HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Likriktning med rör och dioder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:53:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har äntligen kommit till skott med att laga min förförstärkare (en Xindak 3200mkII).
En diod i likriktningen har gått sönder och förhoppnigsvis är det enda felet.
Jag undrar dock över kopplingen

Det är dioden längst upp till vänster som är trasig. Men båda dioderna är kopplade direkt till likriktarröret (ett kinesiskt 6z4, 7 pinnar), exakt hur vet jag inte då jag inte hittat något datablad för röret på engelska. Spänningen som likriktas är på 250V från trafon.

Kan det vara någon slagt "hybrid-likriktning"? Är det vanligt?
Eller kanske det bara är skyddsdioder?

Det vore bra att ha ett hum om kopplingen, jag vet ju inte om det är något mer i kretsen som är trasigt.

Nästa fråga: Vad är ett rimligt värde på ersättningsdioden (texten på dioderna är så suddig att jag inte kan läsa)?
Räcker 3A/400V?

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:00:11  Show Profile Send kasra a Private Message
Det lättaste vore väl att följa krestkortets undersida.

Här har du exempel på hur hybridlikriktning kan se ut: http://www.lundahl.se/hybrid_pow.html

Man skulle kunna kolla via rörets socket hurvida dom dära dioderna är kopplade till förhållande med rörets dioder... men frågan är om man får reda på allt där?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:19:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack, det där ser rätt likt ut
Tyvärr syns inte ledningarna ordentligt så det är inte helt lätta att följa (bägge sidorna har en tjock mask), dels så har jag som sagt bara ett datablad på kinesiska för likriktarröret så även om jag kan mäta mig fram på sockeln så vet jag ändå inte vad som är vad.
Jag ska be en kollega översätta åt mig i morgon.

Det förklarar också varför säkringen går så fort jag slår på förstärkaren, dioden är trasig och kortsluter trafon till jord vilket väl får betraktas som obra...
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:27:16  Show Profile Send kasra a Private Message
Såhär ser 6z4 ut
http://www.radiomuseum.org/images/tubeenvdiag_klein/6z4.gif

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2007/01/29 23:31:13
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:34:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, jag har letat runt på diverse forum efter info om röret i fråga och det verkar som om den kinesiska varianten som jag har (7 pinnar) skiljer sig en del från den "vanliga" 6z4 (som väl dessutom bara har 5 pinnar?).

Enligt ett foruminlägg jag hittade på Audioasylum så ska 6x4 fungera som ekvivalent men pinkonfigurationen är tydligen annorlunda.

Edited by - f95toli on 2007/01/29 23:37:27
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:37:12  Show Profile Send kasra a Private Message
Verkar dyka upp både 7 pins och 5pins testa nån av dessa länkar där finns 6z4 5pinnars:

http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=6Z4
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/short/001/6/6Z4.gif

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:39:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack, men det är 7 pinnar jag har.
Jag ber någon av mina kinesiska kollegor översätta det databladet i morgon så det ordnar sig.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:42:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
För att följa upp min fråga om dioderna ovan. Läser jag rätt i databladaet om jag tror att max ström genom varje "platta" är 180 mA?
(nu antar jag att den 7-pinnars varianten har ungefär samma data som den vanliga 5-pinnars versionen).

I så fall bör ju en 3A diod räcka.

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:55:42  Show Profile Send kasra a Private Message
Sorry läste fel, 3A om den har hög spänningstålighet. En vanlig diod i dessa sammanhang är ju 1n4007 1A 1000V

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/30 :  19:47:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
För att hålla koll på pin-out på rör ska du kolla och ta hem DuncanAmps (http://www.duncanamps.com) TDSL Personal Edition - ett sorts program som söker efter rör och visar var man hittar data, pinout, ekvivalenter och annat.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:46:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tyvärr har inte Duncanamp rätt version heller.
Problemet är att 7-pinnars 6z4 är ett kinesiskt rör utan direkt motsvarighet i övriga världen, den vanliga 6z4 har 5 pinnar.
Enda gånger jag sett det 7-pinnars versionen nämnas är när någon försökt reparera en kinesisk förstärkare.

Hur som helst, jag fick det kinesiska databladet översatt idag (en kinesisk kollega hjälpte mig).

Detta är pinnarna:

1 Anode 1
2 NC
3 Heater
4 Heater
5 Cathode
6 NC
7 Anode 2

Jag lyckades också lista ut beteckningen på den trasiga dioden (jag lödde bort den trasiga och kollade i starkt ljus). Det är en MP856 3A/600V fast recovery diod.
Som tur är gick de att beställa så med lite tur får jag en ersättare i morgon

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:48:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har oxå letat som besatt efter rätt data till det kinesiska röret 6z4. Och vad händer?! Svaret dimper ned mitt framför min näsa. Tack.

/M
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/31 :  01:54:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Gör rörvärlden en tjänst och mejla pinouten till duncanamps, vettja!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2007/01/31 :  14:40:25  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Jag skulle tro att dioderna är ena halvan i en likriktar-brygga (fullvågslikriktning).
Dvs;
Om du har en sekundär lindning med mitten tapp (ex 300VAC - o - 300VAC) så kan du likrikta med enbart ett likriktarrör (-med dubbla anoder).
Om du däremot har en sekundär lindning utan centrum tapp (ex 300VAC - 0) så krävs dubbla likriktarrör (-med dubbla anoder)
Så, vill man ha rörets fördel med mjukstart mm och samtidigt saknar mittentapp i sekundär lindningen så kan man bygga -motsv. en likriktarbrygga, med två dioder närmast sekundärlindningen och med likriktarrör i andra halvan av bryggan (hybridbrygga).

Viktigt att känna till är att om man har en sekundärlindning med mittentapp har man dubbla spänningen över dioderna/likriktarröret !
Altså,
Sekundär lindning med mitten tapp = halv likriktarbrygga, spänning 240*1.41 ( + marginal !!)
Secundär lindning utan mittentapp = hel likriktarbrygga, spänning 240*1,41*2 (+ marginal !!)

När det gäller effekten på dioderna är det nog lite svårare.
Detta beror på hur övriga närdelen är byggd.
Dock kan man säga att ett kondensator filter närmast likriktar bryggan ger högre strömspikar än en drossel.

Hoppas jag inte rör till det
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:15:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu spelar den (Mindy Smith för att vara exakt)
Den nya dioden kom med posten idag och bytet gjorde susen.

Jag blev lite nervös när jag såg en liten blå blixt i likriktarröret när den slogs på (under uppvärmingen), men nu har den spelat en stund utan problem (via min reciever, den ska få gå några timmar innan jag vågar mig på en direktkoppling till slutsteget),

Pix: Jo, du har rätt. Det visade sig vara samma typ av krets som Kasra länkade til ovan.

ILLY: Jag ska skicka iväg ett mail till Duncanamps.

Ett stort tack till alla som kommit med tips och råd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:14:06  Show Profile Send time a Private Message
Den där kopplingen funkar väldigt bra, kul att se den i en kommersiell produkt !
Jag har byggt flera projekt med den och den ger fördelarna från båda världarna.
En nackdel är att den verkar behöva kraftiga dioder då de har en tendens att gå sönder ? en 4007 har problem och pajar i ett EL 84 slutsteg. Det skadar inte att gå upp ett snäpp i tålighet.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000