HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fräser från ECD1:an (dac från Electrocompaniet)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:51:49  Show Profile Send CC a Private Message
Hej!

Tänkte kolla om någon av Er där ute har några bra ideér eller felsökningstips på följande fel på min ECD1:a från Electrocompaniet:

Oavsett signalkälla eller ingångsval på min dac så genererar den ett sorts "fräsande" ljud som hörs vid hög volym ut i högtalarna. Jag har testat med annan dac för att försäkra mig om att det är min ECD1:a som är boven i dramat. Testat med olika kablar osv...

JAg har även haft kontakt med en hjälpsam kille på Electrocompaniet i Norge via e-post och han har försökt hjälpa mig felsöka internt, men tyvärr... Nu återstår att skicka dac:en till Norge eller pröva finna felet självt...

Så min fråga till Er därute är om Ni har goda ideér eller råd i mitt felsökande. Jag tänkte lyfta på ena benet på kondingarna och testmäta deras funktion (efter ett tidigare gott råd här på forumet) men jag tar tacksamt mot alla ideér, infall och utsvävningar i området.

Jag bifogar en länk till ljudet som jag spelat in med min lilla mp3-spelare (en kul liten sak) om det kan hjälpa på vägen.

http://bildarkiv.hififorum.nu/CC/Ljud/

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/02/02 :  10:31:54  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Finns det något schema? Analogdelarna borde räcka.
Annars tror jag också på läckande kondingar.

Hjelm
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/02 :  11:29:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Med tanke på hur det där lät så....kondningarna lägger jag oxå min röst på.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/02/02 :  12:22:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Om det är utgångskondingarna som läcker så borde du kunna mäta en DC offset på utgången, såvida det inte bara inträffar vid höga signalnivåer. Prova att lasta med något högohmigt och se om det visat något utslag alls, är det ellytar så läcker de något men ska inte vara mycket. Du skulle till och med kunna lasta med ett 9v batteri och en resistor, förutsatt att det är AC kopplat på utgången, för att se om det läcker.

Hjelm
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:47:10  Show Profile Send CC a Private Message
Schema har jag. Tänkte scanna in det här i dagarna.

Det är ändå gott att höra att det kan vara kondingarna. Ni är inte de första som röstat på det!

Detta med att mäta... Hm... Lite svag i kunskapen där... Och sedan så finns/hörs bara störningen vid näst intill max signalnivå ut ( = det hörs bara svagt från min lyssningsplats när jag spelar hög musik, men stänger jag av musiken och höjer volymen lite till så hörs det mycket tydligt!) så jag är lite osäker på om det går att mäta vid utgångarna?

Ska kolla efter någon intern bild på min dac och lägga upp. Inte för att det kanske gör någon skillnad, men ändå...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:32:25  Show Profile Send CC a Private Message
Dags att fortsätta med ECD1:an nu...

Först en intern bild på utgången:

Tyvärr så e ja ingen vidare fotograf, men jag jobbar vidare på det området..

Alla idéer är förstås välkommna i mitt sökande efter den eventuella trasiga kondingen... Men en tanke som slog mig, det låter ju lika illa i båda kanalerna, då måste det väl vara två kondingar som gett upp samtidigt i båda kanalerna!? Och det är ju inte så sannorlikt va? Eller?

Schemat är på g åsso... Har fått i en fungerande scanner...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/04 :  17:37:41  Show Profile Send CC a Private Message
Och här kommer schemat...

Och en länk till en större (bättre) bild...
http://bildarkiv.hififorum.nu/CC/ECD1/Schema_ecd1.jpg

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/05 :  00:07:29  Show Profile Send CC a Private Message
Inga nya fräscha idéer, någon?

Ska ta upp mätning utav kondisar igen, men de var änna lite besvärliga att mäta tycker jag... Svårt att få till det... Men jag lär mig la :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/05 :  00:43:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Xlr ut,mät volten med svart på pinne 3 och röd på pinne 2,om du förstår.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:07:05  Show Profile Send CC a Private Message
Skall testas! Jag "råkade" börja lyssna på musik när jag kopplade in ECD1:an för någon dag sedan å det lät så förbannat bra i förhållande till min gamla DAC3:a (från Cambridge) att jag inte förmått mig koppla ur den ännu...
Men felet kvarstår och skall bekämpas! Samtidigt tänkte jag leka lite med "Vima"fiering som vissa här på forumet talar så gott om. Är nyfiken som fasiken på hur mycket skillnad JAG kan höra!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:36:13  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nu kanske jag är blind men i mina ögon är steget DC kopplat. Med en brasklapp för att dacen verkar sitta på ett dotterkort så finns det inte en dc blockerande konding i schemat.

Antar att DC offset kalibreras med R5 och R38, tips om du har stor offset på utgången.

Fin liten konstruktion denna. Gissningen är att fräset kanske uppstår i den efterföljande förstärkaren, i dess eventuella dc blockerande konding, men kan bero på en DC offset ut från ECD1:an.
Roade mig med att titta på spektrat i den inspelade signalen och det var ganska jämnt, bulle vid 1.6kHz men inte så det gick att sätta fingret på att detta skulle kunna härledas till något.

Prova att justera ner eventuell DC offset och se om det hjälper.

Lycka till.

Hjelm
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:50:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
CC..Kan du ta en ny bild, med lite större skärpedjup? Alltså större F-värde på bländaren, då blir hela ytan skarp, och lite lättare att läsa.
Jag är utomlands nu men jag har en likdan själv, dac alltså, och om du har problem när jag kommer hem, om ett par veckor och du bor i stockholm, så kan vi använda min som referens och mäta på kanske? Det brukar underlätta.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:57:12  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej.
Jag hade ett liknande problem med min gamla Naim CD3 som bara gav ifrån sig ett brusande ljud, detta började uppträda efter ett par minuter efter påslag för att efter en tid komma på direkten - alltså den gick inte att spela alls på, hursomhelst så visade det sig vara D/A-omvandlarkretsen ( TDA1541A ) som lagt av - bara byta sen funkade den igen.
Vad är det för D/A-krets i denna ?
Inte säkert att det är samma fel men det liknar ju mitt problem lite.
/ Tord
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/22 :  14:15:35  Show Profile Send CC a Private Message
Hrm.. Sent ska syndaren vakna! Och efter att "vaknat" upp mer än en ett halvår senare (nästan ett år tiden rusar..) så får jag först tacka för tipsen som Ni gett mig.

livet har haft annat för sig en tid så ibland blir hifi#180;n lidande

Men jag är på nya tag nu å ska plocka ned/fram min ECD1:a igen för en närmre undersökning. Först ska jag se över de idéer som Ni lämnat och så får jag se hur långt jag kommer.

Intressant (?) kan vara att störningen (som bara hörs vid hög utnivå) inte har ändrat sig förren nu. Det har börjat krypa nedåt (hörs vid lägre ljudvolym asså) senaste tiden (någon vecka?). Så jag känner att nu är det dags att ta mig i kragen!

claes_irland, tack för erbjudandet men jag sitter å ugglar på västkusten, strax under flygplatsen...

Återkommer så snart jag fått tummen ur (i helgen?).
Om någon har fler tips så e bara å lassa på

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000