Author |
Topic |
|
CC
Member
3981 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 22:51:49
|
Hej!
Tänkte kolla om någon av Er där ute har några bra ideér eller felsökningstips på följande fel på min ECD1:a från Electrocompaniet:
Oavsett signalkälla eller ingångsval på min dac så genererar den ett sorts "fräsande" ljud som hörs vid hög volym ut i högtalarna. Jag har testat med annan dac för att försäkra mig om att det är min ECD1:a som är boven i dramat. Testat med olika kablar osv...
JAg har även haft kontakt med en hjälpsam kille på Electrocompaniet i Norge via e-post och han har försökt hjälpa mig felsöka internt, men tyvärr... Nu återstår att skicka dac:en till Norge eller pröva finna felet självt...
Så min fråga till Er därute är om Ni har goda ideér eller råd i mitt felsökande. Jag tänkte lyfta på ena benet på kondingarna och testmäta deras funktion (efter ett tidigare gott råd här på forumet) men jag tar tacksamt mot alla ideér, infall och utsvävningar i området.
Jag bifogar en länk till ljudet som jag spelat in med min lilla mp3-spelare (en kul liten sak) om det kan hjälpa på vägen.
http://bildarkiv.hififorum.nu/CC/Ljud/ |
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2007/02/02 : 10:31:54
|
Finns det något schema? Analogdelarna borde räcka. Annars tror jag också på läckande kondingar. |
Hjelm |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/02/02 : 11:29:06
|
Med tanke på hur det där lät så....kondningarna lägger jag oxå min röst på. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2007/02/02 : 12:22:18
|
Om det är utgångskondingarna som läcker så borde du kunna mäta en DC offset på utgången, såvida det inte bara inträffar vid höga signalnivåer. Prova att lasta med något högohmigt och se om det visat något utslag alls, är det ellytar så läcker de något men ska inte vara mycket. Du skulle till och med kunna lasta med ett 9v batteri och en resistor, förutsatt att det är AC kopplat på utgången, för att se om det läcker.
|
Hjelm |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 00:43:51
|
Xlr ut,mät volten med svart på pinne 3 och röd på pinne 2,om du förstår.
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 21:36:13
|
Nu kanske jag är blind men i mina ögon är steget DC kopplat. Med en brasklapp för att dacen verkar sitta på ett dotterkort så finns det inte en dc blockerande konding i schemat.
Antar att DC offset kalibreras med R5 och R38, tips om du har stor offset på utgången.
Fin liten konstruktion denna. Gissningen är att fräset kanske uppstår i den efterföljande förstärkaren, i dess eventuella dc blockerande konding, men kan bero på en DC offset ut från ECD1:an. Roade mig med att titta på spektrat i den inspelade signalen och det var ganska jämnt, bulle vid 1.6kHz men inte så det gick att sätta fingret på att detta skulle kunna härledas till något.
Prova att justera ner eventuell DC offset och se om det hjälper.
Lycka till. |
Hjelm |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 21:50:28
|
CC..Kan du ta en ny bild, med lite större skärpedjup? Alltså större F-värde på bländaren, då blir hela ytan skarp, och lite lättare att läsa. Jag är utomlands nu men jag har en likdan själv, dac alltså, och om du har problem när jag kommer hem, om ett par veckor och du bor i stockholm, så kan vi använda min som referens och mäta på kanske? Det brukar underlätta. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2007/03/10 : 21:57:12
|
Hej. Jag hade ett liknande problem med min gamla Naim CD3 som bara gav ifrån sig ett brusande ljud, detta började uppträda efter ett par minuter efter påslag för att efter en tid komma på direkten - alltså den gick inte att spela alls på, hursomhelst så visade det sig vara D/A-omvandlarkretsen ( TDA1541A ) som lagt av - bara byta sen funkade den igen. Vad är det för D/A-krets i denna ? Inte säkert att det är samma fel men det liknar ju mitt problem lite. / Tord |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
|
Topic |
|