få fler kommentarer " Gud va dåligt den där anläggningen lät !!" än, " Gud va dåligt den där skivan lät"...
Så därför spelar vi helst skivor med bra ljudkvalitet, och tyvärr så är det inte många "rockiga" skivor som kan prestera så hög kjudkvalitet.
Med tanke på hur det brukar låta på mässor, med kala rum som låter piss, för mkt folk som väsnas, feluppställda högtalare, så bör det inte spela roll om ni kör Three Blind mice skivor lr Basshunter.
Jag var inte på mässan i år och verkar som det var lika bra. Vore kul med bilder dock |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 00:27:31
|
Sett en del bilder från mässan. Skrämmande hur många som kör med vinyl utan lock. Det är ju inte speciellt bra IMO.
Annars så verkar det varit en del snygga grejer där. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 00:37:13
|
Jo då nin..det spelar roll...
För Basshunter låter aldrig bra En dålig skiva låter aldrig bra, oavsett hur bra akustik man har i rummet eller ej.. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 01:42:38
|
quote: Sett en del bilder från mässan. Skrämmande hur många som kör med vinyl utan lock.
Det är väl inte så konstigt när många inte ens verkar säljas med lock, och där lock finns som tillägg kostar de ofta konstigt mkt. (min personliga uppfattning om sakernas tillstånd). |
J. Ullberg |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 06:27:17
|
Galet. Finns inget som förstör bra vinyl som att få massa skräp i spåren som ger knaster och i slutändan kan förstöra spåren. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 08:27:07
|
quote: MITT TIPS: FOTOGRAFERING ENDAST SISTA TIMMEN UNDER LÖRDAGEN
Intressant Tips, Mike. Känns som du inte besökte så många rum på mässan, Du kan ju snabbt räkna ut att den timmen INTE skulle räcka till.
Då säkert jag var en av dem du blev rätt stött ut av, så borde jag kanske säga nåt. (Uppladdningen av blixten är svår att stänga av, då det är en förutsättning för fler kort, ljudet på kameran bör man stänga av) Själv störs jag klart med av de som kommer in i ett rum och börjar snacka utan att bry sig om de som lyssnar.
ALLT gnäll om tråkig JAZZ. Be om att få spela en EGEN skiva och gå sen därifrån,,, Det är väl inte svårt. ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 09:02:25
|
Besviken! Hotell i allmänhet och Sheraton i synnerhet är inte speciellt lämpade för hifi-mässor. Jag är väl rätt skadad, men kan inte njuta av musik om det spelas på låååg volym. Ett intryck jag sent ska glömma var rummet med magnepan högtalare och Audioresearch elektronik. Det spelades jazz (inget fel med det). Jag satt på tredje rade och hörde knappt vad som spelades. Framför mig satt ett bockskägg och ruskade i takt till musiken.
Annars var det trevligt att många utställare hade vinylspelare. Tex Subbas som rensade öronen med Rage Aginst The Maschine på Vinyl.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 09:07:57
|
Besvikelser för lång kö utomhus, allmänt tråkig musik, för varmt, folk som inte går in i rummen utan stannar i dörröppningen, dåligt med skyltar på dörrarna så man vet man kan förvänta sig i rummen lyssningsbesvikelser: QRS instängt och dynamiklöst, väl mycket basesonanser hos många, Hifiklubben,
positivt lyssningsmässigt: Magnepan, JBL, |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 09:48:50
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- MITT TIPS: FOTOGRAFERING ENDAST SISTA TIMMEN UNDER LÖRDAGEN --------------------------------------------------------------------------------
Intressant Tips, Mike. Känns som du inte besökte så många rum på mässan, Du kan ju snabbt räkna ut att den timmen INTE skulle räcka till.
Då säkert jag var en av dem du blev rätt stött ut av, så borde jag kanske säga nåt. (Uppladdningen av blixten är svår att stänga av, då det är en förutsättning för fler kort, ljudet på kameran bör man stänga av) Själv störs jag klart med av de som kommer in i ett rum och börjar snacka utan att bry sig om de som lyssnar.
