HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mamma/pappa ledig/ småbarnsföräldrar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:48:11  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag är förnuvarande pappaledig från mitt jobb t.o.m 30 juni
Och misstänker att här finns ett gäng i samma situation iallafall med små barn därhemma.

Därför startar jag denna tråd där vi kan komma med frågor, tips
skriva av oss eller vad som helst som rör ämnet.

Vad tror ni?
Kan vara en rolig tråd som omväxling.
Vet att det finns massa forum för föräldrar, men det finns ju föräldrar här med och många verkar vara rätt sköna typer som mig själv

Mvh

Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2007/02/02 15:53:30

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:52:38  Show Profile Send nahoj a Private Message
Börjar med ett inlägg direkt

Vi har en pojk som är 9 mån om en vecka, han är hur snäll som helst har sovit jättebra på nätterna, ända tills nu!
Nu kan han vakna 10 - 15 gånger per natt, upp o ge flaska mao.
Har hört att detta är en period de kan ha i denhär åldern, någon som känner igen?
Ev. har något hett tips


Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:58:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Barn går igen flera olika "perioder" när dom är små. Bara en sådan sak att dom är på väg att lära sig att krypa, gå kan påverka helt andra grejer så som deras sömn.
Många av dessa perioder får man helt enkelt rida ut andra kan man påverka lite.

Några direkta tips kan jag tyvärr inte ge för mina pojkar är 8 o 17 o lider inte av dom problemen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/02 :  16:45:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Testa och ge han en portion Barngröt (Semper) finns med olika smaker...innan läggdags, då "står" han sig bättre.

Det där med att ge flaska kan vara trygghetsgrej, värme, men också att det suger lite i magen. Farligt om han vänjer sig vid att vara konstant mätt och belåten hela nätterna igenom. ( ska egentligen inte yttra mig om flaska, då mina twins aldrig har tagit eller godkänt flaska) Men gröten gick fint...enormt vad en så liten kan trycka i sig.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/02 :  16:55:58  Show Profile Send nahoj a Private Message
Vi har börjat köra med gröt, även detta med att försöka få han att nöja sig med napp då han vaknar, vill inte att detta med flaska skall bli en vana
Men just nu funkar bara flaska.

Men tror det är så som björklund skriver att just nu håller han på att ställa sig upp mot saker, kravla omkring som en liten militär överallt så det blir många intryck att smälta på kvällen/natten.

Brukar även lägga walkman mobilen nära hans säng och sätta på Jamie Cullum då blir han lugn som en filbunke, detta funkar bara när det är läggdags dock.

Det är bara till och bita ihop o försöka sova lite på dagarna när han sover. (dricker lite mycket kaffe bara så det är svårt att sova dagtid)

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/02 :  17:00:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Flaskan ska inte användas som tillhygge, vilket kan kännas frestande kl. 3.37 på morgonen, för 8:e gången.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/02 :  18:20:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Vi hade precis som magils. Ingen vällingflaska men MYCKET gröt. Portioner som gott skulle räckt till en vuxenfrukost!
Tänk också på att inte ha för tyst när han ska sova. Att ha absolut tyst när barn ska sova straffar sig i längden.
hade själv en "tyst" barndom och numera,40 år senare, måste jag ha öronproppar för att kunna sova när min sambo är förkyld, eller när vi sover borta. kan inte ha väckarklocka eller andra klockor som tickar. Det första jag gör på ett hotellrum är att ta ur batterierna ur ev. klockor, och i värsta fall stänger av kylskåpet.

Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:32:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Att ha absolut tyst när barn ska sova straffar sig i längden.
hade själv en "tyst" barndom och numera,40 år senare, måste jag ha öronproppar för att kunna sova när min sambo är förkyld, eller när vi sover borta. kan inte ha väckarklocka eller andra klockor som tickar. Det första jag gör på ett hotellrum är att ta ur batterierna ur ev. klockor, och i värsta fall stänger av kylskåpet.

Det behöver man inte ha haft en "tyst barndom" för att behöva dras med senare i livet. Jag har liknande trevligheter för mig.


Längtar till då jag skall 'gå hem' och börja ta ut min FL. Med första barnet var jag hemma 9mån. Skall göra samma med nytillskottet. Är bara 5mån+ än så längen, men det är snart dags. Skall bli såå skönt att få vara hemma lite.

