HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur jordar man vägguttag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:43:22  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
En fråga kom upp när jag läste tråden:

"Nätfilter, funkar det med ojordat uttag?"

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57836

Hade tänkt att dra en kabel från proppskåpet in i mitt ojordade lyssningsrum. Men av ovanstående tråd har jag nu lärt mig att det inte går att göra på ett riskfritt sätt.

Då får jag väl gjorda hela rummet först då.

Hur gör jag (eller kanske en elektriker) det?

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:44:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du gör ingenting utan ringer en elektriker, dra nya ledningar får man inte göra.

Att du behöver fråga tyder verkligen på att du ska ringa en elektriker.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/30 00:46:17
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:49:59  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jo, med "dra" och "jorda" menade jag givetvis, "låta dra" och "låta jorda".

Lade ut en tråd eftersom det finns många kunniga elmän här på HF.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/30 :  04:23:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Man kan dra, men får inte koppla in...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:13:30  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag och min far børjade med detta i helgen. Bor i en ældre lægenhet, med ojordade uttag øverallt, førutom badrum och køk då. Nu ær vi klara med vardagsrum och datorrummet. Det var de rum jag ansåg viktigast, pga alla apparater som befinner sig i dessa rum.
Tanken ær æven att installera ett sk x10 system, vilket gør att man kan fjærrstyra specifika uttag i lægenheten mha en øverstyrd plc signal.... lite kæckt tycker jag då man har många olika ljuskællor...

Edited by - mattiasa on 2007/01/30 16:35:09
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/01/30 :  13:48:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Du menar väl att alla rum var ojordade utom kök och badrum?......

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/30 :  15:09:49  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
mattiasa!

Skulle vara fantastiskt intessant för mig att få höra hur ni gjorde för att jorda uttagen?????
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/30 :  15:14:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Alltså, du drar en installationsledning med tre ledare, (röd)brun, blå, gulgrön fram till elskåpet, skaffar jordade eluttag och sedan är det ju elektrikerns problem att koppla rätt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/30 :  15:15:27  Show Profile Send jerico a Private Message
Byt utagen och dra nya kablar från centralen...
Om du har ojordat så är det ju 2 tåtar draget och du vill ha tre tåtar dragna.
Finns inga genvägar där tyvärr.

Det som brukar vara spännande är vart grendosan i rummet sitter.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/01/30 :  16:38:44  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hinken74: Helt rætt. jag har editerat inlægget...

Vi gjorde som det beskrevs ovan. Vi drog om kabelstammen, inkluderade en jordkabel. Bytte uttagen till jordade. Æven sækringsskåpet skall bytas till ett med automatsækringar. Jag ær novis på detta, men min far ær elektriker sedan 36 år tillbaka i tiden....
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/01/30 :  16:40:05  Show Profile Send Karla a Private Message
Har sökt undvika i det längsta att jorda vardagsrummet.
Men nu har jag brum i mitt nya Riaa-steg. Samma brum i det
gamla. Testat kablar, olika skivspelare mm...

Använd befintliga trådar som dragtråd. Men i centralen går
jag inte och petar. Den enda behöriga elektriker jag känner
fick tyvärr hjärtattack i julas (inte elchock), så jag får
snoka runt lite.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/01/30 :  17:22:57  Show Profile Send eliot a Private Message
En god vän till mig är elektriker och han hjälpte mig att jorda alla uttag i vardagsrummet

- Ett problem jag hade var att alla uttagen på högra sidan av vardagsrummet gick på en säkring (tillsammans med hallen) medan vänstra sidan gick på en säkring tillsammans med arbetsrummet som ligger innanför vardagsrummet (sett från säkringsskåpet). Enligt lagen måste alla uttagen i ett rum vara jordade (även för taklampan!) och det går alltså inte bara att jorda de uttag man använder till stereon. Vi var därför tvungna dra ledningar igenom hela lägenheten även om vi bara jordade de uttagen som fanns i vardagsrummet. Jag passade då också på att lägga tjockare ledare 2,5 mm2.

Mitt ena rörmonoblock var anslutet till ett uttag på vänstra sidan av rummet och det andra anslutet till ett uttag på högra sidan som alltså gick på en annan säkring. Efter att jag jordat dessa uttag vilket i detta fallet betyder att jordledarna går till olika säkringar i säkringsskåpet och där förenas så fick jag en jordslinga då apparaterna är förbundna över signaljord. Enligt gymnasiefysiken inducerar ett varierande elektromagnetiskt fält (inuti slingan) en ström i slingan - och mycket riktigt fick jag som väntat brumm.