ALLT gnäll om tråkig JAZZ. Be om att få spela en EGEN skiva och gå sen därifrån,,, Det är väl inte svårt. ?!
Hmmm Jag håller med Zalve här! Folk som ska snacka i rummen under musik spelning som många gör, stör mycket mer Sedan så tycker jag det är befogat med ALLT GNÄLL om Jazzen. Utställarna (oftast äldre herrar)ska inte spela för sin egen del, utan för mässbesökarna. Och då borde musik valet vara mer varrierat än bara Jazz och Blues hela tiden. Ps. Sedan så kan jag upplysa om att detta var den svalaste mässa temperatur mässigt som jag någonsin varit på, brukar vara betydligt varmare. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 09:54:54
|
Det mest "sensationella" på mässan var att LTSarna värvade en ny medlem: Mayro!
Annars var Lyngdorfs demon intressant. För relativt små pengar levererades en stort ljud med otrolig dynamik o imponerande basgång. Sedan kanske var dock ljudet lite "kyligt". Men "imponatorljud" var det.
Burmester lät som alltid bra!
|
|
|
aleks
Member
79 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 09:58:30
|
Amphion/Holfi lät riktigt bra samt Bc Acoustiqe/Hegel, två favoriter , riktigt bra!
Största besvikelsen var nog Marten som lät för mörkt helt enkelt.
//Alex |
Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510 |
Edited by - aleks on 2007/02/05 10:01:06 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 11:11:26
|
Några blandade nedslag:
Baselementen på Midgårdhögtalarna gjorde duktigt stora utslag när jag spelade "Rippin Kittin" med Golden Boy/Miss Kittin. Killen som demade hävdade dock att elementen var utformade med lång slaglängd. Det lät rätt maffigt. Jag lyssnade i det högra rummet med Oberon 600 W klass D och Linn Unidisk.
I High Fidelitys rum lirades det stampa taktenmusik (Guy Clark), så vi stampade takten en stund med behållning.
Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp (The Lars?). Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo.
Många spelade 85-95 dBC på min Kjell&Co-mätare. Ibland var det klart för starkt (Canseda m fl) och till och med de stora salarna tyckte jag led av resonanser. Demonstrationen med signalgenerator 10-25 Hz hos Kring Lyd var intressant, fast de kunde ha hoppat över bilstereo"musiken" som följde.
Ifråga om (visuella-)estetiska upplevelser fick vi överdoser av maskinbearbetat aluminium, rör&transformatorer som borde gömmas undan och mastodontrack. Sheraton har för övrigt väldigt sunkiga hotellrum och stackars den utställare som hamnade i det inrökta rummet. Hygienen hos en del besökare var också lite tveksam.
Klart lysande stjärnor var istället V.A.L retroradioapparater (hos DWO) och Audio Pros serie av läderklädda högtalare. Jag är också svag för Martens formspråk. |
...perspektiv... . |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 11:41:22
|
quote: Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp (The Lars?). Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo.
Konstruktören konsultar på mitt jobb (där även jag konsultar). Se data här: http://www.thelars.se/data.html Det kanske kan förklara lyssningsintrycket! Även jag lyssnade en stund, dock på lite mer gles musik, var väl OK, svårt att säga om det var rummet, högtalarna eller något annat som gjorde att jag inte uppskattade det hela bättre! |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 12:05:18
|
Efter ett besök på mässan i lördags så har jag samlat några små intryck:
Marten lätt riktigt bra för en gångs skull, aldrig riktigt varit så imponerad av deras demorum tidigare men i år glänste dom.
Även nya Focal´s golvare lät riktigt bra.
Ayre och ML var en trevlig komination....
Audiofreaks? med sådana grejor vad spelade dom för musik, Hallå!!! Lämnade dom ganska snabbt...
Midgårds nya högtalare kan nog bli riktigt intressant till det priset.