/M
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:44:11  Show Profile Send nahoj a Private Message
Ingen som bor i göteborg och är/skall vara föräldraledig så kunde man ju slå sig ihop o fika eller något kul.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/03 :  01:25:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo, men inte i Göteborg, i Norrköping. Det är syndigt att inte vänja barnen vid ljud och liv vid/under insomnande/sömn. Jag har två st barn, de är hur trygga som helst, inga problem med ljudvolym här inte. Fullt ös, vi bor iofs i ett välisolerat hus men man bör ha lite ljud för barnen att vänja sig vid.

Gröt rules. Våran första (tjej) var vällingfantast vilket gav minst ett nattmål, den nya (kille) vägrar välling, men äter kopiöst med gröt. han står sig från ca 20:30 till 08.00 utan problem.
Middagssovandet är=Musikstund för pappa i 1,5-2 tim, hurra!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/03 :  03:08:08  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag har en pöjke på 9 år, hur snäll som helst. Jag har honom på #189; tid, en vecka i taget. En snabb historik, jag blev arbetslös 1 vecka innan han blev födt, han är tvilling och för tidigt födt, vi mistade han's bror få timmar efter födslen. Men livet går vidare, specielt när man har en annan en att ta hand om. Han har altid sovat ganske så bra, har aldrig användt nap, jag har altid varit den som har haft hand om honom på natten, mamma producerade så mycket mjölk att vi hadde i kyl och frys, så jag har varit på resa flera dagar till Danmark ensam med honom när han inte var mera än 4-5 månader, mycket praktisk. Han lidar en aning av att vara för tidigt födt, men inte något man går och tänker på dagligen.

Nu har han fått "Sleep Terror", men heldigvis har det blivit mycket bettre den sista månad, i början tog det 20 minutter verje gång och han var mycket orolig, detta kan hålla på till han är helt oppe i 13-14 års ålder. Inte praktisk när han skall sova över hos kompissar och sånt


Här är ett par shot's av honom. Alla är dom tagit i sommaren 2006.










Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/03 :  07:51:08  Show Profile Send nahoj a Private Message
Utvecklas till en riktigt trevlig tråd detta tycker jag

Får tacka för tipsen om en ordentlig portion gröt, gav honom en bauta portion gröt just före läggdags igår o vad händer?
Jo han slocknar 5 minuter senare o sover nonstop i 12 timmar.
Får se om det blir lika bra kommande natt, men ordentligt med gröt gäller varje kväll innan läggdags från och med nu.

Fina bilder Rip

// Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2007/02/03 07:51:31
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/02/03 :  23:56:05  Show Profile Send Roq a Private Message
På gång med min andra ledighet snart: 1 mars - sista augusti
11 mån. kille nu.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/04 :  00:20:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Får tacka för tipsen om en ordentlig portion gröt, gav honom en bauta portion gröt just före läggdags igår o vad händer?
Jo han slocknar 5 minuter senare o sover nonstop i 12 timmar.
Får se om det blir lika bra kommande natt, men ordentligt med gröt gäller varje kväll innan läggdags från och med nu.



Är inte vi vuxna ganska lika där egentligen ? Men man har läst sig att inte äta sent o precis innan man ska sova. Jag bara älskar att äta sent o sen gå o lägga mig

RIP

Jag led tydligen av det som liten men under en kort period. Det enda jag kommer ihåg var att jag gick i sömnen ganska ofta o kunde vakna på dom mest konstiga ställen. Min minsta grabb har haft tendenser men inget allvarligt alls. Har du provat att väcka han innan anfallen kommer ? Det var så mina föräldrar fick stopp på mig tydligen.

Grabben ser lite lurig ut, En riktigt Emil i Lönneberga

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/04 :  01:32:19  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Problemet med att väcka honom på det tidspunkt är att det är när man sovar som längst borta i sin sömn, det är som sagt inte det stora problem mera, och det har aldrig hänt efter att jag selv har gått och lagt mig, så ingen problem när det händer. Men dom första gångarna innan man vet vad det är som är "felet" bliver man mycket bekymret efter som man jo inte kan få kontakt, dom 2 första gångarna väkte jag honom, där skulle en hel del till, men sen fik jag läst om det, och sen det har han bara fått lov att skringa runt.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000