Nu skulle jag ju kunna ansluta båda monoblocken till högra vägguttaget men nätsladdarna var inte så långa och nätsladdarna hade varit rejält dyra (Harmonix Studio Master X-DC). Det visade sig därför billigare att införskaffa en Shunyata Hydra2 (begagnad!) som jag alltid velat testa och från den gå med en Shunyata Taipan Alpha till högra vägguttaget. Detta är så jag har anslutit mina slutsteg och Shunyata Hydra2 gjorde en klart märkbar förbättring

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/01/30 17:23:32
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/01/30 :  17:54:58  Show Profile Send CC a Private Message
"brum i mitt nya Riaa-steg"

- Har du testat jorda din Riaa med separat ledare till din stärkare? Kan vara värt att testa? Samt så har du naturligtvis kopplat alla dina ljudprylar till samma fas och nätlist? Läs eliots erfarenheter ovan annars...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:08:18  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Funderar man ens på hur jordning går till skal man ringa elektrikern direkt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:53:18  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Taklampan också! :-)

Nu börjar bilden klarna över hur jag troligen måste göra i mitt rum.

eliot! Var det Ölmass du använde?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/01/31 :  00:20:09  Show Profile Send eliot a Private Message
Det var standard installationskabel (EKK) dvs. inte ölmass.

Angående brumm i anläggningen så är det många som får brumm när de jordar vägguttagen då antennens jord och vägguttagens jord har lite olika potential (det är i princip en jordslinga). Tar man bort antennen försvinner då brummet. För att bli av med brummet och kunna titta på TV så använder man en Avstörningstransformator som avisolerar anläggningen från antennsignalsjord (se länk)

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/31 :  07:52:56  Show Profile Send Vox a Private Message
Admin - Borde inte det här flyttas till "Fritt Forum"?

Hur vägguttag ska jordas anser jag inte tillhöra hifi-delen.




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/01/31 :  08:47:59  Show Profile Send Karla a Private Message
Hmmm,

Testade med förlängningssladd från jordat uttag (ajabaja jag vet). Samma brum i riaat. Tack för tipsen, jag ska prova. Tyvärr verkar elanläggningen i mitt hus rent generellt vara dålig. Lampor fladdar till mm..
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:55:13  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har inte jordat urtag i vardagsrummet utan bara i hallen. Drog förlägningslad. Borrade hål genom tröskeln drog el sladden däregenom. innan dess byte jag kontakterna så jag kunde dra egenom sladden.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:48:30  Show Profile Send denada a Private Message
Om du drar nya sladdar så passa på att gå upp lite på kabeln i väggen... Jag inbillar mig att det gör skillnad...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/02/01 :  05:39:34  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
eliot! Tack för TVtipset!

denada! Vad menar du med "gå upp lite på kabeln"?

Vox! EN av grunderna till denna tråd är att jag har ett mekaniskt brum i mitt slutsteg. Jag valde att dela på funderingarna i två trådar. Här är den andra:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57925
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:15:57  Show Profile Send Jazz a Private Message
"Tyvärr verkar elanläggningen i mitt hus rent generellt vara dålig. Lampor fladdar till mm.."
Det är inte så att du är sista huset på ledningen?
Då stannar all skit i strömmen kvar i huset!
Jag har det problemet.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:27:55  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det är inte så att du är sista huset på ledningen?
Då stannar all skit i strömmen kvar i huset!




Den var bra.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:51:29  Show Profile Send Karla a Private Message
Ja, eller så har jag poltergeistKanske byggt ovanpå
nån gammal stenåldersgrav.

Jag har testat allt nu för att få bort brummet. Den gemensamma
nämnaren verkar vara nätadaptrarna till dom 2 Riaasteg jag har
hemma. Tänkte lägga ett jordat uttag på en ledig grupp i cantralen,
men detta är inte tillåtet???

MVH/Ole Brumm
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/02/01 :  17:07:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag bor i lägenhet och hade skumma störningar, blinkningar och korta avbrott som visade sig bero på att kabelskruven till en fas på elmätaren (nere i ett låst rum i källaren) satt lös.
Gissa om felsökningen tog tid och att fastighetsskötare och tillkallad elektriker var misstänksamma när de såg min uppsäkrade fas med grövre kablar till anläggningen mm. (gjorda av annan behörig elektriker). Jag var tvungen att bevisa att allt var perfekt i lägenheten innan de behagade fortsätta felsökningen bortom min säkringscentral. Störningarna var (givetvis) intermittenta (Murphy rules).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000