Audio Concept´s MBL demo, världens fulaste högtalare lät stundom himmelskt och för att i nästa stund (läs pianoskiva!) skar det rätt hårt i mina trumhinnor....
Det var många rum som lät bra i år, mer än tidigare år tycker jag. Men Sheraton är inget höjdar ställe för denna typ av mässa, det mesta av det intressant låg på översta mässvåningen och allt för små rum med den lilla flaskhals ingången gjorde till ett mycket trångt nöje...
quote: Det mest "sensationella" på mässan var att LTSarna värvade en ny medlem: Mayro!
Hjälp!!! dom kan behöva en ny medlem
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2007/02/05 12:08:27 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 12:07:36
|
Tyckte att utställarna lyckades mer eller mindre bra att fånga mitt intresse under mässan, ofta spelades lite fel typ av musik för att jag skulle ha tålamod att stanna kvar och lyssna, det gäller nog att ha lite rotation på genrena och inte spela hela 8-9 min per stycke då de flesta (jag iaf) inte hade tid att sitta en halvtimme per rum. Därför blev jag grymt trött på all denna sega och oinspirerande demomusik. Pling och Plong, klingande glesa instrument med lite pålagt rumseko låter oftast bra oavsett anläggning.
Jag noterade också (liksom någon forummedlems flickvän...) att det luktade synnerligen surt på mässan. Vet ej om få hade duschat och använt deo, i trappen luktade det utedass..
Nu till det positiva. Hade en fantastisk dag trots allt på mässan. Vi började med att äta en rejäl (!) frukost i sheratons buffé - då håller man sig en hel dag, gillade bredden på det jag såg på mässan, roligt att prata med folk, blir lättare i små rum. OK, det var oftast inte idealisk akustik men med de medel och resurser som fanns tycker jag mässan blev en trevlig helhetsupplevlse. Sedan kunde man gå ner och "vila" öronen i sheratons bar där kall dryck fuktade torr mäss-strupe...
Av någon anledning blev jag och min kompis sittande väldigt länge vid ett par monitor audio-stativare, mkt trevliga, det bara "fanns" musik i rummet, tänkte inte på att det stod ett par högtalare och spelade, eller hur stora eller små de var, hur akustiken i rummet var, det var bara bra helt enkelt, stampa takten men ändå välupplöst. Kul, hade aldrig hört någon Monitor Audio förut men hört mkt gott om dem.
Mårten Bird.... låter väldigt trevliga... men prislappen... (!!?). Ett + för att de även spelade rammstein och cardigans i rummet - inte bara pling plong. Men för det priset ska man minst begära låta "trevligt". Först satt jag och lyssnade och tyckte att de var nog bra - men sen fick jag reda på vad de kostade. Well... konkurrensen i det segmentet lär bli svår tror jag. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/02/05 12:11:27 |
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 13:12:46
|
quote: Jo då mastercheif, man kan lyssna på vad som helst på en annläggning för 1 miljon, men tyvärr kan ingen anläggning i världen göra en dåligt inspelad skiva att låta bättre. Vi deltar på en mässa för att visa en anläggning från en så bra sida som möjligt, därför spelas skivor med bra ljudkvalitet...
Och tråkigt nog så är det även rätt svårt att tillgodose allas musik önskemål när de flesta bara är inne i ett rum 2-3 minuter max...
Tråkigt att du inte fick lyssna på vad du just ville, men som sagt,vi kan inte tillgodose allas behov.
Vänligen, Martin
Det är ju onekligen självklart att man som demonstratör vill få ut det mesta av anläggningen, och det är då jazzplattor ofta ger en imponatoreffekt. Det låter "äkta". Men trots det så bör rimligtvis en anläggning för en miljon kronor kunna hantera mer än 1% av de skivor som görs. Jag spelar med glädje upp en salig blandning av skivor hemma på min (i sammanhanhet) enkla anläggning. Det är ju klart vissa låter bättre men jag kan trots allt njuta även av sämre skivor. När en besökare (inte jag alltså, jag befann mig dock i rummet) ber om att få höra något rockigt så tycker jag demonstratören bör sätta på sin(det var alltså inte besökarens skiva) Robin Williams skiva utan massa ursäkter. För det kan väl inte vara så att personer som lägger ner en miljon enbart lyssnar på skivor av högsta kvalitet och låter ljudkvaliten styra över musikvalet? För i så fall har ju intresset gått en aning över styr.
