HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kylare från Australien?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/01 :  15:32:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Någon som har erfarenhet av att göra affärer med www.conradheatsinks.com?
Om jag räknar rätt med hjälp av www.xe.com (räknar om valutor)
så ligger priserna mycket långt under de som gäller i Sverige, och för övrigt verkar det inte finnas särskilt mycket att välja på här i landet heller om man behöver stora kylare.

Saken är den att jag äntligen tycks ha fått tag på ett litet fåtal effekt-Jfetar från Lovoltech, det är alltså ZV9-bygge på gång och det skulle kännas lite tråkigt att använda begagnade skrotkylare fulla av skruvhål och repor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/01 :  16:37:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag å en annan här på forumet gjorde en gemensam beställning från conradheatsinks. Det fanns olika fraktalternativ..vilket kunde göra stor skillnad på den totala kostnaden. Tycker kylarna var riktigt fina.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/01 :  17:05:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
OK, låter bra att kylarna var fina!

Jag har mailat dem och frågat om fraktkostnaden på ett par 350x151x48mm kylare, lär väl få svar tidigast inatt.
Nästan löjligt om det blir billigare att köpa ett par kylare från andra sina jorden än att köpa ett par motsvarande men lite mindre hemifrån...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/01 :  17:23:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
OT: Hur kan man få tag i dessa J-Fetar?...samköp via diyaudio ?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/02/01 :  17:26:17  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Det var jag och Ohmega som beställde kylare från landet under Det funkade riktigt bra och de var bra att ha och göra med. Det är dessa kylare som jag har till min Aleph 3 och priset blev lite drygt hälften än motsvarande från ELFA, medräknat frakt och tull Kan rekomenderas.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/01 :  18:14:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ohmega: Efter en del nystande och ganska mycket fördröjningar och krångel har jag köpt fyra st av en kille i England, men jag ordar nog inte mer om det förrän jag har dem i handen.
Jag var väldigt osäker på hur det hela skulle gå vägen, därför skötte jag det hela i tysthet istället för att höra runt om det var fler på forumet som ville ha.
Kollar man gruppköpstråden på diyaudio.com så verkar det finnas några personer inom europa som har Jfetar till salu.

Goth: Låter betryggande att det gick bra för er och att det blev billigt! Elfa har bara en modell som vore av intresse och det är ju lite komiskt att den råkar kosta 666:- (plus moms, och man behöver två...)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:16:59  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag har oxå handlat av conrad och det gick väldigt smidigt.. Dock kan dom vara ganska sega på att svara i mail. Slutade med att jag fick ringa dom. Men grejerna kom som utlovat :)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:30:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, vi får se vart det bär iväg!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/02 :  13:48:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick svar från Conrad för en stund sedan, båtfrakt kostade inte många korvören (i sammanhanget) men det skulle dröja till långt in på våren så det får bli flygfrakt. Summan blir ca 1070:- varav nästan hälften är frakt, det känns ändå som en bättre affär än att köpa Elfas största kylare, som för övrigt är mindre. Den på elfa fanns för övrigt inte på lager heller så det lutar åt att jag får kylarna snabbare om jag beställer dem från Down Under. Lustig värld vi lever i!

Fick för övrigt besked om att mina Jfetar har lagts på låda idag och bör väl alltså komma nästa vecka.
Som det ser ut blir det sen nättrafo från Usa och förhoppningsvis kretskort från Polen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/02 :  17:17:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Lustig värld vi lever i!

Ja,det är det,att t.e.x Elfa måste vara så dyra på dessa grejjor,förstår det inte!Beställde mina Stoora från Conrad och tog båt frakt eftersom jag ej har någon brådska.och efter ca 3 månader DAMP dom ner..en fena på kanten var böjd,det är ju nu inte Conrads fel utan fraktbolagets..men ska försöka rikta den själv,känns ganska frustrerande att börja skicka tillbaka till andra sidan klotet och byta igen.Hoppas jag får mina effekt-Jfetar från Lovoltech utan knot oxå nu då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/02 :  18:59:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: Tråkigt att höra!
Har man bemödat sig om att släpa hem dyra prylar från andra sidan jorden så vill man gärna att de anländer i gott skick!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:22:58  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Lägg ut en blänkare här på forumet om inte fler vill ha fet kylare Blir lite roligare i plånboken om man är fler som delar på frakten.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:32:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, nu har jag redan lagt min beställning för den här gången men det kan ju komma fler tillfällen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:38:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lite OT men den nämdes i tråden.

Fick dom idag,var dom så små.Trodde dom var ett par snäpp större,jag då förstår jag att dom inte kan belastas mycke..
Jaha bara stoppa undan i bra att ha lådan för framtiden.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/05 :  16:25:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vackert!
Nelson Pass har tydligen försökt specialbeställa ett antal i en mer normal kapsel, men Lovoltech ville inte lyssna på det örat. Transistorn är tydligen avsedd att sitta i switchade nätaggregat till bärbara datorer, och där handlar det kanske inte om så stora effektförluster.

Mina bör komma i veckan, och jag väntar på ytterliga mail från Conrad så att kylaraffären kan avslutas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/02/05 :  18:58:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Det va en plutte till effekt trissa vad kan man klämma ut för effekt ur en sådan?

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/05 :  19:35:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.lovoltech.com/pdf/LD1014D.pdf
69W,men tror kappast det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:06:12  Show Profile Send MartinX a Private Message
Skojig liten trissa men med den termiska resistansen 1,8C/W junction to case så lär man knappast kunna utnyttja dom där 69 watten särskilt länge.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:17:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
I ZV9 jobbar väl Jfeten med en effektförlust på runt 6W om jag minns rätt, den är ju kaskodkopplad med en Mosfet som tar hand om huvuddelen av effekten. Redan vid 6W krävs det dock att man monterar den ordentligt på en riktig kylare om man ska kunna förlita sig på att den överlever.
Har sett minst ett bygge där metallflänsen på Jfeten lötts fast på ett kopparblock som underlättat värmeöverföringen till kylaren.
Det kan man nog prova om man har gott om reservtrissor!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/06 :  09:35:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sådär, då var pengarna (strax över 1100:-) skickade till andra sidan jorden via Paypal. Särskilt sega på att svara på mail tyckte jag inte att de var heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:20:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Paketet kom idag, två finfina kylare i perfekt skick!
Förutom de 1100:- som kylarna och flygfrakten gick på så tillkom det 363:- tullavgift, slutsumman är fortfarande flera hundra lägre än om jag köpt Elfas största kylare.
De här kylarna är dessutom utformade så att jag får 5cm extra både på djupet och höjden om jag använder dem som sidor på chassiet, vilket är välkommet.
Jag kan alltså rekommendera www.conradheatsinks.com om man behöver stora kylare!

Mina Jfetar har tydligen postats för ett par veckor sen men dem har jag inte sett röken av, jag hoppas verkligen att de inte försvunnit längs vägen!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:27:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
Vilken modell beställde du på kylflänsarna?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:46:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
MF35-151.5 hette modellen jag köpte.
Utan att specifiera någonting vid beställningen fick jag dem svarteloxerade och med planslipad anliggningsyta (slipad efter eloxeringen).
Om man nu måste anmärka på något så kunde bastjockleken fått vara någon millimeter större, jag tror den ligger på 8mm men jag hade gärna tagit 10-12mm med tanke på att jag ska gänga skruvhålen.
Knappast något problem i praktiken, bara en liten reflektion.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000