HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cambridge 840C!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2007/01/30 :  19:26:41  Show Profile Send mawi a Private Message
Någon som lyssnat på Cambridge Audio 840C?

Känner mig sugen på att handla en sådan.... Har en NAD 542 just nu... Är den bättre än NAD:en kanske?

Enligt papper och data så är den det men ljudmässigt då?

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/02/12 :  10:30:55  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Den får ju lyssande recenssioner utomlands, men jag har inte lyssnat på den ännu. 640 är nog redan bättre än 542. Jag har jämfört en 340 mot Nad 542 och NAden var inte bättre på allt. Det är dock olika klang på de två märkena. Det kan mycket väl vara så att du föredrar NADens ljud om du är van vid det, även om 840C skulle vara betydligt bättre på en absolut skala.
Go to Top of Page

Tabulk
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/02/19 :  20:40:11  Show Profile Send Tabulk a Private Message
Jag sitter numer med en 840A och hade innan en SAT Amplifix som jag brände,har inte fått ordning på kabelhärvan och resten ännu men testköra kunde man inte låta bli...och hittils så har den låtit bra,inte så luftig i toppen som Amplifixen men basen går fint även vid låg volym,lyssnar på väldigt blandad musik så jag tror nog att den kommer att tilltala mig, enklast hade nog varit om man hade lyssnat på endast en sorts musik....försöker nu få ett system som passar allt....och det blir jäkligt marigt men jag har mina lösningar...testar vidare...

Tjosan..Tabulk
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/07/17 :  20:13:44  Show Profile Send -AG- a Private Message
Bumpar upp denna tråd... är intresserad av samma fråga. Dvs nån som lyssnat på CA 840c, dvs cd-spelaren alltså? Är intressant för mig pga att den är balanserad samt har digitala ingångar (prio ett är givetvis ljudet). Testerna är positiva iaf.

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=112&Title=Azur%20840C%20up-sampling%20CD%20player
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/07/23 :  20:14:39  Show Profile Send H-S a Private Message
Är en relativt nybliven ägare av en 840C och är riktigt nöjd. Bytte upp mig från en 640C (första versionen) efter att ha hittat en begagnat till bra pris. Har inte jämfört den med andra nya spelare i samma prisklass men jämfört med min 640C så tycker jag det är ett stort lyft. Kortfattat så räcker det väl egentligen att säga: Lita på recensenterna! Det är en mycket välbalanserad spelare som spelar all sorts musik på ett övertygande sätt. Klarar att spela med både pondus och finkänslighet/finess. Stor ljudbild, bra dynamik, och låter aldrig ansträngd som 640C kunde göra ibland (640 C låter lite tunn och spretig i jämförelse). Den är också mer distinkt i anslagen, ganska lik NAD S500, som jag också haft tidigare i karaktären men mer detaljerad och mer utsträckt i toppen. Det enda negativa jag kan komma på är väl att just toppen är såpass avslöjande så att exempelvis "sibilanter" (ssss-ljud på sångröster) som finns i dåliga inspelningar blir tydligare än de varit tidigare, men det är ju egentligen inte spelarens fel.. Jag kör med vanliga RCA-kablar, ej balanserat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000