För övrigt måste jag dock säga att demonstratören i detta rum var mycket professionell (trots hans krav på High End), hjälpsam och ska ha en eloge för att han satt upp en så pass läcker anläggning. Det uppskattas!
|
|
|
mikemusic
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 13:44:45
|
Jodå, jag besökte alla rum! Men tiden ska ju räcka till så det går inte att armbåga sig fram till egen musik överallt. Men på många håll så!
Susningar från laddande blixt är en sak men "blippande" kameror - det är nonchalant! (...och ja, en av mina sysselsättningar är foto, periodvis yrkesmässigt och ja, jag har jobbat i känsliga miljöer och ja, täckt många utrymmen på kort tid. Så var det avklarat innan frågor kring detta kommer). Visst finns det svårigheter att täcka många rum på liten tid men omöjligt är det inte. På två timmar så.... Å andra sidan har ju tillverkare och leverantörer bilder av sina produkter...
Vänligen notera också att jag påpekade att mycket bra musik spelades. Frekvensen "dödsjazz" var den lägsta för någon mässa jag besökt hittills. Det är ett JÄTTEPLUS! |
Musik ska vara kul! Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester |
|
|
Billie300B
Member
213 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 14:38:34
|
Hmmm... anlände innan öppning på lördagen. Kom in, blev ombedd att gå ut av Sheratons vakthund för att det var för mycket folk i lobbyn. Hade Jensens böfhus haft öppet hade jag skitit i mässan och gått direkt dit :) Kom så in igen efter några minuter "i kylan" 15 typ.. Massor med folk-trångt... många viktigpettrar som kommenterade rummen/ ljudet högljutt och störde oss som satt och lyssnade- skäms! Missade flera rum, men: Har aldrig sett så många vinylspelare på någon mässa- har varit på några... Helt underbart, mycket rör var det också! Subas Audio klart bra i all sin "uddahet", JBL Array jatack. Rauna, fick ingen riktig koll, men avslappnad och behaglig återgivning, Chaconne verkar baskapabla för sin storlek. Akkelis horn var finfina. Vivid audio? som körde Saturday Night Fever på VPI'n, iförd mässans stekigaste solglajjor. Önskar han hade haft Barry White oxå.. Avalon Audio/ Veteran HiFi med Living Voice. The Lars lät inge vidare... Hajpade lite för tidigt kanske?? Det lät skit på flera ställen, måste vara hart när omöjligt att få till bra återgivning i de små rummen.. För högt spelades det också på sina ställen- med diskant som skar i öronen. Sen fick jag geekoverload och gick och åt och ölade med polarna. Sammanfattningsvis- bra mässa för trångt- lagom med vinylspelare. För mycket volym och dito diskant.. Det var roligt.
|
Den som syndar sover icke. |
Edited by - Billie300B on 2007/02/05 16:28:39 |
|
|
chrixter
Member
50 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 14:42:10
|
Sheraton visade sig från sin allra sämsta sida - ohyggligt sunkingt och rent ut sagt svinigt (en spya i trapphuset söndag eftermiddag och avstängda hissar var ingen vinnare). Rökstanken på våning 1 rent vidrig. Blir det Sheraton ytterligare en gång vette katten om jag åker dit.
Bra grejor fanns det dock, Mårtens Bird var lysande och Patos Symphonic IV i Tonkrafts rum lät helt underbart (speciellt för priset!). En annan glad överaskning var Monitor Audion GS10.
|
|
|
Topic |
|